کد خبر: 187805
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۱۰:۳۲:۰۰
| |

کنایه ابراهیم رییسى به حسن روحانی درباره اعدام‌های ۶۷

دادستان بودم نه رئیس دادگاه

سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در واکنش به حوادث دهه 60 و طرح صدور حکم از طرف او گفت: آن زمان دادستان بودم؛ رئیس دادگاه حکم صادر می‌کند و دادستان مدعی‌العموم است، اما فردی که ادعای حقوقی‌بودن دارد فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی‌دانست. 

دادستان بودم نه رئیس دادگاه
کد خبر: 187805
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۱۰:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در نشستی که در دانشگاه فردوسی مشهد داشت، انتقادات صریحی را به دولت مطرح کرد و کوشید به برخی موضوعات که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پررنگ شده بود، پاسخ بدهد، از جمله بحث مالیات آستان قدس.

رئیسی البته به موضوع حوادث سال 67 هم وارد شده است. رئیسی در این سخنرانی درباره مسئله مالیات آستان قدس گفت: خدا نگذرد از آن کسی که این شبهه را در ذهن‌ها ایجاد کرده است. مالیات آستان قدس تا 35 سال به امر امام (ره) بود که آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه از مالیات معاف خواهند بود؛ روزی که بنده وارد آستان شدم به مقام معظم رهبری در‌این‌باره نامه نوشتم و براساس فرموده ایشان مالیات تکلیفی، ارزش افزوده و جمعی خرجی را پرداخت می‌کنیم و حتی چند روز پیش رئیس سازمان مالیاتی و همراهانشان برای تقدیر از آستان قدس به‌عنوان سازمانی که در پرداخت مالیات خوش‌حساب است، آمدند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: چرا یقه‌سفیدانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند را نمی‌گویید؟ چرا از افرادی که «فرار مالیاتی» دارند چیزی نمی‌گویند؟ کارمند دانشگاه فردوسی و فلان دستگاه اول مالیات می‌دهد، اما فلان فرد که درآمد نجومی دارد فرار مالیاتی می‌کند.

دادستان بودم نه رئیس دادگاه

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حوادث تابستان 67، با بیان اینکه «جریان منافقان سال60 داعشی‌های آن سال‌ها بودند» گفت: منافقین در آن سال 17 هزار نفر را به شهادت رساندند و جریان نفاق جریان خطرناکی در این کشور بود. در آن زمان، برخی افراد به لحاظ حکمی مشمول قانون بودند و حکم آنان روشن بود، ضمن اینکه من آن زمان دادستان بودم؛ رئیس دادگاه حکم صادر می‌کند و دادستان مدعی‌العموم است، اما فردی که ادعای حقوقی‌بودن دارد فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی‌دانست.

این چندمین‌بار است که رئیسی درباره مالیات استان قدس وادار به توضیح شده است. ماجرای لزوم پرداخت مالیات آستان قدس را حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد. او جریان تبلیغات انتخاباتی در ورزشگاه شیرودی تهران و در اجتماع چندهزارنفری حامیان خود، بدون نام‌بردن از آستان قدس رضوی و ابراهیم رئیسی گفته بود: «ما قانون را برای همه دستگاه‌ها می‌خواهیم، ما نهادهای استثنا‌شده از مالیات نمی‌خواهیم .خوشحال شدم که شنیدم بعضی‌ها از کلمه مالیات نام بردند. مالیات برای اینکه مردم مالیات بدهند خوب است، اما شما ندهید؟»

او سال 96 هم در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود: «مگر می‌شود کسی نخواهد مالیات دهد؟ همه ما وظیفه داریم، مالیات قانونی را پرداخت کنیم. اگر گفتیم یک دستگاه مالیات ندهد، بقیه بدهند یعنی رانت و رقابت ناسالم یعنی نگذاشتیم اقتصاد و بخش خصوصی تحرک لازم را داشته باشد». محمدباقر نوبخت هم اردیبهشت سال گذشته گفته بود طبق برنامه ششم توسعه آستان قدس هم موظف به پرداخت مالیات است.

رئیسی چندی بعد در گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره مالیات آستان قدس گفته بود: «من از زمان آمدن به آستان قدس، برای مقام معظم رهبری نامه نوشتم که تکلیف شرعی در این موضوع چیست، ایشان فرمودند همان نظر امام لحاظ شود، به‌علاوه آنکه دو مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی نیز پرداخت شود. ما در آستان قدس، مانند همه جاهای دیگر مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم و حتی سه الی چهار برابر مالیات پرداختی به فقرای سراسر کشور کمک می‌کنیم، برای آنها مسکن تهیه می‌کنیم، طعام به آنها می‌دهیم».

انتقادهای رئیسی به روحانی در شرایطی است که حسن روحانی یکشنبه هفته جاری به خراسان رضوی رضوی می‌کند و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، برای تدارک مقدمات این سفر، به مشهد سفر کرده است. واعظی در این سفر سعی کرد تا رنگ انتقادات روحانی به آستان قدس را کم کند.

او در دیدار احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد مقدس، گفت: با اشاره به تبلیغات منفی و مسموم رسانه‌های خارجی و برخی ایادی داخلی آنها مبنی بر القای اختلاف بین دولت و برخی شخصیت‌های این استان، تأکید کرد: به فضل الهی نگاه حمایتی مردم به این سفر و حضور پرشور آنان در مراسم دیدار با رئیس‌جمهور منتخب در سبزوار و نیشابور، توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها