ابراهیم اصغرزاده در تشریح جلسه اصلاح طلبان و رییس‌جمهور مطرح کرد:

انتقاد صریح اصلاح‌طلبان از دولت

اصغرزاده با اشاره به این موضوع که رییس‌جمهور در این نشست به تشریح موانع و محدودیت‌های پیش روی دولت پرداخت، گفت: واقعیت آن است که روحانی در این جلسه نشان داد همچنان به شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است. رییس‌جمهور عدم توفیق دولت در دستیابی به اهداف و وعده‌ها را کارشکنی جریانات تندرو داخلی معرفی کرد که قصدشان از این کارشکنی‌ها براندازی دولت است.

انتقاد صریح اصلاح‌طلبان از دولت
کد خبر: 236459
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ۱۳:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تشریح جزییات جلسه اصلاح‌طلبان و رییس‌جمهور پرداخت. اصغرزاده این جلسه را استراتژیک عنوان کرد و گفت: رییس‌جمهور با برگزاری این جلسه و دعوت از اصلاح‌طلبان نشان داد که به تعامل و گفت‌وگو با بدنه اجتماعی اصلی حامی خود در انتخابات نیاز دارد و اصلاح‌طلبان نیز با توجه به هزینه‌ای که در حمایت از دولت پرداخته بودند در این جلسه آمادگی خود را برای حمایت از دولت قانونی و رسمی کشور اعلام کردند.

وی افزود: در این جلسه از سوی اصلاح‌طلبان انتقادات صریحی درباره موضوعات مختلف مطرح شد که پاسخ‌های منطقی رییس‌جمهور را به همراه داشت.

اصغرزاده با اشاره به این موضوع که رییس‌جمهور در این نشست به تشریح موانع و محدودیت‌های پیش روی دولت پرداخت، گفت: واقعیت آن است که روحانی در این جلسه نشان داد همچنان به شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است. رییس‌جمهور عدم توفیق دولت در دستیابی به اهداف و وعده‌ها را کارشکنی جریانات تندرو داخلی معرفی کرد که قصدشان از این کارشکنی‌ها براندازی دولت است.

وی افزود: درباره موضوعاتی چون سیاست خارجی، سیاست داخلی، سرمایه اجتماعی و کاهش بی‌اعتمادی مردم به دولت به صورت مفصل صحبت شد و رییس‌جمهور نیز به دقت به موضوعات مطرح شده توجه داشتند.

اصغرزاده به حضور تعدادی از اعضای فراکسیون امید اشاره کرد و افزود: با توجه به حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، رییس‌جمهور درباره انتظارات خود از فراکسیون امید و مجلس نیز دقایقی صحبت کرد و نمایندگان نیز درباره بهبود رابطه دولت با مجلس پیشنهاداتی ارایه کردند که مورد توجه رییس‌جمهور نیز واقع شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: جمع‌بندی حاضرین و رییس‌جمهور در انتهای این جلسه این بود که جلساتی از این دست باید ادامه‌دار بوده و رایزنی‌ها بیشتر شود. توصیه‌های اصلاح‌طلبان در موضوعات مختلف بسیار کاربردی بود. همچنین اصلاح‌طلبان در این جلسه عنوان داشتند که هیچ مطالبه و درخواستی از دولت ندارند و تنها انتظارشان این است که دولت طرف مردم را داشته باشد. اصلاح‌طلبان درخواست داشتند دولت به جای لابی‌گری با جریانات پشت پرده از مردم دفاع کرده و به خواسته‌های مردم توجه ویژه داشته باشد.

اصغرزاده درباره ارزیابی خود از این جلسه گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در این جلسه، ‌طرفین پذیرفته‌اند که در یک کشتی نشسته و سرنوشت مشابهی دارند. تضعیف دولت یا تضعیف اصلاح‌طلبان منجر به تقویت رادیکالیسم می‌شود که این اتفاق خوشایند هیچ جریانی نیست. جریان مخالف دولت تلاش دارد با کار شکنی و مداخلات بیجا فضا را علیه دولت ملتهب کند بنابراین نباید چنین فرصتی را در اختیار مخالفان دولت قرار داد.وی افزود: در ادامه این جلسه اصلاح‌طلبان بابت حضور ایران در برجام پس از خروج امریکا قدردانی کرده و این موضوع را بسیار مهم ارزیابی کردند.

بنابر توضیحات اصغرزاده از جزییات این جلسه حسن روحانی بر نقاط ضعف دولت اشراف داشته است. اصغرزاده در این باره گفت: رییس‌جمهور در این جلسه ضمن آگاهی به کمبود‌ها و نقاط ضعف دولت اشاره کردند که دولت حاضر به پذیرش انتقاد‌ها است.

اصغر‌زاده به مطرح شدن موضوع لوایح چهارگانه در این دیدار اشاره کرد و گفت: دولت و اصلاح‌طلبان در این جلسه بر اهمیت پیوستن ایران به این لوایح تاکید داشته و منتظر روز یک شنبه شدند تا آخرین بخش از لوایح چهارگانه به تصویب مجلس برسد. در این جلسه همگان امیدوار بودند که مجلس نگاهی فرا جناحی داشته و به منافع ملی بیندیشد زیرا اگر ما بهfatf نپیوندیم دوستانی مانند چین و روسیه نیز نمی‌توانند با ما همکاری و مراودات مالی و اقتصادی داشته باشند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان در این جلسه تاکید داشتند که دولت باید از شکاف‌های ایجاد شده جلوگیری کند، چرا که برخی مطالبات مردم برآورده نشده است، سرمایه‌ها و دارایی‌های‌شان کاهش پیدا کرده و بی‌اعتمادی نسبت به دستگاه اجرایی به وجود آمده است. در واقع دولت باید این شکاف را ترمیم کرده و اعتماد عمومی را جلب کند و به گونه‌ای باشد که مردم به آینده امیدوار باشند. آقای روحانی هم گفت که برای این موضوع دولت برنامه‌ دارد و اینکه اجازه دادیم تا بانک مرکزی وارد فضای بازار ارز شود به همین دلیل بود. ایشان امیدوار بود که ثبات به اقتصاد در روزهای آینده بازگردد و می‌گفت برای همه بازی‌هایی چون تحریم‌های 13 آبان و جلوگیری از صدور نفت ایران و... برنامه داریم و ذخایر ارزی و مواد غذایی‌مان کافی و برنامه‌ریزی شده است و این اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد بر اساس نقشه است و برخی گروه‌ها در داخل کشور هم به این بحران‌ها دامن می‌زنند.اصغرزاده همچنین در مورد انتظار روحانی از اصلاح‌طلبان گفت: انتظار روحانی از اصلاح‌طلبان هم این بود که پشت دولت را خالی نکنند و به همان حمایتی که در زمان انتخابات از دولت داشتند ادامه دهند.

اصلاح‌طلبان هم صحبت‌هایی داشتند و تاکید کردند که دولت باید برای محیط‌هایی چون کارگری، دانشجویی و شوراهای شهرها، کامیون‌داران و... برنامه‌هایی داشته و اقداماتی انجام دهد چرا که اصلاح‌طلبان تا یک جایی دست‌شان باز است و از یک جایی اگر همین روند باشد و اصلاح‌طلبان از دولت حمایت کنند، مردم به آنها اعتماد نمی‌کنند.

وی به دستاورد اخیر ایران در دادگاه لاهه و خوشحالی رییس‌جمهور از این مهم اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور از این اتفاق بسیار خوشحال بود و این مهم را یک پیروزی مهم برای ایران عنوان کردند. اصغرزاده به نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی اصلاح‌طلبان خطاب به رییس‌جمهور اشاره کرد و افزود: «یکی از نگرانی‌هایی که اصلاح‌طلبان در این نشست مطرح کردند، کاهش محبوبیت دولت در میان مردم و نظر سنجی‌های منفی بود. رییس‌جمهور در واکنش به این نگرانی‌ها به دیدار خود با رییس‌آی‌ام‌اف در حاشیه سفر به مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: رییس‌آی‌ام اف عنوان داشت که تمامی شاخص‌های کلان اقتصادی ایران مثبت بوده و دولت روحانی موفق بوده است.»

اصغرزاده به برنامه‌های دولت که در این جلسه توسط رییس‌جمهور برای مقابله با شرایط بد اقتصادی مطرح شد اشاره کرد و افزود: قطعا دولت دربرابر جنگ تمام‌عیار اقتصادی که امریکا علیه ایران به‌راه انداخته برنامه داشته و قصد دارد با نزدیک شدن به اروپایی و جذب شرکت‌های اروپایی این خلأ را پر کند. دولت ما از دولت‌های اروپایی ناامید نیستیم اما می‌دانیم که امریکا وارد مذاکره با شرکت‌های اروپایی شده و سعی می‌کند نظرشان را برای همکاری با ایران تغییر دهد. آنچه مسلم است، دولت متوجه این شرایط خاص و جنگ اقتصادی است و انتظار رییس‌جمهور و دولت این است که در روزهای آینده سعی کند بدنه اجتماعی حامی دولت تقویت شده و با ارتقای سطح همبستگی و وحدت ملی، یک جنبش اجتماعی قدرتمند در حمایت از دولت شکل بگیرد. همزمان اصلاح‌طلبان نیز در این جلسه تاکید کردند که دولت قانونی باید تقویت شود و اقدامات موازی، دست‌های پنهان و جریان‌هایی که در سایه سعی می‌کنند دولت را تضعیف کنند، کنترل شوند. اصلاح‌طلبان همچنین معتقدند دولت قانونی از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود دفاع کند و تنها سخنگوی کشور در امور داخلی و خارجی باشد. طبیعتا در این صورت اصلاح‌طلبان نیز تمام تلاش خود را به کار خواهند بست که امید مردم را به آینده تقویت کنند .

وی افزود: درمجموع معتقدم نشست بعدازظهر روز گذشته که به دعوت رییس‌جمهوری و دولت انجام شد، جلسه‌ای بسیار مهم بود که در نهایت نیز قرار شد این جلسات تداوم یافته و در این راستا، کارگروهی نیز تشکیل شد تا بتواند رای و نظر اصلاح‌طلبان را به دولت اعلام کنند.

اصغرزاده در پایان به حاضرین در این مراسم اشاره کرد و گفت: به جز آقایان حجت‌الاسلام حسن روحانی، سیدمحمود واعظی، علی ربیعی و مجید تخت‌روانچی و محمد قوچانی که به‌ نحوی میزبانان جلسه بودند، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام مجید انصاری، جواد فتحی، مصطفی کواکبیان، صفدر حسینی، زهرا شجاعی، جواد اطاعت، ژاله فرامرزیان، محسن هاشمی، صدراعظم نوری، حمیدرضا جلایی‌پور، نعیمی‌پور، آذر منصوری، محمدجواد حق‌شناس، صادق خرازی، علی شکوری‌راد، حسین مرعشی و حاجی حسین کمالی ازجمله کسانی بودند که در این نشست حضور داشتند.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها