نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

کشور بدون اصلاح‌طلبان اداره نمی‌شود/تحریم و سوءمدیریت دو لبه تیغ بر علیه اقتصاد ایران است/ 3 ماه است از مجلس استعفا داده‌ام

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ملجس شورای اسلامی گفت: این کشور بدون اصلاح‌طلبان اداره نمی‌شود، البته آقایان اصلاح‌طلب هم نباید از واژه‌های اصلاحات انقلابی استفاده کنند تا لقب تجزیه‌طلب بر آنها گذاشته نشود.

کشور بدون اصلاح‌طلبان اداره نمی‌شود/تحریم و سوءمدیریت دو لبه تیغ بر علیه اقتصاد ایران است/ 3 ماه است از مجلس استعفا داده‌ام
کد خبر: 244526
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۳:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| جهانبخش محبی‌نیا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع بحران اقتصادی؛ تحریم یا سوء مدیریت که توسط انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد ،گفت: بحران اقتصادی تحریم یا مدیریت یک چارچوبی را برای ما روشن می‌کند و از واژه بحران باید یک برداشت واحد داشته باشیم. در طرح‌هایی که به مجلس شورای اسلامی می‌آید بحث اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح می‌شود و نگرانی‌ها از برهم خوردن یا در چاه افتادن توسط عده‌ای شکل می‌گیرد.

وی افزود: وجوه رفتاری طرفین در کمپین‌ها باعث این دیدگاه‌ها شده است. من برای جامعه ایران متاسفم که ادعای دین می‌کنیم اما در عمل هیچ نشانی از دین نداریم. جامعه در حوزه اقتصاد دچار بحران است و شاخص‌های اقتصادی آن را نمایان می‌کند. رشد اقتصادی کشور بسیار دچار نوسان است. آمار بیکاری، تورم و رکود بالا است و ما در بحث مسکن در بخش بافت‌های فرسوده با یک لرزش دچار مصیبت می‌شویم و کشور به مشکل برمی‌خورد.

محبی‌نیا در ادامه تصریح کرد: نقدینگی در جامعه 170 میلیارد تومان است و اگر اقدامی انجام ندهیم به 2هزار، هزار میلیارد تومان خواهد رسید. باید برای کنترل نقدینگی برنامه‌ای داشته باشیم.

وی در رابطه با نظر دولت و دانشگاهیان در زمینه مشکلات اقتصادی عنوان کرد: چکیده ذهن دانشگاه و دولت این است که مازاد دارایی‌ها و مستقلات دولت را در حد 50 هزار میلیارد تومان بفروشیم و این مبلغ را از دست بازاریان و مردم بیرون بکشیم تا جلوی این روند وحشتناک را بگیریم اما بعد از آن می‌گویند می‌توانیم در خصوص سهم سهام هم فکری کنیم. برخی می‌گویند 70 درصد از نقدینگی دست یک درصد از مردم است که اگر چنین باشد باید فاتحه کشور اسلامی را بخوانیم.

محبی‌نیا افزود: برخی وام‌های میلیاردی از واحدهای دولتی می‌گیرند و در بانک‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما بدهی به بانک‌های دولتی را پس نمی‌دهند. ما چهل سال است همه چیز را نابود کردیم و یکی از دلایل اصلی آن بانک‌های ایرانی است. سوء مدیریت بیش از تحریم خود را نشان می‌دهد. اگر تحریم‌ها نبود با این نوع مدیریت ما باز هم به برخی اجازه می‌دادیم با پول‌های مردم هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

وی در رابطه با تعدد تحریم‌های ایران در این چهل سال اخیر خاطرنشان کرد: ما چندین نوع تحریم را پشت سر گذاشتیم و تمام تحریم‌های دنیا را تجربه کرده‌ایم. ارتباط دنیا با ما قطع بوده است، اقتصاد دنیا بر پایه شیوه‌ای از دگرگونی‌های آی‌تی است اما ایران در اقتصاد بانک‌محور تاکید دارد. نگاه به شاخص‌های اقتصادی ما در وضعیت بیمه، بانک، رشد اقتصادی، نگاه هزینه و فایده، نگاه بودجه محور بوده است.

وی با مقایسه دوران جنگ و سال 97 تشریح کرد: در سال 59 و در دوران جنگ که بحران اصلی را تجربه کردیم نزدیک به 80 درصد بودجه کشور عمرانی بود و به منظور جاده‌سازی و بیمارستان‌سازی صرف می‌شد و تنها 20 درصد جاری بود. امسال کمتر از 20 درصد از بودجه کشور عمرانی است که از این 20 درصد هم 60 درصد از بودجه به صورت اعتبارات ریالی تزریق نمی‌شود و اوراق به استانداران تحویل می‌دهند که سررسید آن دو ساله است. استانداران مجبورند با نرخ تنزیل 20 درصد به بازار عرضه کنند البته من شنیده‌ام که تا 40 درصد هم تنزیل کرده‌اند.

وی افزود: اساتید چه میزان در دولت حضور پیدا کرده‌اند و به دولت راهکار داده‌اند. چرا به دولت کمک نمی‌کنید؟ در تمام رشته‌ها دولت به کمک دانشگاهیان نیاز دارد. مشکل اقتصاد ایران در درجه اول سیاسی است و این مشکل با اعدام تعدادی مفسد حل نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ در سال 97 و در این شرایط 80 درصد بودجه ما جاری است که بسیار نگران‌کننده است. ما نباید کاسب‌کارانه صحبت کنیم و باید متد داشته باشیم. اگر پیشنهادی برای رفع مشکلات داریم در اختیار دولت بگذاریم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد: تحریم‌ها از فردای اشغال لانه جاسوسی شروع شده است. تا به حال از دانشجویان آن زمان پرسیده‌اید برای چه و در چه شرایطی به آنجا رفتند؟ آیا برای این نبود که پیش از آنها طرفداران کمونیست به آنجا نرسند؟ آیا نیتی که برای خدا نباشد جواب می‌دهد؟

وی افزود: چند سال است می‌گویند زوایای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که باعث جنگ شد بیان کنید. چرا راجع به اسناد و دلایل حمله به لانه جاسوسی اصراری ندارید؟ تحریم‌ها از آن روز شروع شده است و همیشه هم بر روی نفت، بانک و صادرات و واردات تمرکز داشتند اما در این چهل سال چرا اقتصاد کشور را از نفت جدا نکردیم؟ در حال حاضر وابستگی به نفت بیشتر شده که به خاطر دخالت تحریم نیست بلکه نشان از سوءمدیریت است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما بعد از انقلاب دو پیک تحریم را پشت سر گذاشته‌ایم؛ که یکی را مرهون اشغال لانه جاسوسی داریم و دومی هم استفاده از انرژی هسته‌ای است. هنوز در جامعه نسبت به بحث لانه جاسوسی و اینکه چرا با این فرمت در سیاست خارجی ما نمود کرد توجیهی نداریم و باید یک بازشناسی مجددی انجام دهیم و این بازشناسی در خدمت انقلاب، ایران و جمهوری اسلامی است تا جوابی برای نسل جدید داشته باشیم.

وی افزود: ما هم لجبازی‌هایی را با طرف غربی و آمریکایی داشته‌ایم و همیشه هم حق را به خودمان داده‌ایم اما این را کدام ایدئولوژی می‌پذیرد؟

محبی‌نیا ادامه داد: ما تا جایی پیش رفتیم که در فصل هفت منشور سازمان ملل هم نام ایران آمده است. درست است که نگاه جهان به ما سلطه‌طلبان است اما ما باید با هوشمندی اوضاع را پیش ببریم. پیامبر اکرم هم می‌فرمایند جنگ یعنی خدعه و نیرنگ و جنگ چیزی جز این نیست.

وی در رابطه با تحریم علمی گفت: در تحریم‌های علمی ابررایانه‌ها تحریم شد. 190 میلیارد عملیات در ثانیه با این ابزار انجام می‌شود که اگر آن را داشتیم اوضاع کشور در مسائلی مانند بیمه، بانک، بهداشت، درمان و آموزش به شکل دیگری بود اما این به مفهوم تسلیم ایران نیست.

محبی نیا با اشاره به مقاله نیویورک تایمز در خصوص بی‌تاثیر بودن تحریم ایران تشریح کرد: نیویورک تایمز مقاله‌ای نوشته که در آن شاخص‌های اقتصادی ایران را اینگونه انعکاس داده است؛ در این مقاله آمده انعکاس شاخص‌های اقتصادی ایران را در خیابان‌های تهران می‌توان دید. نه خبری از صف بنزین است، نه بانک‌ها دست از ارائه تسهیلات برداشته‌اند و نه قفسه سوپرمارکت‌ها خالی شده است. در این مقاله خطاب به ترامپ آمده است در حوزه تحریم موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: ترامپ نیامده بود با تحریم ما را به خیابان بکشاند بلکه آمده بود فاتحه جمهوری اسلامی را بخواند. برخی می‌گویند برجام خیانت به کشور بود و هیچ سودی نداشت اما این حرف خیانت به کشور است. اگر برجام سودی نداشت آمریکا از آن خارج نمی‌شد. اینها می‌خواستند نفت ما را به صفر برسانند اما موفق نشده‌اند. با ورود به برجام رشد اقتصادی 15 درصد مثبت شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحران اقتصادی تشریح کرد: در اقتصاد ایران بحران هویدا است. ما در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی دچار اختلال هستیم اما با این وجود تمام درآمدهای نفتی ما در نیمه سال 97 جذب شده و 5 درصد در صادرات افزایش داشته‌ایم. من نرخ تسهیل ارز را پول کثیفی می‌دانم و به آن اعتقادی ندارم.

محبی‌نیا در رابطه با اشاره به این نکته که تحریم و سوءمدیریت هر دو به اقتصاد کشور ضربه زده‌اند تصریح کرد: اما اینکه بحران اقتصادی نتیجه سوءمدیریت است و یا دلیل آن تحریم است باید گفت نگاه یک‌جانبه عدالت نیست. برای خروج از این مهلکه باید یک بازشناسی و بازبینی داشته باشیم و در روابط بین‌الملل باید با توجه به مصالح ایران و نظام پیش برویم. تحریم و سوءمدیریت دو لبه تیز پیکان بر علیه اقتصاد کشور است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که حضور اصلاح‌طلبان در کشور لازم و ضروری است اذعان داشت: راست‌گرایان باید در کشور کمی عقب‌نشینی کنند. این کشور بدون اصلاح‌طلبان اداره نمی‌شود البته آقایان اصلاح‌طلب هم نباید از واژه‌های اصلاحات انقلابی استفاده کنند تا اسم تجزیه طلب بر آنها گذاشته نشود. باید مصالح جمهوری اسلامی مورد نظر قرار گیرد. مصالح فرد وحدت را از بین می‌برد. باید به آزادی بیان و دموکراسی توجه شود.

محبی‌نیا خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مهم‌ترین ماموریت ما اصلاح نظام بانکی، کنترل نقدینگی و تامین معیشت مردم است که تاکنون مبارزه جدی در این زمینه‌ها نداشته ایم. اینکه افرادی را به سرعت بگیرند و اعدام کنند چه بسا افرادی بی‌گناه باشند روند صحیحی نیست.

محبی نیا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در زمینه اسناد لانه جاسوسی و دلایل اشغال آن تشریح کرد: در رابطه با لانه جاسوسی من فکر می‌کنم ما فریب خورده‌ایم به این دلیل که درگیری بین مذهبیون و کمونیست‌ها بالا گرفته بود و فشار زیادی بر مذهبی‌ها حاکم بود. مسئله لانه جاسوسی آنقدر دارای حرمت نیست که نتوانیم موضوع آن را بررسی کنیم اما تایید امام بر این تسخیر صحه گذاشت.

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: قطعاً تحریم سخت نیست اما مسئولان ما که نمی‌توانند بگویند تحریم‌ها ما را از نفس انداخته و از جهان کمک بگیرند. تحریم بدون شک در جامعه ما نقش بازدارنده داشته است. مدتی است ما دوباره به روندی بازگشته‌ایم با تحریم مدارا کنیم تا ماندگار بمانیم.

وی با اشاره به بودجه تخصیص یافته به برخی دانشگاه‌های شخصی عنوان کرد: بخشی دانشگاه‌های شخصی بودجه فرهنگی گرفته‌اند و نسبت به هزینه آن جوابگو نیستند. در این دو سال مقداری این دانشگاه‌ها را در تنگنا قرار داده‌ایم و بخشی از بودجه آنها را حذف کرده‌ایم. من جمهوری اسلامی را در حال حاضر در موقعیت مطلوب نمی‌بینم. ما دعوای داخل خانه داریم، سهم اجتماعی ملت ایران باید بازسازی و اصلاح شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی از دانشجویان که با ایجاد حاشیه در نشست از این نماینده مجلس درخواست استعفا کرده بود تشریح کرد: من سه ماه است که از مجلس استعفا داده‌ام و نامه استعفای من دست رئیس مجلس است. ما اثرگذار هم بوده‌ایم و بودجه‌های فرهنگی را کاهش داده‌ایم. ارگان‌هایی مثل جامعه‌المصطفی، موسسه آیت‌الله مصباح‌یزدی و موسسه آیت‌الله اردبیلی به راحتی نمی‌توانند بودجه ببرند.

جمهوری اسلامی دچار تعارض است و این تعارض بر کارگزار هم تاثیر می‌گذارد اما ما باید در کنار ناامیدی‌ها امیدها را هم بگوییم.

وی با اشاره به این نکته که تخصیص درآمدهای نفتی در سرمایه‌گذاری می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد اذعان داشت: رشد اقتصادی ما در سال 2015، 15 درصد بود، اقتصاد نفتی هم به این شکل قابل حل نیست. مجلس، سپاه و دفتر مقام معظم رهبری باید درآمد خود از فروش نفت را به صفر برسانند و بودجه نفت تحت نظارت دولت به سرمایه‌گذاری‌ها تعلق گیرد. این یک راه موثر برای حل مشکلات اقتصادی کشور است. نزدیکان به نظام خود را سهم‌بر از نظام می‌دانند و این یک مرض و بیماری محسوب می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها