کد خبر: 189628
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

روزی روزگاری آمریکا حامی فلسطینیان بود؛

سیاست‌گذاران ایالات متحده از گستردگی فاجعه‌ فلسطین آگاهند

در سال 1995، کنگره آمریکا قانونی مبنی بر اینکه قرار دادن اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل جنبه قانونی دارد تصویب کرد؛ اما بیل کلینتون از امضای آن خودداری کرد، زیرا معتقد بود اجرای این قانون موجب شکست خوردن مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین می‌شود. از بیل کلینتون تا جرج بوش و باراک اوباما، روسای جمهور آمریکا تلاش کردند تا به مدت 22 سال از اجرای این مصوبه خودداری کنند؛ اما دونالد ترامپ از زمان آغاز انتخابات وعده داد که در صورت پیروزی، سفارت امریکا را به اورشلیم منتقل می‌کند.

سیاست‌گذاران ایالات متحده از گستردگی فاجعه‌ فلسطین آگاهند
کد خبر: 189628
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- اعتراضات اخیر فلسطینیان در مرز غزه، یکی از بزرگ‌ترین و مرگبارترین تظاهرات بود. این اعتراضات در 15 ماه مه، هفدهمین سالگرد روز نکبت به وقوع پیوست. تقریباً 70 درصد از 2 میلیون فلسطینی در نوار غزه، پناهندگان از سرزمین‌هایی هستند که اکنون متعلق به اسرائیل است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از فارین پالیسی، اسرائیل مدت‌هاست که مسئولیت پناهندگان فلسطینی را رد کرده و می‌گوید پناهندگان اجازه بازگشت ندارند. سیاست‌گذاران آمریکایی هم در حال حاضر، دیدگاه اسرائیل را پذیرفته‌اند؛ اما این موضوع همیشه به این شکل نبود. برخلاف این روزها، از سال 1948 نه موضوع سالگرد «نکبت» در سیاست آمریکا بحث‌برانگیز بود و نه حق فلسطینیان برای بازگشت به خانه‌هایشان. با این‌ حال، کمتر از یک نسل است که اهمیت سالروز نکبت و ریشه درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها فراموش‌شده است.

اگرچه اصطلاح «نکبت» هیچ‌گاه به واژگان سیاسی واشنگتن وارد نشد؛ اما سیاست‌گذاران آمریکا از ماهیت و گستردگی فاجعه‌ای که فلسطینی‌ها از زمان شکل‌گیری اسرائیل با آن مواجه هستند آگاهند. اکثر سیاست‌گذاران ارشد ایالات‌متحده، ازجمله رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه هیچ توهمی در رابطه با ماهیت خروج فلسطینی‌ها نداشتند.

ایالات‌متحده مانند دیگر جوامع بین‌المللی از همان ابتدا با قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد موافقت کرد. این قطعنامه در دسامبر سال 1948، برای حل معضل پناهندگان تصویب شد. در این قطعنامه از واژه «اجازه» بازگشت به جای «حق» بازگشت استفاده‌شده است.

در سال 1995، کنگره آمریکا قانونی مبنی بر اینکه قرار دادن اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل جنبه قانونی دارد تصویب کرد؛ اما بیل کلینتون از امضای آن خودداری کرد، زیرا معتقد بود اجرای این قانون موجب شکست خوردن مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین می‌شود.

بیل کلینتون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که به حمایت از حکومت فلسطین درزمینهٔ سیاست غیررسمی ایالات‌متحده کمک کرد. سیاست‌های پایان دادن به اشغال اسرائیل و ایجاد یک دولت مستقل برای فلسطین توسط جرج بوش شکل گرفت.

از بیل کلینتون تا جرج بوش و باراک اوباما، روسای جمهور آمریکا تلاش کردند تا به مدت 22 سال از اجرای این مصوبه خودداری کنند؛ اما دونالد ترامپ از زمان آغاز انتخابات وعده داد که در صورت پیروزی، سفارت امریکا را به اورشلیم منتقل می‌کند.

دونالد ترامپ پیش‌تر مدعی شد که انتقال سفارت به معنای بی‌میلی ما نسبت به شکل‌گیری صلح نیست. ما خواستار توافقی بزرگ میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هستیم.

برخی از کارشناسان معتقدند که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا با مصوبه کنگره هماهنگ است؛ اما برخی دیگر بر این باورند که این موضوع روند صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را به‌شدت تضعیف می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها