کد خبر: 166790
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۱۱:۵۲:۰۰
| |

معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد؛

کشف منابع نفت و گاز شنی در دشت لرستان

منصور بزمی، معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در دشت لرستان منابع هیدروکربوری فراوان است، این منطقه نفت و گاز بسیار زیادی دارد.

کشف منابع نفت و گاز شنی در دشت لرستان
کد خبر: 166790
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۱۱:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| منصور بزمی، معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در دشت لرستان منابع هیدروکربوری فراوان است، این منطقه نفت و گاز بسیار زیادی دارد.


وی با بیان اینکه برداشت منابع غیرمتعارف هیدروکربوری فعلا در دستور کار نیست، افزود: طبق سیاست اکتشاف و شناسایی با همکاری مدیریت اکتشاف دو پروژه مشترک را تعریف کردیم که به دنبال آن دشت لرستان و دریای عمان برای قرارگیری در مرحله مطالعه موفق به شناسایی اولیه منابع نفت و گاز شنی شدیم.

معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: فاز دوم این پروژه با همکاری مدیریت اکتشاف در حال انجام است تا مقدار این منابع نیز شناسایی شود.

بزمی تاکید کرد: سیاست وزارت نفت فعلا این نیست که از این منابع بهره برداری کنیم و تنها به امر شناسایی خواهیم پرداخت.

ازدیاد برداشت از میدان نفت اهواز، وارد فاز دوم شد


وی درباره طرح‌های در حال انجام پژوهشگاه صنعت در حوزه پایین‌دستی گفت: فاز اول پروژه‌ها تهیه نقشه راه است. در حوزه مطالعه در خصوص میدان اهواز فاز اول آن به اتمام رسیده و فاز دوم را شروع کرده‌ایم.

معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: روش‌های ازدیاد برداشت میدان اهواز را به طور آزمایشگاهی تست می‌کنیم. برای ازدیاد برداشت، روش های شیمیایی از جمله تزریق گاز، تزریق آب و استفاده از مواد نانو وجود دارد.

وی بیان کرد: پروژه در حال انجام است و گزارش را به شرکت ملی نفت ارائه دادیم و اکنون در حال مرحله تعیین اپتیموم هستیم.

سه شرکت فعال دانش‌بنیان ،مربوط به پژوهشگاه صنعت نفت است


بزمی با بیان اینکه از سه شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته در پژوهشگاه صنعت نفت یکی از آنها در حال فعالیت در حوزه مهندسی است، بیان کرد: این شرکت با برخی از شرکت‌های خارجی پروژه های بین‌المللی داشته است، البته در داخل کشور نیز با پالایشگاه تبریز کارهایی را انجام داده است.

معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح دومین شرکت دانش‌بنیان که اکنون در حوزه کاتالیست‌ها فعالیت می‌کند گفت: این شرکت به سمت تولید کاتالیست‌های نانو ساختاری در حال حرکت بوده و نصب یک واحد کاتالیستی را نیز برعهده گرفته است.

وی حوزه فعالیت سومین شرکت دانش‌بنیان در زمینه مواد شیمیایی دانست و گفت: در حال حاضر این شرکت در یزد مشغول تولید روغن CNG است و بر روی سیالات حفاری مواد شیمیایی صنایع بالادستی نفت نیز در حال فعالیت است.

در حال خرید دومین سانتریفیوژ سنگ از سازمان انرژی اتمی‌هستیم


بزمی با اشاره به قرارداد صنعت نفت با سازمان انرژی اتمی برای ساخت سانتریفیوژ نفت، گفت: از این سانتریفیوژ در ارزیابی منابع نفتی در مخازن هیدروکربوری استفاده می‌شود، البته پژوهشگاه صنعت نفت بر روی بخش نرم‌افزاری و بر روی مدل‌های مورد نیاز همکاری داشته است.

وی ادامه داد: بعد از شکل گیری این کار مشترک سانتریفیوژ ساخته شده، به پژوهشگاه صنعت نفت تحویل داده شد و اکنون در حال استفاده از آن هستیم. قبل از رخداد این مهم، تمامی سانتریفیوژها آمریکایی و اروپایی بوده و از فروش آن به ما خودداری می‌کردند، اما ما اکنون با ساخت این سانتریفیوژ، از این بابت خودکفا شده ایم.

معاون فناوری و روابط امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، خرید یک سانتریفیوژِ دیگر، از سازمان انرژی اتمی در دستور کار است.

کاهش گوگرد مازوت نفت‌کش وارد فاز دوم شد


بزمی درباره انعقاد قرارداد پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت ملی نفت کش در زمینه کاهش سولفور گفت: طبق قرارداد جهانی IMO2020 در زمینه کاهش گوگرد به همراه شرکت ملی نفت‌کش در صدد آن آمدیم که مازوت نفت‌کش‌ها را با حداقل نیم درصد گوگرد ارائه دهیم. برای این موضوع به بررسی مازوت ورودی و دودکش‌ کشتی‌ها پرداختیم، حتی استفاده از سوخت آنها نیز زیر ذره‌بین رفت.

وی ادامه داد: چند گزینه برتر انتخاب شد و هم اکنون در حال مذاکره فاز دوم هستیم تا گزینه‌های انتخابی در سطح بسیار بالاتری اجرایی کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها