کد خبر: 251589
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۶:۴۲:۰۰
| |

مونسان دستور توقف عملیات ساختمانی در محوطه بازار تهران را صادر کرد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حین بازدید سرزده از محوطه بازار تهران دستور توقف عملیات ساختمانی اطراف کاخ گلستان را صادر کرد.

مونسان دستور توقف عملیات ساختمانی در محوطه بازار تهران را صادر کرد
کد خبر: 251589
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۶:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| علی اصغر مونسان روز شنبه 24 آذر 97 به همراه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، مسعود نصرتی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان و جمعی از مسوولان این سازمان میراث فرهنگی با حضور در خیابان ناصرخسرو از ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف عمارت تاریخی شمس العماره بازدید کرد.


مونسان در این بازدید با پیاده روی در خیابان ناصرخسرو و گفت‌وگو با کسبه این منطقه، در جمع خبرنگاران گفت: «دستور رسیدگی به پرونده این تخلف صادر شده است و بدون شک با هر گونه تخلفی که در عرصه آثار تاربخی صورت گرفته باشد برخورد می شود.»


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه توقف عملیات ساختمانی در این محوطه در دستور کار قرار گرفته است افزود: «علت این تصمیم رعایت نشدن ضابطه ارتفاعی عرصه کاخ گلستان، همینطور مرتفع سازی در طبقات غیر مجاز (بیش از 2 طبقه) در ساخت این بنا است؛ همچنین تصرف عدوانی به کاخ گلستان نیز از دیگر موارد تخلف سازنده است.»


وی اضافه کرد: «پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف بنای شمس العماره و حریم کاخ گلستان در دادسرای ناحیه 12 تهران از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری است، ساخت این سازه تخلف است و سازنده قواعد و ضوابط میراث فرهنگی را رعایت نکرده است.»


معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در صورت ادامه این روند، مالک دچار خسارت می شود چراکه باید سازه را براساس قوانین و ضوابط اجرا کند.


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: حفاظت و حراست از آثار تاریخی و دغدغه‌های دوستداران میراث‌فرهنگی برای ما اهمیت دارد و به همین دلیل در محل حاضر شدیم تا از نزدیک موضوع را بررسی کنیم.
در این بازدید محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با توضیح در مورد روند ساخت و ساز غیرمجاز در خیابان ناصرخسرو و اطراف بنای شمس العماره گفت: در سال 95، شورای فنی اداره میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه مجوز ساخت این بنا را صادر کرده اند که کار درستی نبوده است.


وی افزود: بنایی که پیش از این وجود داشته است و تخریب شده، بنای ارزشمند تاریخی نبوده اما سازنده باید براساس قوانین و نقشه ای که ارائه داده است، عملیات عمرانی را انجام دهد و از این قواعد عدول نکند.


معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تصرف به زمین‌های کاخ گلستان از دیگر تخلفات صورت گرفته است، اظهار داشت: پرونده این تخلفات به واحد حقوقی سازمان ارجاع داده شده و در حال پیگیری است.


طالبیان ادامه داد: این بنا براساس نقشه ارائه شده باید 10/30 متر باشد در حالی که در حال حاضر بیش از 11 متر ارتفاع دارد، سازنده باید براساس قوانین محوطه و بافت تاریخی عمل کند و ارتفاع را کاهش دهد.


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از حضور در خیابان ناصر خسرو از مدرسه تاریخی دارالفنون و هتل امیرکبیر نیز بازدید کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها