کریم لک‌زاده کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین مطرح کرد:

رد شدن فیلم‌ها برای اکران در جشنواره فیلم کوتاه با چه دلیلی انجام شد؟‌/ اداره نظارت و ارزشیابی سینمایی قصد توضیح دادن ندارد

کریم لک‌زاده کارگردان سینما درباره عدم حضور فیلمش در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه با من تماس گرفتند و اعلام کردند که اداره نظارت و ارزشیابی سینما تعدادی از فیلم‌ها را از جشنواره خارج کرده و آنها توقیف هستند. اصلا به چه دلیل و بر اساس چه قانونی چنین اتفاقی رخ داده است.

رد شدن فیلم‌ها برای اکران در جشنواره فیلم کوتاه با چه دلیلی انجام شد؟‌/ اداره نظارت و ارزشیابی سینمایی قصد توضیح دادن ندارد
کد خبر: 242662
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ ۱۵:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| چندی پیش، هیأت انتخاب انجمن سینمای جوانان ایران 55 فیلم کوتاه را برای اکران در جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب می‌کند، مسئولان این انجمن به برخی کارگردانان زنگ زده و گفته‌اند که فیلم آن‌ها انتخاب شده؛ اما گویا اتفاقی جدید در جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران رخ داده است! انجمن سینماگران جوان این 55 فیلم را به وزارت ارشاد می‌فرستد، و وزارت ارشاد در کمال شگفتی 25 فیلم را رد می‌کند و می‌گوید فیلم‌های دیگری جایگزین کنید. در همین رابطه 200 فیلم ساز به وزیر ارشاد نامه نوشتند ( اینجا ) و مراتب اعتراض خود را به عباس صالحی ابراز کردند.؛ با این اتفاق گویا ساز و کار جشنواره متفاوت می‌شود و تصمیم می‌گیرند تا تعداد فیلم‌ها را به 108 و تنها یک اکران برسانند.

کریم لک‌زاده کارگردان فیلم «ماچ سینمایی» درباره عدم حضور فیلمش در جشنواره فیلم کوتاه تهران به اعتمادآنلاین گفت: «عدم حضور فیلم من در جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق عجیبی است. یک روال طبیعی برای همه وجود دارد که من نیز از این قاعده مستثنا نبودم. یعنی فرم حضور فیلم در جشنواره را پر کردم و آن را برای جشنواره فرستادم تا در بخش مسابقه حضور داشته باشد. عموما هیات انتخاب فیلم را می‌بیند اگر از لحاظ فنی و محتوایی مورد قبول باشد آن را برای بخش مسابقه و نمایش در جشنواره ثبت می‌کند. اما اتفاقی که برای فیلم ما افتاد در نوع خود جالب توجه بود. از جشنواره فیلم کوتاه با من تماس گرفتند و اعلام کردند که اداره نظارت و ارزشیابی سینما تعدادی از فیلم‌ها را از جشنواره خارج کرده و آنها توقیف هستند. اصلا به چه دلیل و بر اساس چه قانونی چنین اتفاقی رخ داده است.»

لک‌زاده ادامه داد:‌ «توقیف فیلمها آن هم در یک جشنواره و از سوی سازمان دیگری قطعا تاسف‌بار است. به عنوان فیلمساز و کسی که فضای جشنواره فیلم کوتاه و سینمای ایران را می‌شناسد. قطعا سعی را بر این می‌گذارم که اثری فاخر و حرفه‌ای خلق کنم. اما این بار نمی دانم چه اتفاقی افتاده است و دوستان چگونه فیلم را دیده‌اند که چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند. فیلم ما بر روی خطوط حرکت می‌کند و چیزی در آن وجود ندارد که بخواهد خطری را به وجود بیاورد یا هر چیز دیگری که این آقایان معتقد هستند.»

کارگردان فیلم «ماچ سینمایی» درباره محتوای این فیلم گفت: « دغدغه فیلم درباره واقعیت و فاصله آن با بازنمایی واقعیت است. موضوعی که من توضیح می‌دهم شاید کمی انتزاعی به نظر برسد . اما موضوع اصلی این است که چه چیزی واقعیت است و چه چیزی بازنمایی آن. فیلم «ماچ سینمایی» شاید کمی خشن باشد اما منظور از خشونت همزاد پنداری با آن نیست. بلکه به دنبال بازنمایی این خصلت در فیلم بودیم. از لحاظ فرمی هم نباید مشکلی داشته باشد. زیرا فیلم را با یک دوربین «هندی‌کم» قدیمی که برای خانواده‌ام در شیراز بود فیلمبرداری کردم. فیلم را با دوستانم در خانه خودم با بازی همسرم ساختم.»

این کارگردان سینما درباره ژانر فیلم «ماچ سینمایی» گفت: « باز هم می‌گویم هیچ چیز عجیب و غریبی این میان وجود ندارد. سعی داشتیم که در این فیلم طعنه‌هایی را به سینمای بزک‌شده امروز داشته باشیم. زیرا سینمای امروز فقط شده دوربین «الکسا» داشتن و گرفتن تصاویر شکیل. «ماچ سینمایی» دغدغه سینمایی قابل توجهی دارد.»

لک زاده درباره توضیح مدیران جشنواره نسبت به سانسور و توقیف فیلم گفت: «به هیچ وجه کسی به من توضیحی نداد. جالب است من هم توضیحی نخواستم. قطعا تفاوت فیلم و نگرشی که در آن وجود دارد باعث شده تا دوستان آن را توقیف کنند. فیلم کوتاه مخاطبان خاص خود را دارد و در هیچ مکان عمومی نمایش نخواهد داشت. فیلم کوتاه به نوعی «ویدیو آرت» است و عوام برای دیدن آن حضور پیدا نمی‌کنند. واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. اینکه چرا فیلم در جشنواره حضور ندارد باید دوستانمان در اداره نظارت و ارزشیابی توضیح دهند که متاسفانه قصد چنین کاری ندارند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها