کد خبر: 189394
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۱۱:۴۴:۰۰
| |

وزیر خارجه لوکزامبورگ:

آمریکا نباید به اروپا دستور دهد/ برجام بین ایران و آمریکا نیست

وزیر خارجه لوکزامبورگ در گفتگویی با انتقاد از خروج واشنگتن از توافق هسته ای اظهار داشت که برجام توافق میان ایران و آمریکا نیست.

آمریکا نباید به اروپا دستور دهد/ برجام بین ایران و آمریکا نیست
کد خبر: 189394
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «جین آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ در گفتگو با رادیو آلمان با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران تاکید کرد: آمریکا نباید برای اروپا فرمان چه کند یا چه نکند، صادر کند.

وی با بیان اینکه اروپا نباید برابر آمریکا کوتاه بیاید، افزود: اروپا باید مصمم و ثابت قدم در خصوص توافق هسته ای با ایران در برابر آمریکا بایستد.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در ادامه تاکید کرد: ما می خواهیم و باید به مردم بگوئیم که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست.

برای اثبات این موضوع 12 سال زمان برده شد و در نهایت به توافق 2015 منجر شد. حال به ناگاه آمریکا بطور یکجانبه با دستور ترامپ از این توافق خارج می شود. این تصمیم آمریکا است و من مجددا تاکید می کنم که ارتباطی به ما اروپایی ها ندارد، زیرا توافق هسته ای، توافق میان آمریکا و ایران نبود که با تصمیم ترامپ از بین رفته شود.

آسلبورن همچنین خاطر نشان کرد که غیر از آمریکا کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه نیز در طرف دیگر این قرارداد بوده و هستند. پس خروج آمریکا نمی تواند مانعی بر سر راه حفظ آن باشد.

این دیپلمات اروپایی با اشاره به سفرهای متعدد خود به ایران گفت: ایران جمعیت زیادی دارد که اکثریت آنان تحصیلکرده و روشنفکر هستند. مردم ایران خواهان برخورداری از امتیازات توافق هسته ای هستند، می خواهند که به کشورهای مختلف سفر کنند، بدنبال رفاه بوده و علاقمند به داشتن مناسبات متناسب بین المللی هستند.

آسلبورن با تاکید بر حفظ توافق هسته ای با ایران اظهار داشت: بوئینگ و ایرباس پس از تصمیم ترامپ قراردادهای خود با ایران را فسخ شده اعلام کردند، در حالی که این مغایر با قوانین بین المللی است. طرفین توافق هسته ای نسبت به انجام و منع برخی کارها متعهد شده اند که باید این تعهد را تا نقطه آخر به انجام برسانند، در صورتی که آمریکا با اقدام اخیر خود خلف وعده کرده است.

ما اروپایی ها نیز موظفیم به تعهداتی که زمینه تحقق توافق هسته ای شده جامه عمل بپوشانیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها