کد خبر: 237775
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۲:۱۶:۰۰
| |

در جلسه شورای مرکزی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس مطرح شد

از بررسی بازداشت جمعی از فعالان محیط‌زیست تا وضعیت دریاچه ارومیه

محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به وضعیت اسفناک حوزه محیط‌زیست و طرح برخی سخنان ناامیدکننده از طرف کسانی که خود مسئولیت حفاظت از محیط‌زیست را برعهده دارند، گفت: فراکسیون وظیفه دارد تا با ارایه طرح‌ها و ایده‌های عملیاتی و کمک به سازمان محیط‌زیست دغدغه‌های مردم را کاهش دهد.

از بررسی بازداشت جمعی از فعالان محیط‌زیست تا وضعیت دریاچه ارومیه
کد خبر: 237775
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی به ریاست دکترمحمدرضا تابش و باحضور اعضا تشکیل جلسه داد و مهمترین موضوعات حوزه محیط زیست را بررسی کرد.

محمدرضا تابش صبح امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) در ابتدای این نشست گزارشی از مجموعه نشستهای فراکسیون در حوزه های مختلف را ارایه کرد.

حضور دایمی نماینده شورای مرکزی در نشستهای ماهانه سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، برگزاری نشستهای متعدد و هفتگی فراکسیون با فعالان نهادهای مدنی حوزه محیط زیست ، برگزاری چندین نشست با خانواده ها و همکاران فعالان محیط زیست بازداشت شده و ارایه گزرش فنی و کارشناسی آن به سران قوای سه گانه ، برگزاری نشست بررسی علل و چگونگی بازداشت فعالان محیط زیست با حضور مسئولانی از سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات،سازمان حفاظت محیط زیست و بازبینی فیلم ارایه شده از سوی اطلاعات سپاه درخصوص فوت دکتر امامی استاد دانشگاه امام صادق (ع )،برگزاری نشستهای متعدد با خانواده های فعالان محیط زیست بازداشتی و کمک به انجام ملاقات خانواده ها با فرزندان دستگیرشده شان و درخواست ارجاع پرونده به دادگاه و برگزاری هرچه زودتر جلسات دادگاه به منظور گرفتن وکیل و تسهیل در پیگیری وضعیت بازداشت شدگان از جمله مواردی بود که رییس فراکسیون به طور مختصر به ارایه گزارش آن پرداخت.

تابش در ادامه این نشست بر ضرورت تحرک بیشتر شورای مرکزی تاکید و تصریح کرد: فراکسیون 5 طرح مهم را در اولویت خود قرار دهد تا بتوانیم درفرصت باقیمانده تا پایان دوره آن را اجرایی نماییم.


وی با اشاره به وضعیت اسفناک حوزه محیط زیست و طرح برخی سخنان ناامید کننده از سوی کسانی که خود مسولیت حفاظت از محیط زیست را برعهده دارند، گفت: فراکسیون وظیفه دارد تا با ارایه طرحها و ایده های عملیاتی و کمک به سازمان محیط زیست دغدغه های مردم را کاهش دهد.


تشکیل جلسه مداوم با فعالان حوزه محیط زیست و دلجویی و ترغیب مشارکت آنها و بازگرداندن آنها به فعالیتهای مردمی این حوزه، تجلیل از خادمان و فعالان محیط زیست در نشستی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی،بازدید فراکسیون از مناطق و مراکزی که از لحاظ زیست محیطی وضعیت اسفباری دارند و تهیه گزارش از این مناطق برای سران قوا، دریافت گزارش عملکرد از دستگاهها و نهادهای مسول در حوزه محیط زیست و بررسی عملکرد انها با تطبیق برنامه ها، مشارکت فعال فراکسیون در موضوعات روز جامعه مثل برنامه گرانی بنزین و تاثیرات آن بر محیط زیست و چگونگی صرف منابع حاصل از آن،بررسی راه اندازی سایت خبری برای فراکسیون و همچنین طراحی یک برنامه جامع برای اجلاس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست(APPCED ) از دیگر موارد مطروحه از سوی رییس فراکسیون بود.


در ادامه این نشست نورمحمد تربتی نژاد رییس کمیته تنوع زیستی و عضو شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حضور نماینده ای از فراکسیون در نشستهای بین المللی و منطقه ای پیرامون محیط زیست تاکید کرد و گفت: فراکسیون از رییس مجلس شورای اسلامی بخواهد تا علاوه بر نماینده کمیسیون تخصصی یک عضو فراکسیون نیز در این نشست ها حاضر شود تا بر غنای محتوایی کمیسیون و فراکسیون افزوده شود.


وی پیشنهاد داد تا تمامی کمیسیونهای تخصصی مجلس یک کارگروه در حوزه محیط زیست و توسعه پایدارتشکیل دهند و همچنین شرایطی فراهم شود تا نمایندگان عضو دیگر کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز بتوانند در جلسات کارگروههای کمیسیونها شرکت کنند.


تربتی نژاد فراکسیون محیط زیست را یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فراکسیونهای تخصصی مجلس دانست و بر ضررورت تقویت آن و جذب کارشناسان علاقه مند و با انگیزه و ارتباط آنها با کمیته های فرعی فراکسیون تاکید کرد.


در ادامه این نشست مرتضی صفاری نطنزی رییس کمیته روابط بین الملل و عضو شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا تمامی وقایع مهم منطقه ای و بین الملل حوزه محیط زیست استخراج و برای آن برنامه سالانه تنظیم شود.


وی از انفعال و سکوت فعالان محیط زیست پس از اتفاقات اخیر دستگیری برخی فعالان این حوزه ابراز تاسف کرد و تاکید نمود که کشور از پتانسیل قابل اعتنای علاقه مندان محیط زیست بی بهره شد و جا دارد مجلس با اتخاذ تدبیری هوشمندانه این فعالان و ناظران دلسوز محیط زیست را به چرخه فعالیت بازگرداند.


صفاری حجم تخریب منابع طبیعی کشور را بسیار نگران کننده دانست و گفت تخریب حتی در حوزه های حفاظت شده بسیار افزایش یافته و این فاجعه در حوزه معادن به شدت نگران کننده است.


وی بر ضرورت انجام بازدید از حوزه های در معرض تخریب تاکید کرد و گفت: بازدید نمایندگان و فعالیت کنشگران محیط زیست و درخواست گزارش عملکرد از دستگاههای متبوع می تواند نقش بازدارنده ای در کنترل و تحدید این فاجعه ملی داشته باشد.


در ادامه این نشست یوناتن بت کلیا عضو هیات رییسه و عضو شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی گزارش مشروحی از وضعیت دریاچه ارومیه و کم تاثیری طرح احیای دریاچه ارومیه ارایه داد.


بت کلیا نسبت به نابودی بزودی دریاچه ارومیه هشدار داد و گفت در صورت وقوع این اتفاق ، 9 استان کشور در معرض خطرات جدی قرار خواهند گرفت و ضروری است تا فراکسیون ضمن بازدید از این منطقه، این موضوع را به طورجدی در دستور بررسی خود قرار دهد.


وی گفت: به رغم برخی گزارشها و حرفها در خصوص احیای دریاچه ارومیه، به صراحت و بنابر واقعیت موجود تاکید می کنم که هیچ اقدام موثری برای حفظ دریاچه انجام نگرفته است.


در ادامه این نشست فریده اولادقباد عضو هیات رییسه و عضو شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه با فعالان حوزه محیط زیست و دلجویی و جذب آنها برای کمک به وضعیت زیست محیطی کشور را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد نباید کشور خود را از این منابع ارزشمند علمی و نظارتی بی بهره کند.


وی پیشنهاد داد تا فراکسیون در خصوص موضوعات مهم حوزه محیط زیست بیانیه و اعلام موضع کند و افکار عمومی را نسبت به مسایل مهم این حوزه ترغیب نماید.


وی همچنین پیشنهاد برگزاری نشست خبری با حضور اعضای شورای مرکزی را مطرح و بر راه اندازی سایت خبری فراکسیون تاکید کرد.


اولادقباد پیشنهاد داد تا نشست با مسولان دستگاهها و سازمانهای حوزه محیط زیست هدفمند باشد و هر نشست تحت یک عنوان برگزار شود و مجلس از موضع نظارتی عملکردها را مورد بررسی و تدقیق قرار دهد.


وی پیشنهاد داد تا بازدید از مناطق مورد نظر نیز موضوع بندی شود و برای هر بازدید مسولان ذیربط نیز در هیات بازدید حاضر باشند.مثلا سازمان جنگلها گزارش بدهند که مطابق با برنامه چه کرده است؟محیط زیست درباره اصلاح ساختارسازمان چه کرده و وضعیت دریاچه نمک قم چگونه است؟


در ادامه این نشست شمس الله شریعت نژاد رییس کمیته خاک و عضو شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی از سازمان محیط زیست خواست تا گزارشی جامع از برنامه های خود در زمینه موضوعات و چالشهای محیط زیست ارایه کند و تنها درگیر اصلاح ساختار سازمان نباشد چرا که ساختار ممکن است با حضور فرد بعدی تغییر کند.


وی بر ضرورت حضور مستمر تشکلهای مدنی حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت مجلس وظیفه دارد به حضور پایدار تشکلهای خصوصی غیرسیاسی محیط زیست کمک کند و انها را از وضعیت فعلی خارج نماید.فعالیت سمن های حوزه محیط زیست متوقف شده و انها در غربت و بی انگیزگی فرو رفته اند.


رییس کمیته خاک فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت خسارات غیر قابل جبران باران اخیر استانهای شمالی کشور ارایه داد و گفت: 313 میلمتر باران در 18 ساعت بارید که دو برابر میزان بارش سالانه این منطقه بود و متاسفانه با بی تدبیری مدیریتی ،حجم وسیعی آب شیرین به گل و لای تبدیل و وارد دریا شد.


شریعت نژاد گفت تمام بندهای انحرافی که دولت بعد از انقلاب ساخت، تخریب شدند و این هشداری بود به ما که سازه های پلها از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده است اما سازه های ساخته شده پیش از انقلاب با انکه سیلاب از روی آن رد شد(پل شیرود)، تخریب نشدند.


وی گفت:بیش از 2000 خانه آسیب دید، خانه های بسیاری در گل و لای فرو رفت، بسیاری درختها شکسته شد و تکه های شکسته درخت به همراه حجم بسیار رسوبات جنگلها وارد دریا شد و آنجا را نیز آلوده کرد.


وی تاکید کرد که در هیچ مقطعی اداره جنگلها مثل امروز در شرایط بحرانی به سر نمی برد. امروز ارتباط بدنه کارشناسی با مدیریت سازمان قطع است و خوب است سازمان جنگلها گزارش بدهد که طرح تنفس این سازمان چه دستاوردی داشته است؟

در ادامه نشست شورای مرکزی فراکسیون مصوباتی را از تصویب گذراند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها