کد خبر: 188952
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۱۶:۵۶:۰۰
| |

هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ملتهب کردن فضای کشور برسر برجام موجب باخت همه می‌شود/ جامعه تب‌دار است/ مذاکره با اروپایی‌ها را ادامه دهیم/ برجام برای کشور فرصت بود

عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به مخالفت‌ها بر سر ادامه برجام گفت: اختلاف گروه‌ها موجب ناراحتی و بیزاری مردم می‌شود. در واقع موجب می‌شود این گروه‌ها به جنگ یکدیگر بیایند و فضای جامعه ملتهب شود و نتیجه‌ دیگری در بر نخواهد داشت.

ملتهب کردن فضای کشور برسر برجام موجب باخت همه می‌شود/ جامعه تب‌دار است/ مذاکره با اروپایی‌ها را ادامه دهیم/ برجام برای کشور فرصت بود
کد خبر: 188952
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۱۶:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| خروج آمریکا از برجام و واکنش‌ها نسبت به این اتفاق در حال ورود به فاز جدیدی است؛ با وجود اینکه در روزهای ابتدایی به انسجام و اتحاد ملی تاکید می‌شد و رهبری هم در صحبت‌های خود به این موضوع تاکید کردند اما در یکی دو روز گذشته لحن مخالفان برجام و دولت تفاوت کرده است.

به جز واکنش‌های تندی که در مجلس از طرف نمایندگان مطرح شده، بیانیه‌ای هم امروز از طرف احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره برجام صادر شد که در آن تاکید کرده که مسئولان برجام باید به دلیل خسارت‌هایی که این توافق‌نامه برای کشور داشته است، از مردم عذرخواهی کنند.

هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره انتشار این بیانیه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با تاکید بر این موضوع که تمایلی ندارد تا به اختلافات دامن بزند، در واکنش به رفتارهای مخالفان گفت: جامعه تب‌دار است و مردم درباره موضوعات مختلف یا مخالف شدید هستند یا موافق شدید. این اتفاقات فقط موجب ناراحتی و بیزاری مردم می‌شود، فضای جامعه ملتهب می‌شود و نتیجه‌ دیگری ندارد. به گفته او، این اتفاق برد و باخت ندارد بلکه همه طرف‌ها در این وضعیت خواهند باخت.

ادامه گفت‌وگو با هاشم هاشم‌زاده هریسی را در زیر می‌خوانید؛

*نظرتان درباره موضع‌گیری‌های تندی که علیه دولت گرفته می‌شود و از مسئولان مشارکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای خواسته می‌شود که از مردم عذرخواهی کنند یا از برجام خارج شوند، چیست؟

این اختلافات و تعدد نظرها همیشه وجود دارد و نباید به عاملی برای اختلاف بین مردم تبدیل شود. اگر این اتفاقات به حرف و حدیث و گفت‌وگوی بین مردم بدل شود؛ دنیا می‌گوید دو کار کردیم که هم کارشان را خراب کردیم و زحمتشان را به باد دادیم و هم بینشان اختلاف افکندیم. به همین دلیل باید رعایت شود که بین جامعه و در این برهه حساس چنین اختلافی بروز نکند، اما به هر حال هر کسی می‌تواند نظر خود را بدهد.

*با این اتفاقات و فشارهایی که به دولت وارد می‌شود مانند واکنشی که به وضعیت برجام وجود دارد و فیلترینگ تلگرام به هر حال بخشی از مردم رای‌دهنده به دولت و این حاکمیت از رایی‌که داده‌اند، ناامید می‌شوند. تبعات این ناامید شدن مردم چیست؟

به هر حال هر گروهی نظرات متفاوت دارند و سعی می‌کنند که مدام به این نظرهای متفاوت هم پاسخ دهند. این اتفاق به ضرر دولت، جامعه و مردم و ... است. نباید به مسائل اختلافی ورود کرد. جامعه تب‌دار است و مردم درباره موضوعات مختلف، مخالف و موافق شدید هستند. اینگونه نیست زمانی که درباره موضوعی صحبت می‌شود یک طرف کمتر بگوید و دیگری کم بیاورد، نه این چنین نیست بلکه این اتفاقات فقط موجب ناراحتی و بیزاری مردم می‌شود. در واقع موجب می‌شود این گروه‌ها به جنگ یکدیگر بیایند و فضای جامعه ملتهب شود و نتیجه‌ دیگری در بر نخواهد داشت. این اتفاق برد و باخت ندارد بلکه همه طرف‌ها در این وضعیت خواهند باخت، بنابراین نباید به این مباحث دامن زده شود.

*به نظر شما توافق برجام که در دولت اول حسن روحانی انجام شد به نفع کشور تمام شد یا به ضرر آن؟

به مسائل دیگر کاری ندارم اما حداقل اتفاقی که این توافق و خروج آمریکا از برجام داشت این بود که عهدشکنی آمریکا را در جهان مشخص کرد و مردم دنیا و دولت‌ها فهمیدند که کدام طرف زور می‌گوید و عهدشکن است و کدام طرف اهل مذاکره، قانون و عهد و پیمان است. خودمان هم می‌گوییم که گمان نکنید که ما بیخود با آمریکا درافتادیم بلکه می‌خواستیم ثابت کنیم که آمریکا عهدشکن است. منفعت بعدی توافق این است که وفاق بین‌المللی علیه ایران بودن، تحریم‌ها را اضافه کردن و به آن افتخار کردن تمام شد. آن زمان تحریم‌ می‌کردند و به آن افتخار هم می‌کردند الان ممکن است که تحریم کنند و تحریم وجود داشته باشد اما تحریم علیه ایران دیگر افتخار ندارد و ارزش نیست. الان دیگر عمل کردن به تحریم و پایبند بودن به آن ارزش اخلاقی به حساب نمی‌آید بلکه یک ارزش خیلی اخلاقی است، در واقع اجماع عقلی و بین‌المللی در این خصوص شکست.

برجام فرصتی بود البته فرصت کم و کوچکی بود. من نظراتی درباره برجام دارم اما این نظرها کارشناسی نیست؛ بنابراین صحیح نمی‌دانم که در این خصوص اظهارنظر کنم.

*به نظرتان ایران باید برجام را با طرف‌های اروپایی ادامه دهد یا مانند صحبتی که برخی از مخالفان دارند باید از آن خارج شود؟

حتما باید ادامه دهیم. باید کار را ادامه دهیم تا نتیجه مشخص شود. باید ثابت کنیم که اروپایی‌ها نسبت به این موضوع چگونه عمل کرده‌اند، آزمایش کنیم و بدانیم که اروپایی‌ها چگونه هستند و این آزمایش را به جهانیان اعلام کنیم. مردم دنیا بدانند که چه کسی دورغ‌گو است و چه کسی حقیقت می‌گوید. نباید اجازه دهیم که ما را ناقض برجام و تعهدات بین‌المللی بدانند اما زمانی که اروپایی‌ها نقض کردند و به تعهد عمل نکردند می‌گویند که آمریکا ناقض بود و پس از آن هم اروپا برجام را نقض کرد، اما ایران تا آخر پای کار و تعهد خود باقی ماند. در همان روز هم ایرانیان می‌توانند هر کاری که خواستند انجام دهند چون تا آخر پای کار ماندند. در این صورت نه چیزی از دست می‌دهیم و در مقابل جامعه بین‌الملل هم زبانمان دراز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها