وزیر آموزش و پرورش:

استفاده از دبیر مرد در مدارس دخترانه به هیچ عنوان توجیه ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت، تدوین و لایحه آن تنظیم در دولت تصویب شد.

استفاده از دبیر مرد در مدارس دخترانه به هیچ عنوان توجیه ندارد
کد خبر: 236757
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور، مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود؛ از این رو بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و دستگاهی هزینه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته، برنامه‌های خود را برگرفته از سیاست‌ها و راهکار‌های سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است در دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشی بودن به مدرسه است، زیرا مدرسه مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است. مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.

وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسب به روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی، آموزشی و پرورشی است، اظهار داشت: مهمترین برنامه‌ای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است که دانش آموزان باید مهارت‌هایی را که بر اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود و به اجرا در می‌آید، فرا گیرند.

بطحایی اضافه کرد: به ویژه در شرایط امروزی در حوزه‌های فردی و اجتماعی آن‌ها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی، چون احترام به بزرگتر، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همکاری و همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامه‌های آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.

وی در ادامه گفت: در کنار آموزش‌های مذکور، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می‌شود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در 10 درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول آن است که دانش آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد و باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و و عواملی که باعث فشار و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود را کاهش داده و حذف شوند.

وی افزود: بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی است؛ برنامه‌هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل مدرسه به بچه‌ها تحمیل می‌شود و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد شود و شرایط و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون‌های تستی و آمادگی در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی‌ترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی در کنار سوز و علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد که لایحه آن تنظیم و برای تایید به دولت اعطا شد و کلیات آن در کار گروهی یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارایه خواهد شد.

وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و مشارکت خیرین 8 هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیت‌ها و فشار‌های اقتصادی دشمنان، حدود 60 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزه‌های اجتماعی اجرایی به مدارس خبر داد و گفت: واحد‌های اجرایی کمتر کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر و فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفته‌ای 2 ساعت از برنامه‌های درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد.

محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه هنوز در برخی مدارس دخترانه معلم مرد تدریس می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع را تأیید می‌کنم. در یک سال‌هایی در مورد تأمین دبیر خانم در مدارس دخترانه واقعاً با مشکل مواجه بودیم یعنی نیروی متخصص در بین بانوان وجود نداشت یا خیلی کم بود اما امروز باید عرض کنم که نه تنها دبیر خانم کمتر از آقایان نداریم بلکه در بعضی از رشته‌ها، دبیر خانم به مراتب بیش از آقایان وجود دارد.

بطحایی با بیان اینکه استفاده از دبیر مرد در مدارس دخترانه به هیچ عنوان توجیه ندارد، تصریح کرد: این موضوع مشکلاتی را هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان ایجاد می‌کند. بنابراین اصلح این است که در مدارس دخترانه همچنان که پیش از این نیز گفته شده است و در همه جا نیز نیروی خانم داریم، از معلمان خانم استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا در مناطقی که نیروی متخصص خانم نیست می‌توان از معلم مرد استفاده کرد؟»، گفت: استفاده از معلمان مرد در مدارس دخترانه ممنوع است و خیلی بعید است که در منطقه‌ای معلم متخصص زن نداشته باشیم اما اگر چنین موردی نیز وجود داشته باشد باید از استان مجوز بگیرند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها