کد خبر: 188276
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

امیرعبدالرضا سپنجی، استاد ارتباطات، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

استراتژی ممنوعیت همیشه جواب نمی‌دهد/ مردم در زمینه استفاده از وسایل ارتباطی به عقب بر نمی‌گردند

امیرعبدالرضا سپنجی، استاد ارتباطات، می‌گوید: بارها گفته شده که یک استراتژی همیشه جواب نمی‌دهد. شاید حاکمیت یک بار چیزی را ممنوع کند و جواب بگیرد، اما این کار همیشه جواب نمی‌دهد و بعضی وقت‌ها مردم در برابر ممنوعیت‌ها و موانع مقاومت می‌کنند.

استراتژی ممنوعیت همیشه جواب نمی‌دهد/ مردم در زمینه استفاده از وسایل ارتباطی به عقب بر نمی‌گردند
کد خبر: 188276
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امیرعبدالرضا سپنجی، استاد ارتباطات، درباره علت حضور ایرانی‌ها در تلگرام با وجود فیلترینگ سفت‌وسخت و گذشت بیش از یک سال از فیلترشدن آن، به اعتمادآنلاین گفت: «بارها گفته شده که یک استراتژی همیشه جواب نمی‌دهد. شاید حاکمیت یک بار چیزی را ممنوع کند و جواب بگیرد، اما این کار همیشه جواب نمی‌دهد و بعضی وقت‌ها مردم در برابر ممنوعیت‌ها و موانع مقاومت می‌کنند.»

او دلیل این مقاومت را احساس توهینی می‌داند که به مردم دست داده است و می‌گوید: «به هر حال 45 میلیون ایرانی، یعنی بیشتر از نیمی از مردم ایران از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. این خیلی رقم بزرگی است. وقتی حاکمیت تصمیم می‌گیرد امکانی را که حدود 50 درصد مردم از آن استفاده می‌کنند از آنها بگیرد، مشخصاً به مردم برمی‌خورد.»

سپنجی ادامه می‌دهد: «مردم با خودشان می‌گویند تلگرام یک بستر است و ما از آن بدون انجام هیچ خلافی استفاده می‌کنیم و چون عده‌ای در آن حرفی می‌زنند که به مذاق عده‌ای دیگر خوش نمی‌آید، همه ما را از داشتن این بستر محروم می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که مردم مقاومت کنند.»

او به بُعد تخصصی موضوع هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم در زمینه استفاده از وسایل ارتباطی به عقب بر نمی‌گردند، یعنی اگر امروز تصمیم گرفته شود که تلویزیون‌ها جمع شود مردم به دوران استفاده از مطبوعات بر نمی‌گردند، بلکه از هر راهی شده تلویزیون تهیه می‌کنند. در مورد ارتباطات مجازی هم همینطور است، وقتی مردم تجربه استفاده از تلگرام را داشته‌اند و رضایت عمومی از آن به قدری زیاد بوده که بیشتر از 50 درصد مردم از آن استفاده می‌کرده‌اند، به این راحتی اقبال مردم از آن بر نمی‌گردد.»

سپنجی در ادامه به مشخصات فنی اپلیکیشن تلگرام اشاره می‌کند و می‌گوید: «این اپلیکیشن امکاناتی دارد که بسیاری از اپلیکیشن‌های مشابه چنین امکاناتی را ندارند، مانند امکان ساخت کانال یا عضویت در آن. مردم تفاوت امکانات و ظرفیت‌های ابزارهای مختلف را درک می‌کنند.»

او ادامه داد: «در عصر امروز کسی نمی‌تواند مردم را وادار به استفاده از ابزارهای بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت کند، مخصوصاً اگر مسائل مالی در میان نباشد. افراد عادی از خودروی داخلی استفاده می‌کنند چون توان مالی خرید خودرویی که جان خودشان و دیگران را به خطر نیندازد و هوا را آلوده نکند، از آنها گرفته شده، اما وقتی پای مسائل مالی در میان نیست طبیعتاً مقاومت بیشتری دیده می‌شود.»

سپنجی واکنش مردم به این ممنوعیت‌ها را یک نشانه بد می‌داند و می‌گوید: «این اتفاق نشان می‌دهد که دیوار اعتماد بین مردم و حاکمیت در حال فروریختن است، این اعتماد یک سرمایه اجتماعی بسیار مهم است و برای حفظ انسجام اجتماعی لازم و ضروری است و آسیب دیدن آن می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها