آیا شما هم دچار فرسودگی شغلی شده‌اید؟


کد 142828  |  خبر  |  اجتماعی  |  سلامت  |  1396/07/21

اگر فردی در زمینه کاری خود از خودگذشتگی و انگیزه زیادی داشته باشد اما به نتیجه دلخواه نرسد، نهایتاً ممکن است به سندرومی به نام فرسودگی شغلی دچار شود.

اعتمادآنلاین- «فرزاد اکبرزاده» رواپزشک اظهار کرد: «هر سازمانی اگر به سلامت روان اعضای سازمان توجه نکند مسلماً پس از مدتی دچار افت عملکرد خواهد شد. بنابراین لازم است هم خود اعضا و هم مدیران سیستم حتما به این مساله توجه داشته باشند.»
وی با بیان این‌که «حدود 40 الی 50 سال پیش به موضوع فرسودگی شغلی توجه ویژه شده است»، ادامه داد: «حدود سال 1974 روانشناسی آلمانی این موضوع را مطرح کرد و مدعی شد اگر فردی در زمینه کاری خود از خود گذشتگی و انگیزه زیادی داشته باشد اما به نتیجه دلخواه  نرسد نهایتاً ممکن است به  سندرومی به نام «فرسودگی شغلی» دچار شود، در این سندروم بزرگ‌ترین مشکل این است که فرد عموماً خسته می‌شود و از کار کناره‌گیری می‌کند.»
این روانپزشک با اشاره به این‌که «پنج دسته شاخص در فرسودگی شغلی وجود دارد»، در خصوص شاخص‌های رفتاری، گفت: «افرادی که دچار فرسودگی شغلی شده‌اند عمدتاً تحریک‌پذیر و پرخاشگر هستند و با کوچک‌ترین مشکلی از کوره در می‌روند و تحمل فشار و استرس را نخواهند داشت. عموماً  سعی می‌کنند در جمع حضور نداشته باشند و از دیگران کناره‌گیری می‌کنند. توانایی برای انجام کارهای محول شده را از دست می‌دهند. فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی را محدود می‌کنند و به همین دلیل در یک سیکل معیوب می‌افتند؛ زیرا از طرفی دچار خستگی و بی انگیزگی شده‌اند اما فعالیت‌های تفریحی را هم محدود کرده‌اند. احتمال دارد این افراد  به سمت سوء مصرف مواد و داروها بروند. همچنین ناسازگاری با همسر، همکاران و فرزندان افزایش می یابد.»
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص شاخص‌های هیجانی، خاطرنشان کرد: «فرد به شغل خود بی‌علاقه می‌شود. احساس گیرافتادن در شغل خود و ناکامی می‌کند.احساس‌هایی همچون ضعف، ‌بیزاری واحساس جدایی از دیگران می کند. این افراد بی‌تفاوت هستند. مورد تایید و تشویق قرار نمی‌گیرند و مدام خود را سرزنش می‌کند و نسبت به دیگران احساس همدلی ندارند.»
اکبرزاده ادامه داد: «این موارد در مشاغلی که افراد با بیماران روانی و خصوصاض بیماران روانی مزمن سروکار دارند قطعاً بیشتر است. اصطلاحی به نام «فرسودگی از همدلی» داریم، در بسیاری مواقع گفته شده همدلی کاری حرفه‌ای و ارجح  نسبت به همدردی است، اگر افراد کارهای لازم را برای جلوگیری از «فرسودگی از همدلی» انجام ندهند پس از مدتی به‌علت همان همدلی، دچار فرسودگی خواهند شد.»
این روانپزشک در خصوص شاخص‌های نگرشی که به معنای نحوه نگرش به دنیای اطراف است، یادآور شد: «در این شاخص‌ها عموماً افراد بی‌اعتمادی و بدبین هستند و از دیگران مدام گله می‌کنند.»
وی در خصوص شاخص‌های روان‌تنی، خاطرنشان کرد: «افرادی که دچار فرسودگی شغلی شده‌اند عموماض زود خسته می‌شوند. انرژی لازم را ندارند. ممکن است دچار انواع سردردها و دردهای عضلانی اسکلتی شوند و در حالی که به پزشک مراجعه می‌کنند اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. هم‌چنین ممکن است دچار مشکلات خواب و اختلالات گوارشی شوند.»
وی در خصوص این‌که چه افرادی مستعد فرسودگی شغلی هستند، اظهار کرد: «افراد فداکار و متعهد، افرادی که از جان و دل مایه می‌گذارند اما سیستم سازمان آنها را به سمت فرسودگی سوق می‌دهد، افرادی که سازمان را به‌عنوان جایگزین زندگی اجتماعی یا شخصی خود در نظر می‌گیرند،‌ افراد سلطه‌طلب یا کنترل‌گر و مدیران ارشد ممکن است دچار فرسودگی شغلی شوند. افراد کنترل‌گر کسانی هستند که سعی می‌کنند در همه جزئیات مداخله کنند، تمام موارد را تحت کنترل خود داشته باشند، معمولاً نمی‌توانند کارها را به دیگران بسپرند، چون مدام نگران هستند کارها به‌درستی انجام نشود بنابراین یا باید خودشان کار را انجام دهند یا نظارت دقیق بر انجام کارداشته باشند.»
وی تصریح کرد: «افرادی که در عین غذا خوردن کار می‌کنند، از سرکار دیر به خانه بر می‌گردند، زودتر از آنچه سازمان تعیین کرده به سرکار می‌روند، تفریح رفتن آنها به خاطر کار است، یعنی به مأموریت می‌روند نه مسافرت، کسانی که مرخصی نمی‌گیرند، خواب و غذاخوردن بی‌نظم دارند، ایده‌آل‌گرا هستند و می‌خواهند تحول عجیب غریبی به وجود بیاورند، کسانی که مدت طولانی در یک شغل ثابت بدون هیچ پیشرفتی قرار دارند، مستعد فرسودگی شغلی هستند.»
این روانپزشک تصریح کرد: «اگراحساس  فرسودگی شغلی می‌کنید باید سعی کنید کارآمدی خود را برای ارتقای کار خود افزایش دهید، تا حد امکان شرایط فیزیکی یا روانی که در آن گیر افتادید را تغییر دهید. برنامه‌های  برای بهبود  وضعیت بدنی همچون ورزش برنامه غذایی مناسب داشته باشید. همچنین ساماندهی برنامه‌های کاری، تنظیم ساعات کاری و کاهش استرس، سپردن کارها به دیگران ، ایجاد تنوع در کارهایی که انجام می‌دهید، دور کردن نگرانی، یادگیری مهارت نه گفتن، اختصاص زمانی برای نوشیدن چای و گپ زدن، انجام  تفریحات، استفاده از مرخصی فقط جهت تفریح کردن، ارتباط با طبیعت باید مدنظر قرار بگیرد.»

منبع: ایسنا
آخرین خبرها