کد خبر: 222303
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۱۵:۱۶:۰۰
| |

آیا نظر آیت‌الله علم‌الهدی درباره برگزاری کنسرت‌ها تغییر کرده است؟

در حالیکه برگزاری کنسرت در شهر مشهد همچنان با محدودیت‌های جدی مواجه است، اما هفته گذشته در اتفاقی نادر حسام الدین سراج موفق شد در این شهر کنسرت برگزار کند.

آیا نظر آیت‌الله علم‌الهدی درباره برگزاری کنسرت‌ها تغییر کرده است؟
کد خبر: 222303
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۱۵:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| براساس برخی شنیده‌ها این کنسرت با نظر موافق آیت‌الله علم‌الهدی برگزار شده اما در این باره اخبار قابل استنادی وجود ندارد. کنسرت حسام الدین سراج پنجشنبه شب دو هفته پیش به میزبانی موسسه خیریه همدم در مشهد برگزار شد. این کنسرت در سه شب برگزار شد. برگزاری موفقیت آمیز کنسرت حسام الدین سراج خواننده مشهور موسیقی سنتی در مشهد این خوشبینی را به وجود آورده است که گشایشی در فضای فرهنگی استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد ایجاد شده است. این گمانه وقتی تقویت شد که کنسرت احسان خواجه امیری، خواننده موسیقی پاپ نیز در شهر قوچان، یکی دیگر از شهرستان‌های استان خراسان رضوی بدون هیچ مشکلی برگزار شد.

برگزاری کنسرت سالهاست در شهر مشهد با محدودیت و ممنوعیت مواجه است. این محدودیت‌ها در 4 سال اخیر به شهرستان‌های دیگر خراسان رضوی نیز رسیده است. گفته می‌شود آیت الله علم الهدی امام جمعه پر نفوذ شهر مشهد در ایجاد این محدودیت نقش بارزی داشته است. آیت الله علم الهدی بار‌ها در خطبه‌های نماز جمعه از برگزاری کنسرت انتقاد کرده است. علم الهدی سال 95 در این باره اظهار کرد: "کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار شود، این خلاف حیثیت و هویت این شهر است، تو کنسرت می‌خواهی، مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن." او همچنین گفت: "دیگر سر یک لغو کنسرت ما نباید چانه‌زنی با مردم داشته باشیم و چانه‌زنی با برخی مسؤولان بر سر کوته‌فکری‌شان. "

امام جمعه مشهد بار‌ها از اختلاط دختران و پسران در کنسرت‌ها انتقاد کرده است. او کنسرت را ابتذال را می داند. فشار‌های آیت‌الله علم الهدی و همراهی دادستانی خراسان رضوی با او باعث شد که در سال 95 علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اعلام کند: "از آنجایی که اجرای کنسرت در مشهد مخالفانی از جمله آقای علم‌الهدی دارد ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با اینکه کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشت، از ادامه اجرای آن‌ها صرفنظر کردیم. " این در حالی بود که رییس جمهور بار‌ها بر برگزاری بدون مشکل کنسرت تاکید کرده بود. موضع وزارت ارشاد موجب شد که علی جنتی از این سمت کنار گذاشته شود. اما با رفتن علی جنتی مشکل برگزاری کنسرت در مشهد پابرجا ماند. یا مجوز برگزاری کنسرت در مشهد داده نمی‌شود و یا اینکه گروه‌های موسیقی پاپ و سنتی حاضر به پذیرش دردسر برگزاری کنسرت در مشهد نمی‌شدند. موزیسین‌هایی هم که در این راستا تلاش کردند عموما با شکست مواجه شدند.

یکی از آخرین موارد، کنسرت گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده و خوانندگی وحید تاج که قرار بود 23 اسفند در مشهد برگزار شود، اما به دلایل نامعلوم به دستور دادستانی لغو شد. در همان زمان قرار بود کنسرت علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی نیز برگزار شود که آن هم لغو شد. این در حالی است که پیشتر از آن یعنی در شهریور سال گذشته سالار عقیلی توانست در دهکده شاندیز نزدیک مشهد کنسرت "راز و نیاز" را برگزار کند.

حالا این بحث هم پیش آمده است که آیا برگزاری کنسرت در مشهد برای برخی گروه‌ها و خوانندگان مجاز است و برای برخی غیر مجاز؟ سوالی که هنوز نمی‌توان پاسخ درستی به آن داد، با این حال عده‌ای هم این بحث را مطرح می‌کنند که برگزاری کنسرت اخیر در شهر مشهد ممکن است بی ارتباط با تغییرات در اداره کل ارشاد خراسان رضوی بوده است. اما عده ای نیز برگزاری کنسرت اخیر را مرتبط با مطالبات اجتماعی و پافشاری مدنی مردم مشهد می دانند. براساس شنیده ها آیت‌الله علم‌الهدی با برگزاری کنسرت سراج موافقت کرده است.

محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب از مشهد درباره برگزاری کنسرت حسام الدین سراج در مشهد گفت: «برگزاری کنسرت حسام الدین سراج در مشهد اتفاقی نبود، اما این رخداد را نمی‌توان تغییر محسوس و مهمی در فضای فرهنگی شهر مشهد به حساب آورد. با این وجود همین اتفاق کوچک را هم می‌توان گامی در راستای ایجاد تغییر قلمداد کرد.» او افزود: «سالهاست که مردم مشهد از احساس تبعیض فرهنگی رنج می‌برند، آن‌ها تقاضا دارند که مشهد هم مانند دیگر شهر‌های کشور فضای حداقل برای فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد و از امکانات فرهنگی استفاده کند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره کنسرت حسام الدین سراج در مشهد گفت: «من خودم در این کنسرت حضور داشتم و می‌توانم بگویم، برگزاری آن اتفاقی نبود، بلکه هدایت شده و از سر برنامه بود. شنیده می‌شود که با برگزاری این کنسرت هم موافقت نمی‌شده است. دادستانی مخالف برگزاری آن بوده، اما موسسه برگزاری کنسرت و اداره ارشاد مشهد با آیت‌الله علم الهدی وارد مذاکره شدند و موفق شدند به صورت اختصاصی مجوز این کنسرت را بگیرند. ظاهرا با این استدلال که آقای سراج موسیقی سنتی اجرا می‌کند و شئونات هم رعایت می‌شود موفق به کسب مجوز شدند. البته این فقط در حد شنیده است و نمی توانم به طور کامل این ادعا را تائید کنم.»

جوادی حصار در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر مدیرکل ارشاد استان خراسان تاثیری در بهبود وضعیت فرهنگی داشته است، گفت: «مدیرکل جدید به لحاظ سیاسی تمایزی با مدیرکل قبلی ارشاد ندارد. این ضرورت و اقتصای شرایط است. مطالبه‌ای انباشته شده و مردم مشهد از تبعیض موجود ناراحتند. در این شرایط جدید برگزاری کنسرت سراج می‌تواند زمینه تبلیغاتی هم داشته باشد که با ورود مدیرکل رویکرد تازه‌ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان ایجاد شده است.» او معتقد است "باید این رویکرد را به فال نیک گرفت البته به شرطی که ادامه داشته باشد و این یک مورد استثنا نبوده باشد. شاید به تغییری که در اداره کل ایجاد شده است این رویکرد که در مشهد هم مانند دیگر شهر‌های کشور کنسرت برگزار شود، بستر مناسب تری را پیدا کند."

جوادی حصار درباره تغییر موضع احتمالی آیت الله علم‌الهدی درباره برگزاری کنسرت در خراسان رضوی اظهار کرد: «آقای علم‌الهدی هم تافته جدابافته از روحانیت نیستند. ایشان نظراتی دارند، اما آن نظرات آنقدر تعیین کننده و مانع آفرین نیستند که تحت هیچ شرایطی نتوان از آن‌ها عبور کرد. باید با آقای علم‌الهدی گفتگو شود. این وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد است که به عنوان نماینده دولت با ایشان مذاکره کنند، نه به عنوان مرید ایشان هرچه بگوید، آن‌ها هم بپذیرند.مدیرکل ارشاد با آقای علم الهدی به عنوان یک مطالبه ملی و منطقه‌ای صحبت کنند و ایشان را متقاعد کنند که کنسرت موسیقی هم مانند بخشی از نیاز‌های جامعه است همانگونه که پلیس باید امنیت را تامین کند، وزارت فرهنگ و ارشاد هم باید شرایط فعالیت فرهنگی و تولید خوراک معنوی، فکری و هنری را فراهم نماید. در واقع دولت باید از موضع چانه زنی با آقای علم الهدی وارد گفتگو شود.»


منبع: فرارو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها