کد خبر: 188944
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۰۷:۴۲:۰۰
| |

یک  کارشناس محیط‌ زیست در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مهاجرت برای آب کلید خورده است/ مشکل آب فقط به مناطق خشک مربوط نیست

حسین مهاجری، کارشناس محیط‌زیست با تخصص مدیریت آب، گفت: «سراغ کسانی که هر روز به فکر مهاجرت از محل زندگی‌شان بروید، ممکن است عده کمی بگویند که به خاطر کمبود آب تصمیمی به مهاجرت گرفته‌اند اما وقتی ریشه موضوع را بررسی می‌کنیم می‌بینیم پای آب در میان است.»

مهاجرت برای آب کلید خورده است/ مشکل آب فقط به مناطق خشک مربوط نیست
کد خبر: 188944
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۰۷:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مدتی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود تا چند سال دیگر 30 میلیون ایرانی به دلیل مشکل آب از مرکز ایران مهاجرت می‌کنند حالا حسین مهاجری کارشناس محیط‌زیست با تخصص مدیریت آب به اعتمادآنلاین می‌گوید: «مهاجرت برای آب مدتی است که شروع شده است و ما با جمعیت عظیمی مواجه هستیم که یا مهاجرت کرده‌اند و یا در آستانه مهاجرت هستند.»

او ادامه می‌دهد: « سراغ کسانی که هر روز به فکر مهاجرت از محل زندگی‌شان بروید، ممکن است عده کمی بگویند که به خاطر کمبود آب تصمیمی به مهاجرت گرفته‌اند اما وقتی ریشه موضوع را بررسی می‌کنیم می‌بینیم پای آب در میان است.»

به گفته مهاجری بحران آب به روش‌های مختلف بر کیفیت زندگی مردم شهرهای ایران تأثیر گذاشته است. او می‌گوید: «کم‌آبی در یک شهر کشاورزی را تعطیل کرده است. در شهری دیگر چنان کیفیت هوا را از بین برده که دیگر زندگی عادی برای مردم ممکن نیست. در شهری دیگر کمبود آب صنایع را دستخوش تغییر کرده است. همه اینها باعث شده که دسترسی به فرصت‌ها در شهرهای مختلف از بین برود و مردم به ترک محل زندگی‌شان مجبور شوند.»

او سوءمدیریت را یکی از عوامل اصلی بحران به وجود آمده می‌داند و می‌گوید: «آنچه امروز بر سر ایران می‌آید به صورت مستقیم نتیجه سوءمدیریت است. موضوعی که در تمام سال‌های گذشته وجود داشته و کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر این سوءمدیریت را بیشتر نشان داده است. قبلاً بارندگی تصمیم‌های غلط را پوشش می‌داد اما الان دیگر بارندگی هم وجود ندارد که نحوه مدیریت غلط آب را جبران کند.»

مهاجری بحران آب را مخصوص شهرهای خشک نمی‌داند و می‌گوید: «کمبود آب و بارندگی بر تمام کشور و منطقه تاثیر گذاشته و فقط مربوط به مناطق خشک نیست. در همه کشور این مشکل، معادلات را به هم زده و روند طبیعی که تا کنون وجود داشته تحت تاثیر قرار داده است. شاید در استان‌های مرطوب هنوز با کسادی کشاورزی و صنعت مواجه نشده باشیم اما نشانه های بروز مشکل به وضوح دیده می‌شود. اگر فکری برای مدیریت آب نشود این مناطق هم به زودی با بحران مواجه خواهند شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها