در سال ۹۶؛

1093 مورد همسرآزاری و کودک‌آزاری در استان مرکزی گزارش شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: در سال گذشته 1041 مورد همسرآزاری و 52 مورد کودک‌آزاری توسط پزشکی قانونی استان تایید و گزارش شده است.

1093 مورد همسرآزاری و کودک‌آزاری در استان مرکزی گزارش شد
کد خبر: 196236
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۴:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| علی رضایی مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سال گذشته 41 هزار و 865 پرونده در پزشکی قانونی استان تشکیل شده است، گفت: از این مقدار نزاع و درگیری با 23.9 درصد و تصادفات جاده ای 18 درصد بیشترین درصد پرونده‌ها را در سال گذشته به خود تخصیص داده است. بیشترین مراجعات به این اداره کل در سال گذشته از سه شهرستان اراک، ساوه و خمین بوده است.

وی گفت: در بحث تصادف‌های جاده‌ای فقط به آمار فوتی‌ها توجه می‌شود، در صورتی که ازکارافتادگی افراد حادثه دیده در اثر تصادف کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. سرعت بیش از اندازه بیشترین بخش از حوادث جاده‌ای را در استان به خود اختصاص داده است و واژگونی خودرو و برخورد دو وسیله نقلیه به یکدیگر در رده‌های بعدی تصادفات جاده ای قرار دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به اینکه فوت در اثر عدم رعایت ایمنی توسط موتورسوارها در رده دوم فوتی تصادفات جاده ای قرار دارد، گفت: زیان بدنی و ضربه شدید به سر بیشترین عامل فوتی تصادفات جاده‌ای در استان بوده است. در دو ماهه اول سال گذشته در استان برای 77 نفر تصادف جاده‌ای اتفاق افتاده است که از این تعداد 54 نفر مرد و 23 نفر خانم بوده اند.

وی ادامه داد: در دو ماهه ابتدای سال جاری نیز برای 66 نفر تصادفات جاده‌ای در استان صورت گرفته است که از این تعداد 44 نفر آقا و 22 نفر خانم هستند. در سال 95 از 489 نفری که دچار تصادفات جاده ای شده اند، سهم مردان و زنان از این حوادث به ترتیب 376 و 113 نفر و از 491 نفری که سال 96 دچار سانحه جاده ای شده اند، سهم مردان و زنان به ترتیب 354 و 137 نفر بوده است.

رضایی تصریح کرد: با وجود اینکه استان مرکزی نزدیک دریا قرار ندارد ولی آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدگی این استان در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش داشته است، به طوری که در سال گذشته 15 نفر و در سال قبل از آن 10 نفر فوتی ناشی از غرق شدگی در استان گزارش شده است که بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به شهرستان‌های اراک و دلیجان است.

وی با اشاره به آمار حوادث کار در استان، گفت: در سال 95 برای 658 نفر و در سال گذشته برای 721 نفر حوادث سرپایی محل کار رخ داده است، که 30 نفر در سال 95 و 42 نفر در سال 96 بر اثر این حوادث فوت شده‌اند. در دو ماهه اول سال گذشته برای 92 نفر و در دو ماهه اول سال جاری برای 18 نفر در پزشکی قانونی پرونده حادثه کار تشکیل شده است که آمار فوتی‌های ناشی از حوادث کار در دو ماهه اول سال گذشته 7 نفر بوده و در دو ماهه اول سال 90 فوتی نداشته‌ایم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تصریح کرد: در سال 95 تعداد پرونده‌های قصور پزشکی در استان 48 پرونده و در سال گذشته 67 پرونده است که نسبت به سال 95 شاهد افزایش پرونده‌های قصور پزشکی در استان هستیم. در سال 95 تعداد مصدومان قصور پزشکی در استان 29 نفر و در سال گذشته 27 نفر بوده است.

رضایی گفت: جمع کل معاینات سرپایی در دو ماهه اول سال جاری 6 هزار و 515 نفر بوده است که با معاینه اجساد، این رقم به 6 هزار و 672 نفر رسیده است، همچنین در دو ماهه اول سال 96 این تعداد 6 هزار و 51 نفر گزارش شده است که با معاینه اجساد، این رقم به 6 هزار و 674 رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار و 41 مورد همسرآزاری و 52 مورد کودک آزاری توسط پزشکی قانونی استان گزارش شده است، گفت: در سال 95 آمار فوتی‌ها در اثر استنشاق گاز منوکسید کربن در استان 17 نفر و در سال گذشته 30 نفر بوده است. در دو ماهه اول سال جاری فوتی در اثر گاز گرفتگی منواکسید کربن نداشته‌ایم.

مدیرکل پزشک قانونی استان مرکزی با اشاره به اینکه آمار سقط قانونی جنین در استان در سال گذشته 10 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال 95 در حوزه مصرف مواد مخدر 34 نفر و در سال گذشته 44 نفر در استان فوت کرده‌اند.

رضایی با اشاره به سودجویی برخی از پزشکان برای صدور گواهی فوت، گفت: برای مقابله با این سودجویی پزشک قانونی استان اقدام به اجرای طرح دادپزشک کرده است که خانواده فرد فوت شده به دفاتری که در آرامستان برای این امر در نظر گرفته شده است، مراجعه می کنند و با پرداخت 135 هزار تومان مجوز کفن و دفن فرد را دریافت می‌کنند.

مدیر کل پزشک قانونی استان مرکزی در پایان با اشاره به اینکه این اداره کل از لحاظ اعتبارات با مشکل جدی مواجه است، گفت: با وجود کمبود اعتبارات این اداره کل با همکاری شهرداری ساوه اقدام به تاسیس سالن تشریح کرده است و قرار است سالن تشریح دیگری در شهرستان خمین تاسیس شود، همچنین در شهرستان اراک اقدام به خرید یک دستگاه رادیولوژی و دستگاه تشخیص سرب و فلزات سمی شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها