کد خبر: 219595
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۳:۱۰:۰۰
| |

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان مطرح کرد:

علت وجود امامزادگان در ایران

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان درباره علت وجود امامزادگان در ایران گفت: در طول تاریخ چند بار مهاجرت سادات، علویان و شیعیان به ایران صورت گرفته که نخستین بار در زمان حکومت حجاج بن یوسف بوده، در دوران ولایتعهدی تحمیلی امام رضا علیه السلام نیز گروهی از امامزادگان و علویان و سادات همراه ایشان به ایران آمده، همچنین در زمان حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها عده زیادی از سادات و علویان وارد ایران شدند.

علت وجود امامزادگان در ایران
کد خبر: 219595
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدرضا فاطمی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان امروز 25 تیرماه در جمع خبرنگاران با تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: ارزشی که اسلام برای انسان قائل است، در هیچ مکتبی یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنجم ذی القعده به عنوان بزرگداشت امامزادگان نامگذاری شده است، افزود: هدف از این امر ترویج و گسترش فضائل و مناقب اهل بیت در راستای تقویت بنیه دینی مردم، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، ارتقاء معرفت نسبت به شان و منزلت امامزادگان در راستای تقویت بصیرت ولایی و آشنایی با سیره ائمه معصومیا و امامزادگان عظیم الشان است.

فاطمی تصریح کرد: معرفی و شناساندن امامزادگان و برگزاری بزرگداشت امامزادگان شاخص در شهرستان‌ها از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است و بزرگداشت امامزاده علی سیرجان برنامه محوری استان کرمان است.

وی با اشاره به آغاز روند برگزاری کنگره امامزاده محمدصالح شهرستان انار در دهه کرامت بیان کرد: این کنگره در بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: حضور خادمان حرم رضوی در امامزادگان و اجرای برنامه‌های مختلف، معرفی و تقدیر از آثار پژوهشی سیره علمی و عملی امامزادگان و برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی در حوزه وقف و امامزادگان از دیگر برنامه های دهه کرامت در استان کرمان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره علت مهاجرت امامزادگان به ایران عنوان کرد: در طول تاریخ چند بار مهاجرت سادات، علویان و شیعیان به ایران صورت گرفته و نخستین بار در زمان حکومت حجاج بن یوسف انجام شد.

فاطمی اظهار کرد: در دوران ولایتعهدی تحمیلی امام رضا علیه السلام نیز گروهی از امامزادگان و علویان و سادات همراه ایشان وارد ایران شدند و در زمان حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها عده زیادی از سادات و علویان این بانو را همراهی کردند.

وی با بیان اینکه در زمان قیام علویان علیه بنی عباس نیز شیعیان به ایران پناه آوردند، گفت: بیشتر امامزادگان در سال 250 هجری قمری در ایران شهید یا دفن شده اند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمان افزود: از دلایل اینکه سادات و علویان به ایران می آمدند این بود که مردم ایران میهمان نواز بوده و جزو نخستین گروه هایی بودند که دین اسلام را پذیرفتند. همچنین مردم ایران برحق بودن اهل بیت را تشخیص داده و به وصیت پیامبر در حدیث ثقلین به جد عمل کردند.

وی افزود: اکثر امامزادگان مدفون در ایران از سادات حسینی و فرزندان امام سجاد علیه السلام هستند.

فاطمی در ادامه با اشاره به اجرای طرح "نشاط معنوی" در بقاع متبرکه استان کرمان بیان کرد: در راستای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان طرح نشاط معنوی از 16 تیرماه جاری تا 31 مردادماه در 40 بقعه با همراهی 40 مبلغ اعزامی متخصص از قم برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از فرصت اوقات فراغت برای تبدیل کردن امامزادگان به قطب فرهنگی، بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در جهت تقویت بنیه‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، سوق دادن نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی از جمله اهداف این طرح است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها