کد خبر: 227078
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

بهمن کشاورز، رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

تعرض مکرر به وکلا موجب آسیب به نظام قضایی می‌شود/ وکلا در اظهارنظر و ابراز عقیده در همه امور آزادند

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره وارد کردن اتهام به وکلا گفت: واضح است که وقتی تعرض مکرر به وکلای مدافع در جامعه‌ای متداول شود به خودی خود از تعداد وکلایی که حاضر به پذیرش دفاع از متهمان سیاسی یا عقیدتی خواهند شد کاسته می‌شود و در تحلیل نهایی این موضوع باعث خدشه به نظام قضایی کشورها می‌شود.

تعرض مکرر به وکلا موجب آسیب به نظام قضایی می‌شود/ وکلا در اظهارنظر و ابراز عقیده در همه امور آزادند
کد خبر: 227078
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بهمن کشاورز، رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره حق دفاع وکلا از مردم بیان کرد: حق دفاع از مردم در اصل سی و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده و در قوانین عادی ما نیز نحوه اعمال و اجرای این حق روشن شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه عنوان کرد: در عین حال در قانون انتخاب وکیل از طرف اصحاب دعوا صراحتا آمده است که وکیل در موضع دفاع از امتیازات و مصونیت‌های قضات برخوردار است.

کشاورز با اشاره مجدد به قانون انتخاب وکیل از طرف اصحاب دعوا توضیح داد: این موضوع بدین معنا است که اگر کسی - اعم از مسئولان قضایی یا غیر آنها- ادعا داشتند که وکیلی در موضع دفاع مرتکب خطا و جرمی شده است باید مراتب را به کانون وکلای متبوع آن وکیل اعلام کنند تا در دادسرای انتظامی آن کانون بررسی شود. چنانچه این اعلام و ادعا صحیح تشخیص داده شود وکیل احتمالا تعلیق و اجازه تعقیب او داده خواهد شد. البته حتی ممکن است بدون تعلیق نیز مجوز تعقیب صادر شود.

رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه وکیل در موضع دفاع از تعرضاتی که ممکن است با فرض همگرا و همفکر پنداشتن او با موکل‌اش صورت گیرد مسئول است، افزود: در اسناد بین‌المللی ناظر بر حق دفاع و وکالت که در نظام قضایی ما هم لازم‌الاتباع است تصریح شده که وکیل نباید از نظر فکری و ایدئولوژیک همگرا و همانند موکل‌اش تصور شود و به طریق اُولی نمی‌توان وکیل را به علت دفاع از موکل یا موکلان خاص تحت تعقیب قرار داد.

کشاورز در ادامه تاکید کرد: بارها گفته‌ایم که وکیل از تروریسم، قتل، آدم‌ربایی، سرقت، ضرب و جرح و امثال اینها دفاع نمی‌کند بلکه با توجه به وجود حق دفاع برای همه مردم از کس یا کسانی که صرفا متهم به این موارد هستند دفاع می‌کند.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه با تاکید بر این موضوع که وکیل در مقام دفاع ناچار از مفاد پرونده‌‌های گوناگون با اهمیت‌های متفاوت آگاه می‌شود، توضیح داد: بدیهی است که وکیل با توجه به رابطه لزوم حفظ اسرار حرفه‌ای به هیچ‌وجه نباید این اطلاعات را فاش کند. اما اگر در حین دفاع در دادگاه علنی یا ضمن لوایح برخی از این مطالب علنی شد چنین وکیلی از این بابت قابل تعقیب نیست و نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه‌قضاییه نیز دلالت بر آن دارد که محتویات پرونده‌ها بعد از ارجاع به دادگاه نمی‌تواند وصف محرمانه داشته باشد.

او در ادامه تاکید کرد: بنابراین تعقیب کیفری وکیل بر مبنای اینکه احیانا مطلب یا مطالبی از محتویات پرونده افشا شده است صحیح به نظر نمی‌رسد مگر اینکه مطالب افشا شده ناظر بر وضعیت افراد و اشخاص به‌ویژه موکل در امور خصوصی آنها باشد.

این وکیل دادگستری افزود: همچنین اینکه اصرار ورزیدن وکیل مثلا به رعایت دقیق قانون برای حفظ منافع موکل توهین به دادگاه تلقی ‌شود درست نیست زیرا این جزء در وظایف وکیل است.

رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: به هر حال به نظر می‌رسد وکلا در اظهارنظر و ابراز عقیده در همه امور - به‌ویژه مسائل حقوقی و قضایی- آزاد هستند و از این بابت نباید کسی متعرض آنها شود.

کشاورز با اشاره بر لزوم اظهارنظر و اطلاع‌رسانی در کار وکالت بیان کرد: بدیهی است وکلا توجه دارند که رعایت اصول و ضوابط اظهارنظر و اطلاع‌رسانی برای آنان واجب است و مثلا نباید آنچه را که «خبر است» و درباره آن احتمال صدق و کذب وجود دارد به عنوان امر واقع شده و قطعی بیان کنند.

او تاکید کرد: به هر حال میزان آزادی و رعایت حرمت وکلا در هر کشور و نظامی ارتباط مستقیم با ارزش و اعتبار حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی و کرامت انسانی در این جوامع دارد.

رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران همچنین درباره وکلایی که به دلیل دفاع از دیگران متهم می‌شوند و تاثیری که این حرکت بر اعتماد مردم بر سیستم قضایی دارد، گفت: به این ترتیب از یک سو اعتماد مردم به قوه‌قضاییه کشورها موکول به آن است که احساس کنند آن تشکیلات بی‌طرف و به دور از اغراض است.

کشاورز در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر مردم می‌خواهند مطمئن باشند که اگر به اتهامی تحت تعقیب قرار گرفتند حق دفاع آنان به نحو احسنت از طرف وکلای مستقل وابسته به کانون‌های وکلای مستقل اعمال و اجرا خواهد شد و به وکیل و وکلایی دست خواهند یافت که بدون ملاحظه و احتیاط ناروا از آنان دفاع خواهند کرد.

این وکیل دادگستری درباره اتهاماتی که در ماه‌های اخیر متوجه وکلا در کشور شده است، عنوان کرد: واضح است که وقتی تعرض مکرر به وکلای مدافع در جامعه‌ای متداول شود به خودی خود از تعداد وکلایی که حاضر به پذیرش دفاع از متهمان سیاسی خواهند شد کاسته می‌شود و در تحلیل نهایی این موضوع باعث خدشه به نظام قضایی کشورها می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها