کد خبر: 233047
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۲:۰۰
| |

رییس شورای شهر مطرح کرد:

شباهت انقلابیون گذشته با دلواپسان امروز

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پس از انقلاب بخش عمده‌ای از مسئولان با مترو مخالف بودند، افزود: انقلابیون آن زمان شبیه به دلواپسان امروز بوده و اعتقاد داشتند مترو مورد نیاز نیست. آنها کاری کردند که مترو کلا متوقف شد.

شباهت انقلابیون گذشته با دلواپسان امروز
کد خبر: 233047
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن هاشمی در نشست خبری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا خط 6 و 7 مترو به کندی پیش می‌رود، گفت: اولا من پدر مترو نیستم بلکه یکی از بچه‌های پدر مترو هستم.

هاشمی در ادامه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری و بودجه مترو ارائه داده و گفت: اولین بار کلنگ مترو سال 56 به زمین خورد و تا فرارسیدن انقلاب حدود 100 میلیون دلار به پیمانکاران فرانسوی برای ساخت مترو بودجه پرداخت شده بود و اولین کلنگ آن در تپه عباس‌آباد و اواخر سال 56 زده شد و زمانی که انقلاب به پایان رسید، 300 متر ساخته شده بود.

مدیرعامل سابق شرکت مترو با اشاره به اینکه پس از انقلاب بخش عمده‌ای از مسئولان با مترو مخالف بودند، افزود: انقلابیون آن زمان شبیه به دلواپسان امروز بوده و اعتقاد داشتند مترو مورد نیاز نیست. آنها کاری کردند که مترو کلا متوقف شد.

رئیس شورای شهر ادامه داد: در آن زمان می‌ترسیدند از مترو صحبت کنند و انقلابیون که اکثرا تحصیلکرده آمریکا بودند با مترو مخالفت می‌کردند و تحلیلشان این بود که نباید سرمایه‌ها در داخل تهران خرج شود. آقای جاسبی و الویری، دلواپسان آن موقع و آقای بانکی که بعدها خودش روشنفکر شد، با مترو مخالف بودند.

هاشمی با بیان اینکه با فشار مجمع نمایندگان تهران موضوع مترو در مجلس مطرح شد اما رای نیاورد، افزود: پس از مخالفت‌ها پدرم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مجبور شد موضوع را به میان مردم کشانده و در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص آن صحبت کرد که این خطبه به خطبه مترو معروف شد. البته ایشان موضوع فاضلاب را هم در همان خطبه پیگیری کردند. پس از آن ایشان در زمان نخست وزیری آقای موسوی، برای مطرح کردن موضوع مترو در جلسه هیات دولت شرکت کردند و این اولین باری بود که رئیس مجلس در جلسه هیات دولت شرکت می‌کرد.

هاشمی با بیان اینکه در آن جلسه طرح مترو با 11 رای به تصویب رسید، افزود: در آن جلسه تمام وزرای اقتصادی به این طرح رای منفی دادند و فقط وزرایی همچون وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش به آن رای مثبت دادند. در حقیقت مترو ناپلئونی در هیات دولت رای آورد. شرط تصویب مترو آن بود که دولت پولی برای آن هزینه نکنند و پدرم از طریق درآمدزایی به وسیله مجتمع‌های ایستگاهی و وام مترو را احداث کنند و همان زمان پنج میلیارد تومان از بانک تجارت و ملت به مترو وام دادند.

رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه خودش جزو مدیرعاملان مترو بود، افزود: من سال 72 وارد مترو شدم و پیش از من؛ مدیرعاملان زیادی در مترو همچون آقایان مرعشی و ابراهیمی مشغول بودند. در حقیقت مترو با وام بانکی ساخته شد. حتی مرحوم آیت‌الله هاشمی خدمت امام راحل (ره) رفتند و از ایشان خواستند از پول تراکم‌فروشی مبلغی به مترو اختصاص یابد و ایشان دستور دادند 50 درصد از درآمد حاصل از تراکم مازاد به مترو اختصاص یابد. در حقیقت بنا به دستور امام؛ شهرداری چندین هزار میلیارد تومان به مترو بدهکار است. قصد امام این بود که به جای آنکه پول حاصل از تراکم خرج عینا شود برای مترو هزینه شود اما این مساله عملی نشد.

رییس شورای شهر با بیان اینکه براساس نقشه‌های نهایی باید 430 کیلومتر خط مترو در تهران ساخته شود و باید 10 میلیون سفر در تهران صورت گیرد، افزود: مشکل این است که شما فکر می‌کنید خط 6 و 7 مترو 95 درصد تکمیل شدند. درحالی‌که این خطوط به هیچ وجه تکمیل نشده و میزان پیشرفت کار زیر 50 درصد است. یعنی سه هزار میلیارد تومان خرج خط 6 و 7 شده اما هیچکدام افتتاح نشده است.

وی ادامه داد: در همین یک سال اخیر هم 700 میلیارد هزینه شده که به جای افتتاح جز به جز خرج کل خط شده است. با توجه به این شرایط این گفته که خط 6 و 7 مترو کند پیش می‌رود، صحت ندارد.

رییس شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا درخصوص ترمینال جنوب که کانون آلودگی خوانده می‌شود از سوی شهرداری طرحی ارائه نمی‌شود، گفت:‌ به نظر من در آینده تعداد سفر با اتوبوس کاهش خواهد یافت اما مساله اساسی این است که در حال حاضر سوخت در کشور ما از آب ارزان‌تر است و باید اتوبوس‌محوری را کاهش و به سمت حمل و نقل ریلی برویم البته پایانه‌ها و مدیریت اتوبوس‌ها در اختیار شهرداری نیست و ما فقط جاداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: نباید ترمینال‌ها را از شهر خارج کنیم. باید اتوبوس‌ها یواش‌یواش باتری‌دار شده و تا 10 سال دیگر اتوبوس گازوئیلی نداشته باشیم و پس از آن ترمینال جنوب هم تبدیل به جاهای تمیزی خواهند شد.

رئیس شورای شهر در رابطه با روش تامین اعتبار مترو نیز تصریح کرد: روش‌های متفاوتی برای تامین اعتبار وجود دارد. نباید از پول خودمان یعنی شهرداری ساختمان‌هایی همچون برج میلاد را بسازیم.

وی اولویت شهر تهران را ساخت مترو عنوان کرد و افزود: باید تا می‌توانیم پول شهر را خرج ساخت مترو کنیم. نمی‌توانیم با پول شهر اتوبان بسازیم اما خرج مترو نکنیم.

هاشمی با بیان اینکه مجتمع‌های ایستگاهی یکی دیگر از روش‌های تامین درآمد برای مترو است، افزود: به جای ساخت برج در کوچه‌های هفت متری باید، در اطراف مترو برج می‌ساختند، اما متاسفانه شهرداران مناطق ما هیچ‌گاه مترو محور نبودند. به نظر من معاونت معماری و شهرسازی، حمل و نقل و معاونت فنی و عمرانی همه و همه باید مترو محور باشند.

وی در ادامه به مطالبات وزارت نفت به مترو تهران اشاره کرد و گفت: وزارت نفت باید در ازای هر سفر 9 سنت به مترو پرداخت کند، در این شرایط 90 میلیون دلار باید در سال از سوی وزارت نفت به مترو پرداخت شود.

رییس شورای شهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این شرایط و با وجود مشکلاتی که در کشور و مناطق محروم وجود دارد، چرا باید دولت این همه بودجه صرف مترو کند؟ افزود: اگر این صرف مترو شود به نفع دولت خواهد بود، چرا که در میزان سوخت سرمایه‌گذاری می‌شود.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم‌های بانکی با مترو تعامل لازم را ندارند، افزود: شهرداری باید از هیات دولت بخواهد تا بانک‌ها را به همکاری با مترو تشویق کند، اما دولت وظایف خود را انجام نمی‌دهد. شهرداری هم به دنبال این مساله نیست.

وی با انتقاد از عملکرد شهردار به مراسم بهره‌برداری از دوچرخه در تهران اشاره کرد و گفت: فقط نمی‌توان حرف ساخت مترو را زد. نمی‌شود برای ساخت دوچرخه پنج ساعت وقت بگذاریم و فقط با آن عکس بگیریم اما برای مترو دو دقیقه هم صرف نکنیم.

هاشمی در رابطه با تاثیر مترو، تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز گفت: تحریم‌ها در ساخت مترو تاثیری ندارد و ما تقریبا در این زمینه خودکفا هستیم. مساله اصلی قیمت ارز است. انتظار داریم دولت به ما در مترو ارز سه هزار و 900 تومانی بدهد. آقای احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری‌اش به من در مترو ارزی پرداخت نکرد، اما با روی کار آمدن آقای درویش به ایشان ارز داد، دولت روحانی هم تا به حال به ما کمک نکرده و ما هم مستقیما از او کمک نخواسته‌ایم.البته اولین کمک ارزی به مترو زمان آقای خاتمی بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها