کد خبر: 234946
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ۱۰:۱۲:۰۰
| |

سرپرست استانداری کرمان اعلام کرد:

راهکارهای عبور از بحران آب در کرمان

سرپرست استانداری کرمان با اشاره به مشکل آب استان کرمان گفت: سه کار تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی، بستن چاه‌های غیرمجاز و تغییر سیستم‌های آبیاری به سیستم‌های دارای راندمان بالا باید صورت بگیرد.

راهکارهای عبور از بحران آب در کرمان
کد خبر: 234946
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ۱۰:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد فدایی سرپرست استانداری کرمان امروز پنجم مهرماه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استان کرمان حداقل در 25 شاخص توسعه‌ای وضعیتی پایین تر از متوسط کشوری دارد و در سرجمع وضعیت خوبی نداریم.

وی افزود: به عنوان نمونه در گازرسانی، جمعیت روستایی تحت پوشش در استان کرمان 38 درصد است که متوسط کشور 75 درصد است.

فدایی در ادامه با اشاره به این‌که کار پژوهشی قابل تامل است و باید بازنگری شود، تصریح کرد: براساس اعلام سازمان برنامه، استان کرمان در 22 شاخص نیز بالاتر از متوسط کشوری قرار دارد.

سرپرست استانداری کرمان با اشاره به موارد مطرح شده درباره شاخص‌های توسعه گفت: برای این بحث می‌کنیم که تلاش را بیشتر و مسیر را اصلاح کنیم، زیرا ممکن است در انجام کارها کوتاهی و اشتباهاتی صورت گرفته باشد که باید بررسی و آن را اصلاح کرد و امیدواریم با تلاش و اصلاح حرکت‌ها، شاخص ها را بهبود داده و عدم تعادل بین شمال و جنوب استان را نیز رفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکل آب استان کرمان گفت: سه کار تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی، بستن چاه‌های غیرمجاز و تغییر سیستم‌های آبیاری به سیستم های دارای راندمان بالا باید صورت بگیرد.

فدایی تصریح کرد: باید برنامه‌های عملیاتی ارائه کرده و به آن عمل نماییم و در زمینه بستن چاه‌ های غیرمجاز پیشنهاد فرمانداران خوب است و باید مثلا از 50 چاه 40 مورد مسدود و به 10 مورد دیگر پروانه داده شود.

در این جلسه بر ضرورت تدوین سند بهره‌وری جنوب استان کرمان و بازنگری در وضعیت موجود با توجه به بحران خشکسالی تاکید شد.

هم‌چنین در این جلسه درباره چالش‌های تولید بذر و ارائه راهکارهای مربوطه، ضرورت توسعه گلخانه‌ها و ... بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه اعلام شد: تامین بخشی از بذر هیبرید مورد نیاز استان کرمان براساس برنامه الگوی کشت توسط محققین استان کرمان در مدت سه سال انجام می‌شود.

نماینده کرمان: خروجی برنامه‌های استان باید براساس سند جامع بهره‌وری باشد

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: با توجه به مصوبات و مسائل ستاد اقتصاد مقاومتی، سند جامع بهره وری در بخش‌های مختلف در استان داریم که این سند مبنای عمل ماست و خروجی برنامه باید براین اساس باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر"محمدرضا پورابراهیمی" در این جلسه اظهار کرد: یکی از احکام برنامه ششم توسعه، بهره‌وری است که 2.8 درصد از نرخ رشد اقتصادی مربوط به این حوزه است که تقریبا عدد بالایی است.

وی افزود: اگر به این حوزه نپردازیم آن انتظاراتی که در کشور و استان داریم به عمل نمی‌آید و نرخ رشد اقتصادی باید سالانه هشت درصد محقق شود که یک سوم از این نرخ رشد متعلق به بهره‌وری است که شاخص مهم و اثرگذاری است.

پورابراهیمی تصریح کرد: سازمان برنامه‌ریزی استان کرمان در موضوع بهره وری سند تدوین کرده که سند جامعی است و موضوعات مربوط به راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات را مطرح کرده که باید این سند مورد توجه بوده و دست اندرکاران در بخش‌های مختلف، موضوع را با تعامل با سازمان برنامه به پیش ببرند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: مصوبات جلسات باید در راستای سند بهره‌وری باشد و اگر نیاز به تغییراتی است، با نظر سازمان برنامه اعمال شود و اقدامات عملیاتی اتاق بازرگانی همخوانی داشته باشد و دو اقدام متفاوت و متناقض انجام ندهیم.

وی افزود: موضوع بهره وری اگر تنها ناظر به بخش کشاورزی است، باید گزارش‌های عملیاتی در جلسات آینده در این بخش ارائه شود و در بخش‌های دیگر باید سند بهره‌وری و برنامه‌ها دیده و عملیاتی شود و اگر اتاق بازرگانی به همه بخش‌ها ورود کند، استقبال می‌کنیم.

پورابراهیمی اظهار کرد: با توجه به مصوبات و مسائل ستاد اقتصاد مقاومتی، سند جامع بهره‌وری در بخش‌های مختلف در استان داریم که این سند مبنای عمل ماست و خروجی برنامه باید براین اساس باشد.

تاکید رییس اتاق بازرگانی کرمان بر حساس بودن همگان نسبت به مساله آب

سید مهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: همواره می‌گوییم کرمان استان نخست معدنی، کشاورزی با نیروی انسانی فعال است اما بررسی نابرابری‌های توسعه در استان‌های مختلف که با بررسی 93 شاخص توسعه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در بهمن 96 انجام شده، می‌گوید استان کرمان در رتبه های پایینی در زیربنایی، فرهنگی، آموزش و اقتصادی دارد که براین اساس به هیچ وجه این رده بندی متناسب با امکانات استان کرمان نیست.

طبیب زاده در این جلسه اظهار کرد: شاید انتظار این باشد که در جلسات به موضوعات روز بپردازیم هرچند ما از این مسائل در استان غافل نیستیم، به عنوان مثال در بحث پیمان سپاری ارزی مشکلات عدیده‌ای برای صادرکنندگان استان به وجود آمده بود که تا عالی‌ترین سطح مسوولان در هفته گذشته کار را دنبال کردیم و در پیگیری مسائل روز در مجامع فعال دیگر کار را پی می‌گیریم.

وی با اشاره به این‌که شورای گفت و گو باید به مباحث کلیدی اختصاص پیدا کند، افزود: هر چند دچار دور باطل شده‌ایم و می‌گوییم چون به مباحث اساسی نپرداخته‌ایم به مشکلات کنونی دچار شده‌ایم.

وی با اشاره به شاخص‌های توسعه پایدار بیان کرد: سرانه آب در دسترس استان کرمان رتبه دوم بعد از خوزستان است و آب‌های زیرزمینی را مصرف می‌کنیم که خشک شدن آنها به چشم نمی‌آید و این شرایط می‌گوید همه باید نسبت به آب حساس شوند.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: بیشتر کشاورزی استان در جنوب متمرکز است که اگر بهره ور نشود، حتما مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی تاکید کرد: ارتقاء بهره وری ضرورت اجتناب ناپذیری است و باید بدانیم کجا هستیم، به کجا می رویم و باید اصلاحات را انجام بدهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها