کد خبر: 188688
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۰۸:۳۵:۰۰
| |

اشرف گرامی‌زادگان، مشاور امور حقوقی معاونت زنان:

لطمه‌ای به لایحه تامین امنیت زنان وارد نشده است

اشرف گرامی زادگان در خصوص حذف موارد مربوط به خسارت معنوی، گفت:نمایندگان مجلس در عین دلسوزی و انجام وظایف سیاسی خود بعضا به علت ناآگاهی از امور حقوقی اظهارنظرهای غیردقیقی دارند. برخی از افراد و رسانه‌ها نیز به دلیل ناآگاهی این مساله را پررنگ کردند. چنین چیزی صحت ندارد.

لطمه‌ای به لایحه تامین امنیت زنان وارد نشده است
کد خبر: 188688
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اشرف گرامی‌زادگان، مشاور امور حقوقی معاونت زنان در خصوص لایحه تامین امنیت زنان گفت: این لایحه توسط 18 قاضی امضا شده است و رییس قوه قضاییه نیز در ملاقاتی که در آغاز سال نو با ایشان داشتیم، خندید و گفت من قاضی نوزدهم هستم که باید لایحه را بخوانم. لایجه اکنون منتظر مطالعه و نظر مثبت ایشان است و طبق روال باید به دولت برگشته و بعد از آن به مجلس ارسال شود. امیدواریم در همین دوره مجلس شاهد تصویب آن باشیم.

حذف41 بند از لایحه تامین امنیت زنان در قوه قضاییه با انتقادها و گلایه‌هایی همراه بود. علت حذف این مواد چه بوده است؟

تنظیم این لایحه در معاونت زنان 5 سال طول کشید و این درحالی است که دو قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری در سال‌های 92 و 94 اصلاح شده است. به این ترتیب برخی از مواد لایحه مذکور در این اصلاحیه‌ها دیده شده و تکرار بود.

در مورد جزییات مواد حذف شده توضیح دهید.

قوه قضاییه اکنون جزییات حذف و اضافه‌های لایحه را در جدولی برای ما ارسال کرده و حدود 150 صفحه است اما به‌طور مثال می‌توانم به چند مورد اشاره کنم. مثلا ماده 19 که به خشونت اقتصادی و اعاده اموال و منافع اقتصادی زنان مربوط می‌شد حذف شده و توضیح آن آمده است: «با طرح ایراداتی مبنی بر اینکه بسیاری از مصادیق خشونت اقتصادی قابلیت جرم‌انگاری ندارند نهایتا ماده 19 به‌طور کلی حذف شد.»

یکی دیگر از موارد حذفی ماده 21 است که به بزه‌دیدگان جرایمی در مورد اعمال منافی عفت مربوط می‌شود. در توضیح حذف این ماده عنوان شده است «با توجه به مقررات مشابه در ماده 47 لایحه تعزیرات ماده 21 حذف شد.» اکثر مواد حذف‌شده توضیحاتی شبیه به این دارد و به درستی حذف‌شده است.

اما گفته شده بود که موارد مربوط به خسارت معنوی حذف شده است. خانم مولاوردی در این خصوص گلایه کرده بودند و خانم ذوالقدر، نماینده مجلس نیز گفته بودند که در قوانین ما خسارت معنوی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نمایندگان مجلس در عین دلسوزی و انجام وظایف سیاسی خود بعضا به علت ناآگاهی از امور حقوقی اظهارنظرهای غیردقیقی دارند. برخی از افراد و رسانه‌ها نیز به دلیل ناآگاهی این مساله را پررنگ کردند. چنین چیزی صحت ندارد.

بند مربوط به خسارت معنوی حذف نشده است؟

یکی از مواد حذف‌شده ماده 30 است و به خسارت معنوی مربوط می‌شود. نکته اینجا است که خسارت معنوی از ابتدا در لایحه دیده نشده بود و واحد حقوقی معاونت زنان این مورد را اضافه کرد. علتش نیز این بود که ما به موضوع اسیدپاشی برخوردیم و این مساله از آنجایی که همه زندگی فرد را از بین می‌برد به تشدید مجازات نیاز دارد. به همین خاطر در ماده 29 به اسیدپاشی پرداخت و در ماده 30 خسارت معنوی را آوردیم.

و حذف شد؟ چرا؟

بحث تشدید مجازات اسیدپاشی پذیرفته شده و به این ترتیب مجرم به هیچ عنوان مشمول تخفیف‌ نخواهد شد. در واقع مجازات فرد اسیدپاش دو درجه تشدید شد اما آقای خداییان، معاون حقوقی قوه قضاییه گفت که بحث خسارت معنوی موضوع تبصره دو ماده 14 قانون دادرسی کیفری است و ضرورتی ندارد. ما نیز تصمیم گرفته بودیم که خسارت معنوی را در یک اصلاحیه به صورت جداگانه ارایه کنیم به خاطر همین خودمان در معاونت زنان و امورخانواده لایحه‌ای نوشتیم که امسال در دستور کار خانم ابتکار قرار می‌گیرد.

لایحه تامین امنیت زنان در چه مرحله‌ای است و کی به مجلس می‌رسد؟

لایحه توسط 18 قاضی امضا شده است و رییس قوه قضاییه نیز در ملاقاتی که در آغاز سال نو با ایشان داشتیم، خندید و گفت من قاضی نوزدهم هستم که باید لایحه را بخوانم. لایجه اکنون منتظر مطالعه و نظر مثبت ایشان است و طبق روال باید به دولت برگشته و بعد از آن به مجلس ارسال شود. امیدواریم در همین دوره مجلس شاهد تصویب آن باشیم.

لایحه‌ای که فرمودید به خسارت معنوی مربوط می‌شود، در چه وضعیتی است؟

آن لایحه جداگانه را هفته گذشته برای خانم ابتکار فرستاده‌ام و بعد از اعلام نظر ایشان سند پشتیبانش را آماده خواهیم کرد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها