کد خبر: 233086
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۴:۴۳:۰۰
| |

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان هشدار داد:

افزایش مهاجرت از اصفهان به شهرهای شمالی در سال‌های آینده

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به افزایش مهاجرت از استان اصفهان به سمت شهرهای شمالی کشور و تهران طی سال‌های آینده، گفت: انتقال آب آخرین راه نجات اصفهان برای رهایی از بحران بی‌آبی است و قبل از آن دولت باید قاطعانه نسبت به اجرای مصوبات شورای عالی آب اقدام کند.

افزایش مهاجرت از اصفهان به شهرهای شمالی در سال‌های آینده
کد خبر: 233086
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۴:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جهانگیر عابدی کوپایی در خصوص افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی به دلیل بحران شدید آب در اصفهان، اظهار کرد: آب‌های زیرزمینی از دارایی‌های استراتژیک کشور، سرمایه‌ای برای روز مبادا و حتی اندوخته‌ای برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود و نباید امروز مورد استفاده ما قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در شرایط بحرانی امروز انتقال آب، آخرین راه نجات اصفهان از این بحران است و قبل از آن دولت باید قاطعانه به اجرای مصوبات شورای عالی آب در خصوص حق‌آبه‌ها بپردازد و اجازه ندهد آب به صورت بی‌رویه برای آبیاری باغ‌های میوه در بالادست زاینده‌رود استفاده شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد، گفت: بحران بی‌آبی از مدت‌ها قبل توسط متخصصان پیش‌بینی شده بود و این شرایط به صورت تدریجی رخ داده و روز به روز نیز در حال بدتر شدن است.

وی با اعتقاد بر اینکه تنها 20 درصد خشکسالی امروز استان اصفهان مربوط به خشکسالی است، تصریح کرد: 80 درصد شرایط آبی امروز اصفهان به برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز بالادست زاینده‌رود بازمی‌گردد.

عابدی کوپایی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر کشاورزان برای تامین آب مورد نیازشان به سمت مصرف بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی رفته‌اند، افزود: این امر باعث شده که سطح آب‌ها بی زیرزمینی به شدت پایین رود. امروز در مناطقی مانند دروازه تهران برای رسیدن به آب باید به عمق 150 تا 180 متری زمین رفت، درحالی‌که پیش از این تا عمق 10 متری زمین، به آب می‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه با افزایش عمق زمین از کیفیت آب کاسته شده و آب‌شور و نمکین می‌شود، اظهار کرد: به جز این معضل، فرونشست زمین معضل بزرگ دیگری است که محصول این شرایط است. امروز در استان اصفهان مناطقی مانند تیران، دشت مهیار و اخیرا دشت برخوار نیز دچار فرونشست زمین شده‌اند.

مدیر کارگروه کیفیت آب پژوهشکده آبفای دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه فرونشست زمین پدیده‌ای غیرقابل برگشت است و با اجرای طرح تغذیه مصنوعی نیز این زمین‌ها به حالت اول برنمی‌گردند، ادامه داد: در این شرایط کشاورزان ناچار هستند برای دسترسی به آب‌های زیرزمینی با هزینه‌ای بسیار بالا، از کف شکن استفاده کنند که در توان آن‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: حاصل این وضعیت پدیده «آوارگان اکولوژیکی» یا همان مهاجرت است که در آن مردم از مناطقی که با بحران بی‌آبی مواجه هستند، مهاجرت می‌کنند و طی سال‌های آینده مهاجرت از استان اصفهان به سمت شهرهای شمال کشور و تهران افزایش یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها