کد خبر: 192577
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۰۹:۵۶:۰۰
| |

بررسی لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم حاشیه‌هایی را در مجلس به دنبال داشت؛

بررسی CFT دو ماه در مجلس مسکوت ماند/ پهن کردن طومار از سوی دلواپسان در صحن علنی مجلس/ لاریجانی: با زور نمی‌شود کاری کرد

در ابتدای آغاز بررسی این لایحه جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای خواستار عقب افتادن بررسی این لایحه به مدت دو ماه شدند.

بررسی CFT دو ماه در مجلس مسکوت ماند/ پهن کردن طومار از سوی دلواپسان در صحن علنی مجلس/ لاریجانی: با زور نمی‌شود کاری کرد
کد خبر: 192577
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۰۹:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار قرار داشت اما بررسی این لایحه حواشی را به دنبال داشت و موجب اعتراض دلواپسان شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین ، در ابتدای آغاز بررسی این لایحه جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای خواستار عقب افتادن بررسی این لایحه به مدت 2 ماه شدند. نمایندگانی از جمله دهقان، ابطحی، ذوالنوری، سبحانی فر، پارسایی، رجبی، تاجگردون در این جمع حضور داشتند. عراقچی معاون حقوقی وزارت امور خارجه و امیری معاون پارلمانی رییس جمهور نیز با برخی از نمایندگان صحبت می‌کردند.

اما در حین سخنرانی حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به عنوان مخالف این لایحه، محمد جواد ابطحی به همراه نصرالله پژمانفر بنری در اعتراض به لایحه را بر روی مانیتور مجلس و در مقابل جایگاه هیات ریسه پهن کردند.

نقوی حسنی که می گفت والله ما مخالف عضویت در کنوانسیون های بین المللی نیستیم، گفت: اما باید بدانیم که عضو چه کنوانسیونی می شویم و این چه آسیب‎هایی برای ما دارد؟ من با زبان روزه برای اینکه در تایخ ثبت شود و با موکلینم اتمام حجت کنم، در مخالفت با این لایحه صحبت می کنم.

او سخنانش را با این جمله پایان داد که «شورای عالی امنیت ملی درباره ایت لوایح به نتیجه نرسیده و نباید به موضع این شورا استناد شود»

بعد از آن نوبت به مصطفی کواکبیان در مقام موافق این لایحه رسید. او با بیان اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی که امنیتی‌تر و دلسوزتر از ماست در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت که تصویب این لایحه، راه مقابله با آمریکاست و حتما باید تصویب شود،‌گفت: رهبری در سخنرانی‎های اخیرشان کلمه‎ای درباره این لوایح نگفتند و تصمیم را به دولت و مجلس واگذار کرده اند، اگر به دلسوزی برخی شک نکنیم، به اطلاعاتشان باید شک کنیم.

کواکبیان از دریافت قریب به 600 پیامک در روزهای گذشته توسط نمایندگان خبر داد و گفت: پول اینها از کجا می آید؟ البته خوب است که تشکل های بسیج دانشجویی اینقدر دغدغه مند هستند اما من هم جانبازم و دلم برای مملکت می سوزد. چرا به ما می گویند به خون شهدا خیانت نکنید؟! بدانید که شهدا قطعا از اینکه آمریکا چوب لای چرخ بانک های ما بگذارند، ناراحت خواهند بود.

او بی آنکه از نماینده‌ای نام ببرد، ادامه داد: بیجا کرده هر کی گفته اگر این را تصویب کنیم باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟! کره شمالی را با همه هارت و پورت هایش ببینید که الان در چه وضعی است!


نماینده تهران با بیان اینکه این لوایح ربطی به برجام ندارد، گفت: چرا برخی به جای ترامپ به مسئولان داخلی فحش می دهند؟ مخلص تر از صالحی سراغ دارید که می گوید 9 ماهه همه چیز به شکل قبل بر می گردد؟ البته آقای ذوالنور می گوید خیلی زور نزن تمام شد! انگار ایشان از پشت پرده بیشتر خبر دارند!

کواکبیان در پایان سخنانش گفت: مخلص پیامک دهندگان هم هستیم اما بدانید که اطلاعات یک طرفه به شما داده اند؛ یک جلسه با آقای شمخانی بگذارید و ببینید که اوضاع از چه قرار است.

بعد از دقایقی نمایندگان دلواپسی همچون دهقان، گودرزی، کوهکن، موسوی‌لارگانی، کریمی قدوسی، ذوالنوری و... نیز به پهن کردن طومارهایی بر روی زمین کمک کردند.

در همین حین کریمی قدوسی طومار پارچه‌ای بلندی را از جایگاه هیات رئیسه و در کنار لاریجانی آویزان کرد. همین اقدامات واکنش رییس مجلس را به دنبال داشت.

علی لاریجانی خطاب به نمایندگان دلواپس گفت: وسط صحبت‌های آقای نقوی حسینی این چه کارهایی است که انجام می‌دهید. می‌توانید رای دهید. می‌توانید صحبت کنید و بقیه را قانع کنید. این کارها خلاف آیین نامه است. او تاکید کرد: با زور نمی‌شود کاری کرد.

نقوی حسینی که همچنان در حال سخنرانی به عنوان مخالف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بود، گفت: این طومارها بیش از 50 هزار امضای مردم است که مخالف پیوستن به این کنوانسیون هستند.

او تاکید کرد: شورای عالی امنیت ملی به جمع بندی نرسیده است.

بعد از آن علی لاریجانی طوماری که از کنار او آویزان شده بود را جمع کرد و بر زمین انداخت.

احمد مازنی نماینده تهران که از نمایندگانی بود که به جایگاه هیات رئیسه رفته بود یکی از بنر های دیگر که از جایگاه هیات رئیسه آویزان شده بود را به پایین انداخت نصرالله پژمانفر اما همچنان به دنبال پهن کردن مجدد بنر ها بود.

در نهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه در مورد این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند.

موضوعی که نمایندگان با آن با 138 رای موافق، 103 رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند. بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.

بعد از تصویب این تقاضا، لاریجانی رییس مجلس گفت: در این زمینه آقای بروجردی هم گفته که ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد، دو ماه وقت است که ملاحظات را اعمال کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها