کد خبر: 236564
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

تلاش می‌کنیم مدرسه را به جایگاه تصمیم‌گیری نزدیک کنیم/ تقدیم لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروهای انسانی مهمترین عامل در تحول هستند، تاکید کرد: شایستگی در کنار انگیزه آنها شرط اصلی موفقیت در هر تحولی است. مهمترین سیاست در برنامه ششم، طرح رتبه‌بندی معلمان است که تاکید می‌کند همسو با ارتقای شغلی، نظام پرداخت‌ها نیز ارتقا یابد.

تلاش می‌کنیم مدرسه را به جایگاه تصمیم‌گیری نزدیک کنیم/ تقدیم لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت
کد خبر: 236564
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: سال تحصیلی جدید با نزدیک به 600 هزار کلاس درس در سراسر کشور فصل جدیدی برای آغاز شکوفایی و ساختن ایران را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی نقش مهمی برای رسیدن جامعه برای پیشرفت و توسعه دارا است، اظهار داشت: این مهم از طریق مدارس و آموزش و پرورش محقق می‌شود.

آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و نه هزینه‌ای

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های خود را برگرفته از برنامه‌های بنیادین در دو مسیر طراحی کرده است، تصریح کرد: مسیر اول، تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش است. در این راه حرکت جدی به سمت مدرسه‌محوری و کانون بخشیدن به مدرسه بوده است. مدرسه مهمترین رکن تعلیم و تربیت است و باید با محیط بیرونی و محله خود، تعامل مستمر داشته باشد و در این راستا برنامه‌های اجرا شده، تلاش دارد مدرسه را به جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نزدیک کند.

بطحایی ادامه داد: مسیر دوم که در راستا و تعامل با مسیر اول است، تحول در برنامه و محتوای برنامه‌های درسی است. مهمترین برنامه‌ای که در این مسیر، اولویت‌یافته گسترش مهارت‌‌آموزی در مدراس است. دانش‌آموزان باید مهارت‌های زندگی را در طول دوران تحصیل یاد بگیرند و بتوانند راه و رسم زندگی کردن را بیشتر تمرین کنند.

وی احترام به بزرگ‌تر، کارآفرینی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و همراهی با دیگران برای تعالی جامعه و... از جمله مواردی دانست که در مدرسه باید تمرین شود و خاطرنشان کرد: گسترش برنامه‌های پرورشی از جمله برنامه‌های تحول در برنامه و متن محتوایی است. آموزش و پرورش برنامه‌های را در دست دارد تا دانش‌آموزان در دوران تحصیل به یک مهارت پایه که بتواند براساس آن به یک شغل اشتغال بورزند، یاد بگیرند. در این چارچوب، در سال تحصیلی جاری تمامی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه تحت تاثیر این مسئله قرار می‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، ابراز داشت: شرط اول برای چنین جایگاهی، این است که دانش‌آموز با شوق و اشتیاق به خانه دوم خود بیاید و در با همراهی با گروه همسالان احساس شوق داشته باشد. در این راه، موانع باید شناسایی و حدالامکان حذف یا کاهش یابند.

بطحایی با بیان اینکه هر عاملی که موجب فشار و اضطراب روانی می‌شود باید شناسایی و حذف شوند، عنوان کرد: برخی از این مشکلات به خاطر فضای فیزیکی مدرسه و برخی برنامه‌های درسی و پرورشی است. البته برنامه‌های خارج از درس با عناوین آمادگی برای آزمون، کمک آموزشی و... به بچه ها تحمیل می‌شود که موجب می‌شوند آن فضای روانی و آرامش در مدرسه‌ها کمرنگ شوند. در این چارچوب، فراهم کردن این شرایط از دوران ابتدایی آغاز شده و انجام آن کارها در دوره ابتدایی ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه نیروهای انسانی مهمترین عامل در تحول هستند، یادآور شد: شایستگی در کنار انگیزه آنها شرط اصلی موفقیت در هر تحولی است. مهمترین سیاست در برنامه ششم، طرح رتبه‌بندی معلمان است که تاکید می‌کند همسو با ارتقای شغلی، نظام پرداخت‌ها نیز ارتقا یابد. لایجه پیشنهادی در این باره تنظیم و به دولت ارسال شده است که کلیات آن در یکی از کارگروه‌های دولت تصویب شده است.

این عضو دولت دوازدهم با یادآوری اینکه بهسازی، نوسازی و ایمن‌سازی مدارس و استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از جمله برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است، بیان کرد: در مهر ماه امسال، به همت خیرین مدرسه‌ساز هشت هزار کلاس جدید به بهره‌برداری رسید که این تعداد نسبت به سال گذشته علیرغم همه محدودیت‌های مالی دولت و همه فشارهای اقتصادی و سیاسی دشمن، حدود 60 درصد رشد داشته‌ایم.

بطحایی افزود: برای تقویت اختیارات مدارس سیاست کاهش تمرکز را در پیش گرفته تا واحدهای اجرایی کمتر در امور مدارس دخالت کنند. در این راستا، برای اولین بار سیاست برنامه‌ای ویژه به مدرسه‌ها ابلاغ شده است که هفته‌ای دو ساعت را خود مدارس برنامه‌ریزی کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها