کد خبر: 224525
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

پیش‌بینی افت شدید تقاضا در بازار

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به اینکه اولین واکنش مردم در شرایط افزایش قیمت‌ها، افزایش شدید تقاضا و خالی کردن بازار است و این تقاضا مصنوعی است، پیش‌بینی می‌شود بازار با یک افزایش و کاهش شدید تقاضا روبرو شود.

پیش‌بینی افت شدید تقاضا در بازار
کد خبر: 224525
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت مواد اولیه که اساس کار تولید است افزایش یافته و نباید از تولیدکننده انتظار معجزه داشت، چراکه نمی‌تواند با مواد اولیه گران محصول ارزان تولید کند. برای مثال نوسانات قیمتی که در پتروشیمی، ورق آهن و سایر نهاده‌های اولیه تولید در تمام بخش‌ها اتفاق افتاده، نمی‌توان محصول نهایی را افزایش قیمت نداد.

وی درباره نتیجه این تغییرات بر تقاضا اظهار کرد: با وجود اینکه تقاضا مشکل پیدا کرده نگرانی بیشتر درباره واکنش اقتصادی مردم است؛ چراکه با شنیدن گرانی، اولین واکنش مردم افزایش شدید تقاضاست و خالی کردن بازار. این افزایش تقاضا مصنوعی است و پس از گذشت حدود دوماه افت شدید می‌کند، چراکه قدرت خرید مردم در اصل پایین است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار با یک افزایش و کاهش شدید تقاضا روبرو خواهد شد. چون مردم هرچه اندوخته دارند به کالا تبدیل می‌کنند.

خالقی درباره تاثیر این نوسانات بازار بر جریان تولید گفت: وضعیت بازار تاثیر خود را بر تولید نیز می‌گذارد، چرا که تولیدکننده نیز ناچار خواهد شد تولید خود را کاهش دهد و در صورت توان، مواد اولیه بیشتری بگیرد، چرا که اولویت تولیدکننده این است که تا جایی که می‌تواند برای خود مواد اولیه دپو کند و این در حالی است که در دنیا همه مواد اولیه را به فروش نزدیک می‌کنند اما در کشور ما هر کس مواد اولیه دارد، نمی‌فروشد. چون نگران جایگزینی آن است و در نتیجه به خصوص با تغییرات ارزی اخیر با بازاری سردرگم و مبهوت روبرو خواهیم بود.

نوسانات ارزی اخیر، قیمت بسیاری از نهاده‌های اولیه تولید را علیرغم تخصیص ارز دولتی بالا برد و تولیدکنندگان نیز مجبور به افزایش قیمت محصولات شدند، چراکه تمامی هزینه های تولید بالاتر رفته است. از سوی دیگر این تغییرات بازار باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان از تولید و فروش محصولات خود منصرف شوند و کسانی که مواد اولیه می‌فروشند نیز از فروش محصولات خود اجتناب کنند. البته با توجه به سیاست جدید ارزی دولت و بر اساس آن بازار ثانویه مرجع الی نرخ ارز شده است و همه تجار در آن حضور دارند امید می‌رود بازار ارز به تعادل و ثبات بهتری دست یابد.کما اینکه بازار طی روزهای اخیر به این سمت پیش رفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها