کد خبر: 194727
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۱۴:۰۲:۰۰
| |

راشا تودی:

چرا آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد؟

راشا تودی در مطلبی به بررسی تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دلایل آن پرداخت.

چرا آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد؟
کد خبر: 194727
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۱۴:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| راشا تودی در مطلبی نوشت: هفته گذشته، آمریکا در اقدامی بی‌سابقه خروج خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام کرد. این خبر در حالی اعلام شد که یک روز پیش از آن، شدیدترین بحران پناهجویان در آمریکا در این نهاد بین‌المللی مطرح شده بود.

راشا تودی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با این اقدام برای جامعه بین‌المللی پیامی ارسال کرد و این مسئله نشانی دیگر از انزوای واشنگتن از جامعه بین المللی بود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره خروج واشنگتن گفت: «ما به نصیحت سازمان ملل درباره چگونگی حکومت‌داری نیازی نداریم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در این‌باره مدعی شد: «آمریکا از نهادها و موسسات ریاکار درس اخلاق نمی‌پذیرد؛ زیرا که آمریکا بدون چشم‌داشت برای کمک به افراد بی‌پناه خون و مال خود را می‌دهد.» با این حال، منظور وی از «درس پذیرفتن» اندکی پس از آن آشکار شد.

پمپئو گفت در میان 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کشورهایی قرار دارند که سابقه حقوق بشر در آن‌ها درخشان نیست. وی در میان این کشورها به طور مشخص به چین، کوبا و ونزوئلا اشاره کرد. اما آنچه وی از اشاره به آن سر باز زد، بیان نام عربستان سعودی به عنوان یکی از بدنام‌ترین ناقضان حقوق بشر بود. بدتر این‌که آمریکا در عملیات وحشیانه عربستان در یمن که جان هزاران غیرنظامی را گرفته است، با ریاض همکاری می‌کند.

با این حال، عربستان سعودی تنها متحد آمریکا نبود که نام آن در لیست ناقضان حقوق بشر در سخنان پمپئو بیان نشد. وی در پایان سخنرانی خود، به «جهت‌گیری‌ها (در شورای حقوق بشر) علیه اسرائیل» اشاره کرد و گفت تمامی تلاش‌ها برای اصلاحات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با شکست روبرو شده است.

اما پرسشی که در این میان پدید می‌آید این است که چرا اکنون آمریکا چنین اظهاراتی را درباره این نهاد بیان می‌کند؟ چرا آمریکا تصمیم خود را برای خروج از این نهاد، در این زمان مشخص اتخاذ کرده است؟ این در حالی است که رژیم صهیونیستی سال‌ها است در رابطه با رفتار غیرانسانی با مردم فلسطین مورد انتقادهای بین‌المللی قرار می گیرد.

انتقادها درباره سو مدیریت آمریکا در بحران خاورمیانه در ماه گذشته و پس از آنکه دونالد ترامپ تصمیم گرفت سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، تشدید شد. در اعتراضات پس از این اقدام، نیروهای رژیم صهیونیستی علیه تظاهرکنندگان در غزه از گلوله‌های جنگی استفاده کردند و عده بسیاری از آن‌ها را شهید و مجروح کردند.

طبیعی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی انتظار داشته باشند شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شیوه کار خود را تغییر دهد و چنین حوادث شنیعی را نادیده بگیرد و تمرکز خود را در نقاط دیگر منعطف کند.

روز دوشنبه، زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در سخنرانی وداع خود با این نهاد به اقدامات آمریکا در زمینه حقوق بشر اشاره کرد. زید در این سخنرانی به شدت از سیاست دولت ترامپ در قبال مهاجران انتقاد کرد و گفت رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد «کودکان را به دلیل اقدامات والدینشان مجازات کند.» وی همچنین سیاست آمریکا برای جدایی کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان در مرز مکزیک را «بدرفتاری با کودکان با مجوز دولتی» دانست.

حال، آیا می‌توان تصور کرد که خروج آمریکا از این نهاد بین‌المللی تنها یک روز پس از بیان این سخنرانی، تصادفی بوده باشد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها