کد خبر: 167263
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۱۳:۲۸:۰۰
| |

نماینده مردم زاهدان در مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

معیشت مردم مرزنشین به مبادله کالا وابسته است/ بسته شدن مرزها تبعات اجتماعی و سیاسی دارد

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معیشت مردم در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های مرزنشین بیش از هر چیزی به مبادله کالاها وابسته است، گفت: متأسفانه به‌صورت ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی به خاطر مسائل خاصی که در منطقه رخ داد جلوی این رفت‌وآمدها گرفته شد.

معیشت مردم مرزنشین به مبادله کالا وابسته است/ بسته شدن مرزها تبعات اجتماعی و سیاسی دارد
کد خبر: 167263
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۱۳:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علیم یارمحمدی نماینده زاهدان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره مشکلات اقتصادی مردم مناطق مرزنشین اظهار کرد: با توجه به مسائلی که در خارج از کشور، منطقه و جهان وجود دارد عزیزان ما در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی صلاح دانستند که از مرزها محافظت بیشتری شود. با توجه به اینکه گروه‌های تندرویی در منطقه وجود دارند ممکن است که در داخل مشکلی برای امنیت ما ایجاد کنند و نیاز بود که مرزها هم به‌طور کامل کنترل شود.

نماینده مردم زاهدان گفت: معیشت مردم در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های مرزنشین بیش از هر چیزی به مبادله کالاها وابسته است و زندگی خودشان را از این راه می‌گذرانند و این مسئله موجب شده است که مقداری بحث معیشتی مردم عزیز ما وارد چالش شود و احساس نگرانی کنند.

یارمحمدی افزود: از این چالش هم مسئولین نظام آگاهی دارند و دنبال چاره‌اندیشی هستند. ولی مردمی که در مناطق ما زندگی می‌کنند درآمدشان از مرز به‌صورت روزانه بوده است. مردم به‌صورت روزانه یک سری کالا را که قاچاق هم نبوده و تولید داخلی بوده است به آن‌سوی مرز می‌برده‌اند از آن‌طرف هم یکسری نیازهای خودشان را به‌صورت کالا به کالا برای زندگی خود می‌آورده‌اند. ولی متأسفانه به‌صورت ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی به خاطر مسائل خاصی که در منطقه اتفاق افتاد جلوی این رفت‌وآمدها گرفته شد.

این نماینده مجلس گفت: باید برنامه‌ریزی برای این کار انجام می‌شد و معابری را ایجاد می‌کردند و مدیریت‌هایی می‌شد که این‌ها بتوانند زندگی خود را بگذرانند. دولت باید تدبیری داشته باشد حداقل صنایعی ایجاد و به‌نوعی به مردم کمک شود و با مدیریت جلوی ناامیدی مردم را بگیرند. مردم ما مرزداران خوبی هستند. امنیت داخلی ما علاوه بر نیروهای نظامی و امنیتی مدیون مردم نیز هست.

یارمحمدی تأکید کرد: از مسئولین خواهش داریم که سریعاً در این زمینه تمهیداتی داشته باشند که زندگی مردم با توجه به تنش‌های آبی که وجود دارد بیش از این آسیب نبیند.

این نماینده مجلس یادآور شد: 1200 کیلومتر مرز باز بوده است و مردم نیازهای خود را جابجا می‌کرده‌اند ولی الآن تنها به تعداد انگشت‌های دست معبر مرزی باز است. این باعث شده که حتی ارتباطات مسائل خاص فرهنگی و قومی هم آسیب ببیند. الآن ارتباطات قومی و فرهنگی مردم در این منطقه از این بسته شدن معابر مرزی تحت تأثیر گرفته است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

یارمحمدی اضافه کرد: ندیدن مردم برای خود دولتمردان هزینه‌های بیشتری دارد. خواهشمندیم که برای حل این مسائل به‌صورت فوری به فکر راهی باشند. از طرفی هم مسئولان باید اطلاع‌رسانی کنند و به مردم بگویند که دولت به فکرشان هست.

نماینده مردم زاهدان درباره اینکه آیا بسته ماندن مرزها تبعات اجتماعی و سیاسی دارد؟ تصریح کرد: قطعاً دارد چراکه تبعات همیشه هست و بوده و خوشبختانه مسئولین ما آن را مدیریت کرده‌اند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها