کد خبر: 164861
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

کدام اپلیکیشن‌ها می‌توانند جایگزین تلگرام شوند؟

آماده برای کوچ بزرگ

در اغلب نظرسنجی‌ها، مخاطبان قاطعانه اعلام کرده‌اند که در هر صورت تلگرام را ترک نخواهند کرد اما تجربه فیلتر شدن «وی‌چت» نشان می‌دهد وقتی فیلترینگ قطعی و دائمی باشد، استفاده از فیلترشکن برای عموم مردم راحت نخواهد بود و آنها ناگزیر به اپلیکیشن دیگری مهاجرت می‌کنند و اگر از یک اپلیکیشن راضی نباشد، درست مثل اتفاقی که برای «وایبر» افتاد، ناگهان دست به کوچ دسته‌جمعی از آن می‌زنند.

آماده برای کوچ بزرگ
کد خبر: 164861
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فیلترینگ تلگرام هر روز محتمل‌تر می‌شود تا جایی که این روزها بحث بر سر تاریخ دقیق اجرای آن است. چند روز پیش برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر ارتباطات اعلام کردند بیستم فروردین تلگرام فیلتر خواهد شد اما آذری جهرمی با جدیت این احتمال را رد کرد. حالا هم صحبت از فیلتر شدن تلگرام در آخرین روز فروردین است.

احتمالی که با توجه به مواضع جدید دولت و بیشتر از همه وزیر ارتباطات چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اگر فیلتر شدن تلگرام را قطعی بدانیم یک سؤال به وجود خواهد آمد، اینکه آیا ایرانی‌ها با وجود سختی دسترسی و لزوم استفاده از فیلترشکن در تلگرام باقی خواهند ماند؟ جواب دادن به این سؤال سخت است چون در اغلب نظرسنجی‌ها، مخاطبان قاطعانه اعلام کرده‌اند در هر صورت تلگرام را ترک نخواهند کرد اما تجربه فیلتر شدن «وی‌چت» نشان می‌دهد وقتی فیلترینگ قطعی و دائمی باشد، استفاده از فیلترشکن برای عموم مردم راحت نخواهد بود و آنها ناگزیر به اپلیکیشن دیگری مهاجرت می‌کنند و اگر از یک اپلیکیشن راضی نباشد، درست مثل اتفاقی که برای «وایبر» افتاد، ناگهان دست به کوچ دسته‌جمعی از آن می‌زنند.

اگر جواب دوم را پاسخ صحیح بدانیم، باز هم این سؤال پیش می‌آید که ایرانی‌ها کدام فیلترشکن را انتخاب خواهند کرد؟ با تجربه قطعی موقت تلگرام در سال گذشته خیلی‌ها جذب «واتس‌ اپ» شدند اما چنان که باید و شاید از آن راضی نبودند. پیشنهاد دولت و نهادهای رسمی هم یک پیام‌رسان داخلی است و بیشتر از همه روی پیام‌رسان سروش تأکید می‌شود. در ادامه اپلیکیشن‌هایی را که در چند ماه گذشته با اقبال ایرانی‌ها مواجه بوده‌اند بررسی می‌کنیم. البته ناگفته نماند که اقبال ایرانی‌ها به هیچ‌کدام از این اپلیکیشن ها به‌اندازه تلگرام نبوده است.

واتس‌ اپ

اگرچه در ایران واتس اپ دومین پیام‌رسان محبوب محسوب می‌شود اما این اپلیکیشن در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. عدد کاربران واتس اپ در دنیا به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد. واتس اپ قابلیت‌هایی مثل تماس صوتی، ساخت استوری و رمزنگاری تمام پیام‌ها دارد اما کار آنجا خراب می‌شود که این اپلیکیشن امکان ساخت کانال به کاربران نمی‌دهد. اما در عوض امکان چت گروهی در آن وجود دارد و امکان ارسال استوری مانند اینستاگرام هم برای آن موجود است. یکی از قابلیت‌های جذاب تلگرام داشتن گیف و استیکر است،‌ امکانی که در واتس اپ مانند آن وجود ندارد.

لاین

قبل از اینکه تلگرام و اینستاگرام این‌طور بین ایرانی‌ها همه‌گیر شود، خیلی‌ها سراغ لاین رفته بودند اما الآن چند سالی می‌شود که دیگر از حضور ایرانی‌ها در این شبکه اجتماعی خبری نیست. به اعتقاد برخی کارشناسان این برنامه ژاپنی باز هم می‌تواند محبوب باشد تا جایگزین مناسبی برای تلگرام شود. در این برنامه امکان تماس صوتی و همچنین تماس تصویری به صورت کاملاً رایگان موجود است. همچنین در این برنامه می‌توانید مثل فیس بوک برای خودتان دیوار داشته باشید و پست و عکس منتشر کنید و کامنت بگیرید. امنیت لاین هم در حدی است که می‌تواند کاربران محافظه‌کار را راضی کند. البته در این اپلیکیشن هم خبری از ساخت کانال نیست.

سیگنال

وقتی صحبت از امنیت پیام‌رسان باشد، خیلی‌ها دست روی سیگنال می‌گذارند. با این وجود این اپلیکیشن در ایران چندان شناخته شده نیست. شاید دلیل رغبت نه چندان زیاد ایرانی‌ها و البته مردم برخی نقاط دیگر دنیا به این اپلیکیشن کمبود امکانات آن باشد. تماس صوتی یکی از معدود امکانات آن است.

ویسپی

این پیام‌رسان که شایعات زیادی درباره آن وجود دارد، به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای جایگزینی تلگرام تبدیل شده است. البته نبود نسخه‌های تحت وب و دسکتاپ (ویندوز و مک) از این پیام‌رسان برای بسیاری از کاربران مشکل‌ساز است، اما امکانات اصلی آن می‌تواند در نبود تلگرام نیازهای کاربران را برطرف کند. همچنین این پیام‌رسان قابلیتی مثل شبکه‌های اجتماعی را در خود جای داده و می‌تواند تماس صوتی برقرار کند. برخی شایعات به مالکیت ایرانی ویسپی اشاره دارند. بر اساس اطلاعات به دست آمده این پیام‌رسان متعلق به شرکت شاتل است، هرچند این شرکت این موضوع را رد کرده است. به عقیده بسیاری از کاربران، ویسپی با توسعه و گسترش اپلیکیشن خود می‌تواند به بهترین جایگزین تلگرام بدل شود.

سروش

اسم اپلیکیشن سروش این روزها بیشتر از هر اپلیکیشن پیام‌رسان دیگری شنیده می‌شود و مسئولان تأکید دارند که به عنوان یک اپلیکیشن ایرانی جایگزین خوبی برای تلگرام محسوب می‌شود. این اپلیکیشن شباهت بسیار زیادی هم به تلگرام دارد. در این پیام‌رسان هم امکان تماس‌های صوتی، ایجاد کانال‌ها، چت فردی و گروهی، و هم خرید شارژ و پرداخت قبوض را دارید. این برنامه در قالب پلتفرم‌های اندروید، iOS ، ویندوز و مک عرضه می‌شود. از طرفی تخفیف اینترنت رایگان روی این اپلیکیشن هم می‌تواند رغبت بیشتری در مردم برای کوچ به آن ایجاد کند. با این وجود در چند هفته اخیر و با بالا گرفتن احتمال فیلترینگ تلگرام، برخی از کارشناسان امنیت سروش را زیر سؤال برده‌اند، موضوعی که واکنش مسئولان این اپلیکیشن را هم در پی داشته است.

آی گپ

این اپلیکیشن هم به عنوان یکی از نمونه‌های ایرانی مشابه تلگرام گزینه خوبی برای جایگزینی به شمار می‌رود. امکان ارسال و دریافت فایل بدون محدودیت‌های سایر پیام‌رسان‌ها، ایجاد گروه یا کانال و البته مدیریت راحت آنها، از جمله مواردی است که می‌تواند آی گپ را به یک پیام‌رسان خوب تبدیل کند. ناگفته نماند که این پیام‌رسان برای سیستم‌عامل‌های متنوعی توسعه داده‌شده و اکنون برای دانلود آماده است.

گپ

پیام‌رسان گپ به‌عنوان یک پیام‌رسان ایرانی، امکان ایجاد گروه، کانال و موارد مشابه را به کاربر می‌دهد، اما چیزی که آن را از سایر موارد مشابه متمایز کرده، امکان ساخت فروشگاه و پرداخت‌های درون برنامه‌ای است که بسیار مناسب کسب‌وکارهای کوچک و فروشگاه‌های اینترنتی است. گپ نزدیک به 800 هزار کاربر دارد و از نسخه‌های موبایل و وب بهره می‌برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها