واکنش میرلوحی به شایعه هزینه میلیاردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها؛

حدادعادل مراقب باشد برای اخبار جعلی دق نکند

 یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه امیدوارم آقای حدادعادل از اخبار جعلی که از طرف دوستان خودشان ساخته شده است دق نکنند گفت: اصولگرایان بگویند هزینه چندصد میلیاردی در انتخابات گذشته را از کجا آورده‌اند.

حدادعادل مراقب باشد برای اخبار جعلی دق نکند
کد خبر: 187994
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۰۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود میرلوحی در واکنش به اظهارات اخیر غلامعلی حدادعادل که گفته بود «هر نماینده اصلاح‌طلب در انتخابات گذشته دو میلیارد تومان خرج کرده و اگر کسی از این خبر دق کند جای ملامت ندارد» مصاحبه‌ای کرده که مهم‌ترین بخش‌های آن به شرح زیر است:

*آقای حداد عادل گفته بودند که آدم باید از این هزینه ها دق کند امیدوارم ایشان از اخبار جعلی که از طرف دوستان خودشان ساخته شده است دق نکنند.

*فارغ از این اخبار جعلی باید بگویم ما در دو انتخابات گذشته یعنی انتخابات مجلس دهم و انتخابات شوراهای پنجم مسئولیت مالی با من بود که یادم هست در انتخابات گذشته آقای مقیمی با من تماس گرفت و گفت چرا حضورتان سطح شهر کم است که من همان زمان گفتم جامعه تغییر کرده است و اساسا راهبرد اصلاح طلبان با شیوه هایی که آقای حدادعادل و رفقایشان در تبلیغات انتخاباتی دارند تفاوت دارد اگر یادتان باشد انها چه بیلبوردهایی را در سطح شهر نصب کرده بودند و همه میادین شهر را یکدست پارچه کشیده بودند. اصلاح طلبها نه اعتقادی به این کار داشتند و نه اساسا منابع مالی‌شان اجازه می داد چنین خرج هایی بکنند. لذا اساسا ما در انتخابات مجلس دهم کلا یک میلیارد هزینه کردیم که متوسط هزینه هر نماینده تهران در مجلس حدود 30 میلیون تومان شد؛ به نظرم هزینه هایی که در روستاها شد خیلی بیشتر بود. در انتخابات شوراها هم ما با همین شیوه پیش رفتیم و معتقد بودیم که از طریق تبلیغات قدیمی وارد شدن علاوه بر آنکه شکل شهر را بهم می ریزد هم هزینه زیادی دارد و هم چندان پاسخگو نیست و به جد اعتقاد دارم این شیوه تبلیغاتی اصلاح طلبان بود که موثر واقع شد. مضاف بر اینکه وقتی قرار شد اعضای لیست نفری 50 میلیون سهمیه تبلیغات بپردازند هنوز تعدادی نتوانسته اند این مبلغ را پرداخت کنند و بدهی ها همچنان مانده است. من متاسفم که چنین خبرهای دروغی منتشر می شود.

*این دوستانی هم که عنوان می کنند باید دق کرد برای این است که خودشان در انتخابات ها هزینه های هنگفت می کنند و به همین خاطر نمی توانند باور کنند که اصلاح طلبان در این دو انتخابات بتوانند با سر جمع هزینه یک میلیارد تومان آن را به پایان برسانند و برای همین است که ما هرچه توضیح می دهیم باز آنها اخبار جعلی را تکرار می کنند. ما معتقدیم اگر انتخابات پای آنها گران تمام شده بروند طلبشان را از جای دیگری بگیرند اصلاح طلبان هرگز چنین هزینه هایی نکرده اند. البته شاید باشند افرادی که خودشان از پول خودشان هزینه مضاعفی کرده باشند اما متوسط همان است که گفتم.

*با کمال تاسف یکی از خانم هایی که در لیست قرار نگرفت چنین صحبتی را مطرح کرد و این حرف بسیار غیر مسئولانه بود. من که خودم در بطن ماجرا بودم و دقیقا در جریان هزینه ها بودم و اصلا هزینه انتخابات لیست به اندازه یکی از لیست های جعلی که به موازات لیست امید منتشر شد نبود. بار دیگر تاکید می کنم ما با براورد و مشورتی که داشتیم اصلا به سمت تبلیغات با بیلبورد نرفتیم. اگر یادتان باشد در دو انتخابات قبل رقبای ما مسئولیت داشتند و حتی وقتی تصمیم گرفتیم بیلبوردی بزنیم کم لطفی کردند (که البته امروز از آنها ممنونیم چون باعث شد ما صرفه جویی کنیم) و با انواع بهانه ها به ما اجازه ندادند که انها را نصب کنیم لذا من مبلغی برای چاپ چند بیلبورد به یک شرکت داده بودم آنها را پس گرفتم چون شهرداری تهران مانع شد. اگر کسی بخواهد مانند آقای حدادعادل و رفقایشان هزینه انتخاباتی بکند باید چند ده میلیارد از جیبش پول خرج بکند.من نمی دانم آنها این مقدار از هزینه انتخابات را چگونه تامین کردند اقدامی که بر اساس بخشنامه فرمانداری تهران غیر قانونی بود؛ اگر ما می خواستیم این چنین هزینه کنیم قطعا امروز باید نگرانی هایی هم از این بابت داشته باشیم.

*در هر صورت باید بگویم ما به جریان اصولگرایی حق می دهیم چراکه در این انتخابات ها آنها خیلی هزینه کردند و اصلا در انتخابات مجلس دهم که خود آقای حدادعادل رئیس ائتلاف بود میلیاردها هزینه کردند و این درحالی است که کل هزینه آن سال ما یک میلیارد شد که سرانه هر نماینده از پول هایی که برخی نمایندگان در روستاها هزینه کردند خیلی کمتر است. همین مسئله هم موجب شده است که امروز نمایندگان خود را مدیون ملت بدانند نه به پول هایی که برخی حضرات و پیمانکارها کمک کرده اند. من حتی به شما بگویم برخی پیمانکارها که می خواستند به ما نزدیک شوند و کمک مالی بکنند ما این موضوع را ممنوع کردیم و حاضر نشدیم با هیچ پیمانکاری نشست و برخاستی داشته باشیم.

*شاید دق کردن امروز آقای حداد عادل برای هزینه هایی است که به گردنشان افتاد و نتیجه ای نگرفتند لذا بعید می دانم از بابت هزینه های ما باشد. البته من آروزی سلامتی برای آقای حدادعادل می کنم و امیدوارم همیشه سرحال و سالم باشند اما اگر نگرانی وجود دارد بابت هزینه های خودشان است.

*متاسفانه در این 14 سال مدیریت اصولگرایان بر شهرداری تهران موجب شد بسیاری از هزینه ها از جیب مردم پرداخت شود و ما امروز که ساکن شورای شهر شده ایم این ها را می بینیم. واقعا اگر زمانی قرار باشد محاسبه شود که برای اینکه فردی از شهرداری به پاستور برود چه آقای قالیباف باشد و چه آقای احمدی نژاد چه هزینه هایی شده است سر به آسمان می گذارد. از آش رشته ها و شله زردهایی که آقای احمدی نژاد پخش می کرد که بگذریم بحث قرارداد بستن با پیمانکارها حکایت دیگری است. شما حجم قراردادهای عمرانی شهرداری تهران به اندازه حجم بوجه عمرانی دولت است می توان حدس زد چه اتفاقی رخ داده است. 50 درصد از قراردادهایی که بسته شده است با ترک تشریفات بوده است و قراردادها چندین برابر بیشتر با یک پیمانکاری می بستند و خب در پشت پرده زدو بند دیگری در جریان بود. برای مثال بخشی از کارهای انتخاباتی به آنها سپرده می شد. ما امیدواریم این روند متوقف شود.

*در همین انتخاباتی که گذشت گفته می شد چند صد میلیارد برای انتخابات هزینه شد. وقتی در تهران ما فقط یک کف دستی چاپ کردیم و در چند میدانن اصلی یک بنر کوچک چاپ کردیم که حدود یک متر و نیم ارتفاع داشت بخش اعظمی از هزینه های ما را در بر گرفت حالا شما این را بگذارید کنار بنرهایی که صولگرایان در میادین و اتوبان ها و پل ها نصب می کردند بنرهایی که یکی دوتا هم نبود حال سوال اینجاست هزینه این بنرها که هر کدامشان میلیونی قیمت دارد از کجا تامین می شد؟ جواب را باید در میان قراردادهایی جستجو کرد که در شهرداری تهران بر اساس ترک تشریفات بسته می شد.

*شورای پنجم اگر فرصت پیدا کند که این هزینه ها را لیست کند و برای مثال از پست پرده پل صدر و ... بگوید خیلی چیزها روشن می شود. به هر حال هرکسی بدیهیات اقتصاد را هم بداند قطعا این را هم می داند ترک تشریفات یعنی راه دادن به رانت و رانت خواری چطور این افراد از این موضوعات خبر نداشته اند.فقط کافی است تحقیق و تفحصی صورت بگیرد تا مشخص شود برای هربار تلاش به منظور رسیدن به پاستور چه هزینه هایی از جیب مردم پرداخت شده است. به هر حال اینکه مسئولین وقت 50 درصد از قراردادها را با ترک تشریفات انجام داده اند قطعا نمی تواند سهوا یا ناخواسته باشد.

*وقتی من امروز می گویم این مقدار هزینه شده است نشان از شفافیت مالی دارد و ما چندین بار گزارش دادیم و اتفاقا به دیگران هم پیشنهاد دادیم که شما هم بیایید گزارش هزینه انتخاباتی تان را در اختیار مردم بگذارید. ما که امروز گفتیم در انتخابات یک میلیارد خرج کردیم آقای حدادعادل بیاید و شفاف به مردم بگوید چقدر در انتخابات هزینه کرده است. ما حاضریم ریز خرج هایمان را هم از هزینه پست برای توزیع تبلیغات کف دستی تا هزینه طراح ها و چاپخانه ها را منتشر کنیم و اتفاقا گزارش آن هم آماده است اما آنها حاضرند بگویند چقدر در انتخابات هزینه کرده اند؟ اگر اینکار را می کنند ما که استقبال می کنیم. لذا این موضوع خوبی است که باید وزیر کشور آن را قانونمند کند. متاسفانه این واقعیتی است که کارها انتخاباتی در کشور ما زیر زمینی شده است و هزینه های آن شفاف نیست.


*متاسفانه پول‌های کثیف در انتخابات‌های ما موثر بوده است و یکی از این مسائل همان قراردادهایی است که برای شما توضیح دادم. امروز سایتی برای شفاف سازی این قردادها در شهرداری تهران راه افتاده است که می تواند جلوی این تبانی ها را بگیرد و دیگر کسی نمی تواند قراردادی با مبلغ بسیار زیاد ببندد تا آن پیمانکار علاوه بر کار عمرانی در درون شهر برای تبلیغات مسجدی یا آسفالتی و یا هر اقدام دیگری در شهر و روستای دیگری انجام دهد متاسفانه این اتفاقات در انتخابات ما بسیار رخ داده است. به هر حال اقای قالیباف هزینه هایی که در انتخابات کرد از کجا آمد؟ ایشان که برخاسته از حزب خاصی نبود که بگوییم هزینه اش را حزب تقبل کرده است. ما اصلاح طلبان که بیشتر از طریق فضای مجازی وارد انتخابات شدیم که هزینه چندانی نداشت اما اصولگرایان که از روش های پرهزینه برای تبلیغات استفاده کردند باید توضیح دهند این مبالغ هنگفت را از کجا آوردند و خرج کردند؛ مبالغی که گفته می شد چندصد میلیارد تومان بوده است. آقای حدادعادل در انتخابات مجلس دهم بسیار هزینه کردند و اگر بگوییم چند ده میلیارد هزینه انتخاباتی‌شان شد گزاف نگفته ایم چرا که آنها شهر را با پارچه پوشانده بودند خب بفرمایند این مبلغ را از کجا آورده اند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها