کد خبر: 188613
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

نماینده اصفهان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

پروژه «کوهرنگ 3» نفعی برای اصفهان ندارد/ چهارمحالی‌ها در اجرای پروژه انتقال آب کارشکنی می‌کنند

یک نماینده استان اصفهان گفت: مصوبه شورای عالی آب گفته، زمانی استان‌های چهارمحال‌ و بختیاری و یزد می‌توانند آب برداشت کنند که تونل دوم و سوم انتقال آب کوهرنگ تأسیس‌شده باشد. اما قبل از اینکه تونل سوم راه‌اندازی شود این دو استان آب برداشت می‌کنند.

پروژه «کوهرنگ 3» نفعی برای اصفهان ندارد/ چهارمحالی‌ها در اجرای پروژه انتقال آب کارشکنی می‌کنند
کد خبر: 188613
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت آبی این استان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار کرد: سال 97 با سال‌های قبلی متفاوت است چراکه ما امسال واقعاً مشکل اقلیمی داریم یعنی کمبود بارش وجود دارد. اما سال‌های قبل علت مشکل آب دقیقاً سوء مدیریت بود.

او افزود: اگر زاینده‌رود را برای اصفهانی‌ها حفظ می‌کردند این‌قدر مشکل برای کشاورزان اصفهانی ایجاد نمی‌شد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما می‌گوییم که مصوبات شورای عالی آب اجرا شود. اگر رژیم حقوقی زاینده‌رود طبق سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب اجرا شود، مشکل اصفهانی‌ها حل می‌شود. ولی الآن شاهد این هستیم که قبل از اینکه آب به اصفهان برسد در استان چهارمحال‌بختیاری نزدیک به هفت‌صد و یا هشت‌صد لوله از آن گرفته می‌شود.

عابدی در واکنش سخنان برخی مقامات محلی استان چهارمحال‌بختیاری که می‌گویند آب بیش ازآنچه باید به اصفهان می‌رود، تصریح کرد: آنچه من می‌گویم با متراژ است اما آن‌ها با چشم می‌بینند که آب عظیمی از رودخانه سامان خارج می‌شود. حرفی که این‌ها می‌زنند اساس علمی ندارد چون سامانه اندازه‌گیری که ندارند.

نماینده اصفهان تأکید کرد: برای آب شرب اصفهان روزانه باید 14 متر مکعب بر ثانیه آب وارد شود. برای یزد به‌طور سالانه 50 میلیون مترمکعب در سال آب نیاز است و نزدیک به 60 میلیون هم سالانه آب باید برای ذوب‌آهن و پولاد بیاید. خروجی این سه آب که از سامان می‌آید، چشم‌گیر است ولی آبی برای کشاورزان اصفهانی نیست.

عابدی گفت: ما نمی‌گوییم که چقدر آب می‌آید، بلکه می‌گوییم کسانی که حق ندارند از زاینده‌رود بردارند، برداشت نکنند. مصوبه شورای عالی آب گفته، زمانی استان‌های چهارمحال‌ و بختیاری و یزد می‌توانند آب برداشت کنند که تونل دوم و سوم انتقال آب کوهرنگ تأسیس‌شده باشد. اما قبل از اینکه تونل سوم راه‌اندازی شود این دو استان آب برداشت می‌کنند و این خلاف مصوبه شورای عالی آب است.

عابدی اظهار کرد: در چهارمحال‌ و بختیاری ازیک‌طرف در حال برداشت آب هستند و از طرف دیگر اجازه نمی‌دهند که پروژه انتقال آب به سرانجام برسد و مانع پیشرفت کار می‌شوند و همچنان کارشکنی‌ها ادامه دارد و این پروژه خیلی پیشرفتی نکرده است به همین خاطر امیدی هم به آن نیست.

نماینده اصفهان گفت: پروژه کوهرنگ 3 نفعی برای اصفهان ندارد و نفعش برای خود چهارمحال‌ و بختیاری است. چون در مصوبه شورای عالی آب آمده که استان چهارمحال‌ و بختیاری زمانی می‌تواند سهم اختصاصی خود را برداشت کند که تونل سوم ایجادشده باشد چون تونل سوم برای آن‌هاست.

عابدی در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولین این سه استان معتقدند حقابه آنان تأمین نمی‌شود؟ گفت: سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب را بخوانید ببینید حق چه کسی ضایع‌شده است؟ ما فرض می‌کنیم اصلاً تونلی نباشد آیا زاینده‌رود متعلق به کشاورزان اصفهانی نیست؟ آن‌های باید آب‌هایی که از طریق تونل می‌آورند به همان مقدار برداشت کنند و بقیه را برای اصفهانی‌ها رها کنند.

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: وزارت نیرو باید اراده کند. ما ضعف را در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی می‌بینیم. جهاد کشاورزی بدون پایه علمی، توسعه کشاورزی و توسعه باغداری را در حاشیه زاینده‌رود را تشویق کرد و همین باعث شد که زمین‌های کشت دیم الآن به‌صورت آبی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

عابدی گفت: وزارت نیرو نظارت و کنترلی بر برداشت‌ها ندارد و هرکسی هرچقدر می‌تواند برداشت می‌کند. از طرفی محیط‌زیست نتوانسته از حقابه تالاب گاوخونی دفاع کند و طی دوازده سال است حتی یک‌دهم حقابه لازم هم به آن نرسیده است.

او تصریح کرد: کل استان اصفهان روزانه یک‌میلیون مترمکعب برای شرب لازم دارد که الآن درمجموع کمتر به آن می‌رسد و ازاین‌رو هر آبی که در بالادست در کوه‌ها و باغ‌های اطراف زاینده‌رود، برداشت می‌شود درواقع به همان مقدار از آب آشامیدن اصفهان هم کم می‌شود و همین باعث می‌شود که به‌زودی شهرهایی چون کاشان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد هم با مشکل مواجه شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها