کد خبر: 226655
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۵ ۱۲:۱۱:۰۰
| |

مدیر پژوهشکده پسته ایران مطرح کرد:

خام‌فروشی پسته توجیه ندارد/ شوری آب برای روی تولید پسته اثر گذاشت

مدیر پژوهشکده پسته ایران با تأکید بر اینکه خام فروشی پسته توجیه پذیر نیست، خاطرنشان کرد: می‌توانیم از میوه، چوب، گل و... سایر متعلقات پسته ارزش افزوده ایجاد کرده و درآمد کسب کنیم و رو به صنایع تبدیلی پسته بیاوریم اما تاجران و کشاورزان ما پسته را بیشتر به صورت خام عرضه می‌کنند.

خام‌فروشی پسته توجیه ندارد/ شوری آب برای روی تولید پسته اثر گذاشت
کد خبر: 226655
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۵ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| علی اسماعیل‌پور مدیر پژوهشکده پسته ایران با اشاره به وضعیت پسته و کشاورزی در شهرستان و استان و سایر شهرهای پسته‌خیز کشور، افزود: شغل 80 تا 90 درصد مردم رفسنجان کشاورزی است و درآمد عمده مردم این شهرستان از راه کشاورزی حاصل می‌شود.

مدیر پژوهشکده پسته ایران در ادامه بیان کرد: سال 72 مرکز تحقیقات پسته کشور به عنوان یک مؤسسه ملی در رفسنجان راه‌اندازی شد چرا که سطح زیر کشت پسته در رفسنجان بیشتر از سایر نقاط کشور است و این مرکز که امروز به نام پژوهشکده پسته نامگذاری شده کار تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی را انجام می‌دهد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: خلأ زیادی بین تحقیقات و کشاورزی وجود دارد به نحوی که برای 70 تا 80 درصد مشکلاتی که در موضوع پسته وجود دارد مطلب و جواب داریم که منتقل نشده است؛ برگزاری کلاس، استفاده از نشریات و آموزش در این راستا می‌تواند کمک کند. پسیل از بیشترین آفاتی است که پسته را مبتلا می‌کند. برای مسائل و مشکلات این آفت و سایر آفات و بیماری‌ها تحقیقاتی صورت گرفته است.

مدیر پژوهشکده پسته ایران به بحران آب اشاره و عنوان کرد: بحران آب از مسائل حادی است که در اکثر مناطقی که پسته‌کاری است، وجود دارد. زمانی که آب‌های زیرزمینی تحلیل می‌رود کیفیت آب هم کم می‌شود که تحقیقات در این زمینه نمی‌تواند کاری انجام دهد.

اسماعیل پور از کشت پسته در 27 استان کشور خبر داد و بیان کرد: حتی استان‌های غربی هم به کشت این محصول روی آورده اند و مشکل عمده سال جاری کم محصولی یا به اصطلاح کم‌باری درخت است اما در همین شرایط کم بار هم می‌توانستیم محصول خوبی داشته باشیم که به دلیل تغییرات اقلیمی از کمبود سرما در زمستان و افزایش دما در اسفندماه و گرمای فروردین با کم محصولی مواجه شدیم.

وی بیان کرد: تغییرات اقلیمی موضوع دیگری است که روی پسته اثر گذاشته و یکی از دلایل طغیان آفات، تغییرات اقلیمی است.

اسماعیل پوربا بیان اینکه ما عادت کردیم برای کوچکترین آفت سمپاشی کنیم، در خصوص عدم کارآیی سموم در برخی موارد توضیح داد: نوشتن یک نسخه واحد برای هیچ آفتی امکانپذیر نیست در سال‌های گذشته بیش از 70 نوع سموم علیه آفات پسته آزمایش شده است و هر آفتی شرایط خاص بیولوژی دارد. امروز مبارزه تلفیقی توصیه می‌شود و سمپاشی در دنیا آخرین حربه است.

وی با اشاره به مسأله سرخشکیدگی درختان عنوان کرد: یک بخش سرخشکیدگی طی سال‌های گذشته هم بوده و امسال هم وجود دارد که عمده شوری آب عامل آن است؛ در شرایطی که شوری وجود دارد شاخه از محل تاج شروع به خشک شدن می‌کند.

مدیر پژوهشکده پسته ایران در خصوص انتقاد نماینده مردم رفسنجان و انار از پژوهشکده پسته مبنی بر اینکه پژوهشکده پسته که در رفسنجان مستقر است راهکاری برای کشاورز ارائه نکرده و مشکلات گریبان کشاورز را گرفته است، گفت: انتقادات نماینده ناشی از مشاوره اشتباهی بود که به وی داده شده بود اما با رایزنی وی موفق شدیم بتوانیم با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارتباط بگیریم و مشکلات و مسائل پسته را در سطح ملی برطرف کنیم. بر اساس اطلاعات نادرستی که به نماینده داده بودند وی از ما مسائلی را خواسته بود در حالی که ما در دادن مجوز سم‌فروشی و کیفیت سموم نقشی نداریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها