کد خبر: 222384
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ۰۸:۲۲:۰۰
| |

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری خبر داد:

مالیات صفر درصد برای ایجاد هر واحد اشتغال پایدار در روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری، گفت: به ازای ایجاد هر واحد اشتغال پایدار در روستاها، مالیات آن به‌ مدت پنج سال و اگر در مناطق محروم باشد به‌ مدت 10 سال با صفر درصد است.

مالیات صفر درصد برای ایجاد هر واحد اشتغال پایدار در روستاها
کد خبر: 222384
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ۰۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدابوالفضل رضوی در جلسه شورای اداری استان که در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: توسعه امری برنامه‌ای، هدفدار، منظم، پیوسته، مستمر، تدریجی، جمعی، توقف‌ناپذیر و جامع به‌منظور بهبود کمی و کیفی زندگی افراد جامعه به‌ شمار می‌رود. توسعه زمان و مکان خاصی نمی‌شناسد و تفاوتی بین توسعه شهری و روستایی وجود ندارد؛ توسعه را باید از زمانی آغاز کرد که انسان‌ها نگاهشان تغییر کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری افزود: اینکه برخی سن کم مدیران را عامل توسعه کشور می‌دانند، مبنای علمی و عقلی ندارد؛ توسعه به نگاه و تفکر بستگی دارد، نگاه انسان توسعه‌طلب قطعا با نگاه فردی که توسعه‌طلب نیست، تفاوت دارد. توسعه وابسته به چند عامل است و تداوم توسعه، وابسته به مشارکت جمعی است، توسعه یعنی تازه شدن و این به نگاه و تفکر انسان‌ها بستگی دارد.

وی با تأکید براینکه در توسعه باید با هم بودن را تمرین کنیم، اظهار کرد: توسعه باید نگاه جمعی داشته باشد، موفقیت امام راحل در پیروزی انقلاب به‌ دلیل مشارکت و همراهی مردم بود، بنابراین نبود این عامل می‌تواند حتی منجر به سقوط شود.مردم‌محوری جزء سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و توسعه زمانی اتفاق افتاده و تداوم می‌یابد که با مشارکت فعالانه و موثر مردمی توامان باشد.

رضوی با بیان اینکه روستا برخلاف تعریف قانونی که از آن به‌عنوان سکونتگاه یاد شده واحدی تولیدی، فرهنگی، اجتماعی، مسکونی، تاریخی، میراثی و فرهنگی است، یادآور شد: اگر به‌ روستا با نگاه یک مجموعه تولیدی می‌نگریستیم، تولیدات متنوعی که می‌تواند فرآوری شود، ناآگاهانه به روستا حمله نمی‌کردیم. مواد خام‌ را روستا تولید کرد، اما فرآوری‌اش را در شهرها انجام دادیم؛ امروز 9 میلیون تن گندم را روستاییان تولید می‌کنند و اگر دولت هر کیلو گندم را یک هزار و 300 تومان خریداری کند، چرخه اقتصادی بزرگی در آن صورت می‌گیرد. میوه و حبوبات و دیگر اقلام غذایی در روستا تولید می‌شود اما اقتصادش از آن شهر است.

رضوی اشاره کرد: متأسفانه در حفظ بافت‌های قدیمی روستا نیز که یک ثروت ناتمام به شمار می‌رود، از غرب تقلید می‌کنیم و به نام بهسازی، محلی را که می‌تواند یک منبع مهم ثروت‌آفرینی باشد از بین می‌بریم. چرا ما این بافت‌ها را تحت عناوین مختلف از بین ببریم؟ متاسفانه سدسازی‌ یکی از عوامل هجرت روستاییان، عشایر و حاشیه‌نشینان است و اگر خط محوری شمال شرق را به جنوب غرب کشور متصل کنیم، جمعیت 50 درصد مساحت ایران که خراسان رضوی هم جزء آن محسوب می‌شود، 15 میلیون و 150 هزارنفر و جمعیت 50 درصد دیگر، 64 میلیون و 726 هزار نفر است.

رضوی با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده بدترین سیستم برنامه‌ریزی در کشور است، گفت: این به معنای مسأله‌ای ضدامنیتی و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور است. خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارد و از 6 میلیون و 434 هزار نفر جمعیت روستایی کشور، یک میلیون و 733 هزارنفر جمعیت روستایی خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه 8.1 درصد جمعیت کشور و 8.4 درصد جمعیت روستایی کشور در خراسان رضوی سکونت دارند، یادآور شد: از نظر درصد جمعیت حاشیه‌نشین در کشور شهر چابهار و از لحاظ جمعیت حاشیه‌نشین خراسان رضوی در صدر قرار دارد. حدود 70 درصد روستاییان ما از داشتن سند ملکی و قریب به 30 درصد از داشتن سند مسکونی محروم‌اند، این یعنی هم از ارزش افزوده ملک محروم‌اند و هم به زمین‌های آنان تجاوز می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که با وجود 27 روستا و 29 ناحیه صنعتی در خراسان رضوی چند روستا از برق صنعتی برخوردارند؟، اظهار کرد: در قانون اشتغال پایدار روستایی خراسان رضوی تا ماه رمضان رتبه 27 را از میان 131 استان کشور در اختیار داشت و تا سوم مردادماه جاری استان شما در رتبه پنجم قرار گرفت، البته ما هر هفته استان‌ها را رتبه‌بندی می‌کنیم. حدود 610 میلیارد تومان سهم خراسان رضوی است که براساس سه شاخص معکوس درآمد خانوار روستایی، جمعیت روستایی و جمعیت بیکار روستایی در کشور توزیع شده است که حدود 70 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رضوی ادامه داد: 305 میلیارد تومان نیز تا امروز به حساب بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید واریز شده است که 50 درصد آن باید در بانک کشاورزی موجود باشد. مدیران کل استان باید به روستاهای هر شهرستان سرکشی کرده و گزارش بدهند.تجمیع خدمات روستاییان و عدالت آموزشی از جمله موضوعاتی است که تاکنون در روستاها اجرایی نشده است، همچنین کیفیت آموزشی در روستاهای ما در پایین‌ترین سطح خود بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را شهرنشینان و بیش‌ترین جمعیت دانشجویان مراکز غیرانتفاعی را روستاییان تشکیل می‌دهند، متذکر شد: تصمیم‌گیری شد برای هر دهستان یک مجتمع آموزشی با سرویس رایگان برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان ایجاد شود. بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم باید سالانه 384 هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد شود، دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه فعال شوند. به ازای ایجاد هر واحد اشتغال پایدار در روستاها، مالیات آن به‌ مدت پنج سال و اگر در مناطق محروم باشد به‌ مدت 10 سال با صفر درصد است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها