کد خبر: 231910
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

هزینه نگاه حذفی برای نظام زیاد است/ مشکلات دانشجویان را باید در بستر دانشگاه حل کرد نه در بستر سیاسی و امنیتی/ بازداشت فعالان حوزه زنان قطعا خوشایند مردم نیست

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گفت: دانشجو حق تحصیل دارد و دانشگاه هم اگر در ارتباطش با دانشجویان اعتراض دارد مشکل را با ابزار و روش‌های دانشگاه حل کند. ستاره‌دار کردن دانشجویان روش فرا دانشگاهی است.

هزینه نگاه حذفی برای نظام زیاد است/ مشکلات دانشجویان را باید در بستر دانشگاه حل کرد نه در بستر سیاسی و امنیتی/ بازداشت فعالان حوزه زنان قطعا خوشایند مردم نیست
کد خبر: 231910
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین زاده رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به بازداشت وکلا، فعالان زن و ستاره‌دار شدن دانشجویان، گفت: منشور حقوق شهروندی و فصل سوم قانون اساسی که مبنای منشور بوده باید توسط همه ما یعنی چه کسانی که قانون را تدوین و تهیه می‌کنیم و چه کسانیکه مجری قانون هستند، کاملاً رعایت شود.

او ادامه داد: رعایت قانون از سوی قوای سه‌گانه اسباب این را ایجاد می‌کند که مردم همچون ما قانون‌مدار و بر محوریت قانون حرکت کنند و فصل‌الخطاب هم همان قانون باشد.

این نماینده مجلس در خصوص ستاره‌دار شدن دانشجویان، تأکید کرد: ستاره‌دار شدن دانشجویان یا ایجاد شرایطی که آن‌ها از حقوق شهروندی و طبیعی خودشان مبنی بر تحصیل محروم شوند و یا موضوعاتی که در حوزه زنان و بازداشت‌ها مطرح می‌شود قاعدتاً خوشایند مردم نیست. این در حالی است که در شرایط کنونی کشور نیاز به آرامش، همبستگی ملی، اتحاد و همدلی دارد.

حسین زاده گفت: هر چه سعی کنیم فضای کشور آرام‌تر شود و همدلی و همبستگی و نزدیکی مردم با حاکمیت و دولت و قوای متعدد بیشتر شود، منافع ملی کشور ما بیشتر تأمین می‌شود. با برخوردهای سلیقه‌ای و روش‌هایی که این‌چنین اعمال شود بیشتر از هر چیزی منافع ملی ما آسیب می‌بیند.

او با بیان اینکه هزینه نگاه حذفی برای نظام زیاد است، گفت: در بسیاری از موارد مشکلات وجود دارد اما می‌توان با صحبت و گفت‌وگو موضوع را حل کرد تا اینکه نگاه حذفی به موضوعات داشته باشند. قاعدتاً هزینه نگاه حذفی برای نظام و کشور بسیار بیشتر از این است که با گفت‌وگو و مسائلی ازاین‌دست مشکلات را حل کنیم و راهکار اتکا به قانون است.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید صبوری بیشتری به خرج داد و موضوع را در بسترهای خودش حل کنیم. برای مثال موضوع صنفی دانشجویی را باید در بستر دانشگاه حل کرد نه در بستر سیاسی و امنیتی. در غیر این صورت به فضای دانشگاه و فضای اجتماع و جامعه آسیب می‌رساند. فضای اجتماعی حاکم بر کشور می‌طلبد که ما به دنبال راهکارها و روش‌هایی باشیم که وفاق گونه باشد نه روش‌هایی که بیشتر افتراق را ایجاد کند.

حسین زاده با تأکید بر لزوم حل مشکلات دانشجویان در دانشگاه، گفت: کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها مصوبه و آیین‌نامه دارند و در این حوزه‌ها قانون وجود دارد. اگر مسئولان بر اساس این قانون رفتار کنند کمیته‌هایی در دانشگاه وجود دارد که آن‌ها مسئول هستند در خصوص دانشجویان تصمیم بگیرند نه اینکه تصمیمات از بیرون گرفته شود. دانشگاه در خصوص دانشجویان و دانشگاهیان با روش‌های متعدد می‌تواند تصمیم‌گیری کنند. وزارت علوم باید ورود جدی به موضوع دانشجویان داشته باشد.

او در خصوص سؤال از وزیر علوم برای ستاره‌دار شدن دانشجویان، گفت: اگر لازم باشد قاعدتاً بی‌تفاوت نیستیم و نسبت به این موضوع حساسیت داریم. ما معتقدیم که دانشجو حق تحصیل دارد و دانشگاه هم اگر در ارتباطش با دانشجویان اعتراض دارد مشکل را با ابزار و روش‌های دانشگاه حل کند. ستاره‌دار کردن دانشجویان روش فرا دانشگاهی است. مشکل یا تخلف دانشجویان در دانشگاه قابل‌حل است و روشش ستاره‌دار کردن و حذف دانشجو یا منع از ادامه تحصیل نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها