کد خبر: 245079
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۳ ۱۴:۵۵:۰۰
| |

ابراهیم درستی نائب رئیس اول اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دولت تاجر خوبی نیست/ اصناف افسران مقدم جنگ اقتصادی هستند/ سازمان امور مالیاتی به اصناف 2 سال تنفس مالیاتی بدهد

ابراهیم درستی نائب رئیس اول اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه صوت و تصویر و موبایل ایران گفت: دولت باید تاجری خود را کنار گذاشته و کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و برای سهولت در انجام کار زیرساخت مناسب، زیربنا و آموزش‌های مناسب را برای بخش خصوصی فراهم کند و در کنار انجام این کارها نظارت خود را هم بر بخش خصوصی داشته باشد. یک‌زمانی کشور دچار جنگ نظامی بود، اما امروزه با جنگ اقتصادی مواجه هستیم. اصناف افسران مقدم جنگ اقتصادی هستند. من پیشنهاد می‌کنم سازمان مالیاتی به اصناف حداقل 2 سال تنفس مالیاتی بدهد.

دولت تاجر خوبی نیست/ اصناف افسران مقدم جنگ اقتصادی هستند/ سازمان امور مالیاتی به اصناف 2 سال تنفس مالیاتی بدهد
کد خبر: 245079
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۳ ۱۴:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی -ابراهیم درستی نائب رئیس اول اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه صوت و تصویر و موبایل ایران در خصوص مشکلات پیش روی اصناف کشور و چگونگی رسیدگی اتاق اصناف به این مشکلات و همچنین چگونگی رسیدگی به آشفتگی در بازار موبایل در برنامه ویدئویی «رو در رو» میهمان اعتمادآنلاین بود. این مصاحبه تصویری را می‌توانید اینجا ببینید.

مشروح این گفت‌وگو را نیز در ادامه می‌خوانید:

ما در داخل کشور برای خود تحریم درست می‌کنیم

نیاز جامعه اصناف کشور را چه می‌دانید؟

درستی: در بخش اصناف ما خواسته‌های به حقی داریم و در قبال آن باید کارهایی برای آحاد مردم انجام شود. لازم می‌دانیم در هرکجا که برای جامعه اصناف تصمیم می‌گیرند حتماً اصناف حضورداشته باشند و صندلی اصناف خالی نباشد. در هرکجا پشت درهای بسته برای اصناف تصمیم‌گیری شود مطمئنا دچار مشکل خواهند شد. اصناف بخش خصوصی هستند و باید با دولت برای پیشبرد هر چه‌بهتر کارها تعامل داشته باشد.

اگر مسئولینی که ارتباط مستقیم با دولت، نهادها و وزیران دارند سعی در انتقال واقعیت‌ها داشته باشند مطمئنا موجبات کمک به اصناف را فراهم می‌کنند. زمانی کشور دچار جنگ نظامی بود، اما امروزه با جنگ اقتصادی مواجه هستیم. اصناف افسران مقدم جنگ اقتصادی هستند. پس می‌طلبد که دولت سعی بیشتری در کمک به اصناف داشته باشد.

دشمنی آمریکا با دولت و ملت ایران امری است واضح و روشن اما نباید تمام مشکلات اقتصادی کشور را به عوامل بیرونی ربط داد. متأسفانه ما در داخل کشور برای خود تحریم درست می‌کنیم و برای یکدیگر کارشکنی درست می‌کنیم. ما در خیلی جاها در بخشنامه‌ها و اجرا با مشکل مواجه نیستیم اما در تفکرات شخصی و سلیقه‌ای مشکل‌داریم.

متأسفانه اعتماد عمومی مردم به دولت به‌شدت رو به کاهش است. آیا اتاق اصناف توانسته اعتماد عمومی مردم را به دست بیاورد و چه راهکاری به دولت ارائه داده برای بالا بردن سطح اعتماد عمومی؟

درستی: اگر بخش خصوصی واقعاً خصوصی باشد و وابسته به دولت نباشد و اهل زد و بندها نباشد مطمئنا می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. مردم اصل نظام و حاکمیت را قبول رادارند اما دلیلی که به دولت اعتماد ندارند این است که مردم شاهد هستند که سرمایه آن‌ها در مدت کمی بیش از سه برابر ارزش خودش را ازدست‌داده است که این امر باعث شده تا بعضی هم دچار ورشکستگی مالی شوند که این موضوع خود دلیلی بر شکل گرفتن بی‌اعتمادی مردم به دولت شده است.

ترکیه در بخش گردشگری توانسته بسیار موفق عمل کند و اقتصاد پویایی را شکل بدهد اما متأسفانه در ایران علی‌رغم داشتن کشوری چهارفصل با قابلیت بالای گردشگری نتوانستیم خوب عمل کنیم از این پتانسیل بالا برای جذب گردشگر و شکوفایی اقتصاد بهره ببریم.

در دیداری که با رئیس اتحادیه هتل داران داشتم این موضوع مطرح شد که این اتحادیه امکانات لازم را برای جذب گردشگر را داراست اما باید برای بحث گردشگری فکری اساسی شود و دولت حمایت‌های لازمی در این خصوص انجام دهد. چراکه گردشگری بسیاری از مشاغل را در خود جای می‌دهد و بسیار ارزآور است.

آیا از وضعیت مالیاتی اصناف رضایت دارید؟

درستی: در دولت در نقطه‌ای که مربوط به مالیات بود و اصناف با آن دچار مشکل بودند در عرض این دو سال گذشته تنها مدیری که توانست به گفته خود عمل کند و در بحث مالیات کمکی باشد برای اصناف کشور آقای تقوی نژاد رئیس سازمان مالیاتی کشور بود. علی‌رغم مشکلات بسیار مالیاتی برای اصناف، باری مضاعف بر دوش اصناف نگذاشتند. من پیشنهاد می‌کنم سازمان مالیاتی به اصناف حداقل 2 سال تنفس مالیاتی بدهد. برای حفظ درامد دولت از مالیات هم باید رفت دنبال کسانی که فرار مالیاتی دارند و یا در سازمان امور مالیاتی کشور پرونده ندارند. که اگر به این موضوع رسیدگی لازم بشود درامد دولت 2 برابر می‌شود.

600 هزار دستگاه تلفن همراه در گمرک

چه راهکاری برای تنظیم بازار و کاهش قیمت تلفن همراه دارید؟

درستی: ما به گمرک نقد داریم چراکه 600 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در گمرکات کشور توقیف هستند و اجازه ترخیص و ارسالشان به بازار را نمی‌دهند که با آزاد شدن این تعداد گوشی مطمئنا قیمت موبایل در بازار کاهش خواهد یافت.

گفتنی است که اگر دولت به واردکنندگان ارز نیما را تحویل بدهد و واردکنندگان بتوانند سهم بازار را تأمین کنند قول می‌دهیم که گوشی تلفن همراه تا 50 درصد با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

زمانی که قیمت دلار نزدیک به 3 هزار تومان بود فروشنده موبایلی را که قیمتش 2 میلیون بود را با سودی معقول می‌فروخت. اما باید دید امروزه چه اتفاقی افتاده که موبایل 2 میلیونی الآن باقیمت بیش از 10 میلیون فروخته می‌شود. گفتنی است که دلیل گرانی این گوشی تلفن همراه مغازه‌دارها نیستند چراکه وقتی یک موبایل به‌صورت مسافری آن‌هم با ارز آزاد خریداری می‌شود به مغازه‌دار هم با همان قیمت ارز آزاد می‌فروشد به همین دلیل شاهد هستیم که قیمت موبایل در بازار به چند برابر قبل فروخته می‌شود.

قاچاق 10 هزار موبایل به اسم مسافر

آیا با توجه تعداد مسافران خارج کشور و میزان واردات موبایل مسافرتی، این موضوع که موبایل مسافرتی باعث افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار هستند تصور درستی است؟

درستی: باید گفت آیا هر مسافر 2 عدد گوشی تلفن همراه وارد می‌کند؟ ما مسافرانی داشتیم که 10 هزار گوشی تلفن همراه با یک فقره گذرنامه وارد کرده‌اند.

جا دارد از وزیر ارتباطات آقای محمدجواد آذری جهرمی تشکر کنم که با اجرای طرح رجیستری سالانه جلوی قاچاق 2 هزار میلیارد تومان گوشی تلفن همراه گرفته شود. امروزه با اجرای طرح رجیستری به‌جرئت می‌توان گفت قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است.

آیا جلساتی برای آزادسازی این 600 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه با وزارت صمت یا گمرک داشته‌اید؟

درستی: در این رابطه جلساتی داشته‌ایم اما متأسفانه خروجی خوبی نداشت. اما با بخشنامه‌ای که معاون رئیس‌جمهور در این خصوص داده است امیدوار هستیم که به کار سرعت بخشیده شود. باید در نظر گرفت که وقتی کالایی در بیش از زمان موردنظر در گمرکات کشور بماند و با توجه به فصلی بودن بعضی کالاها و تحمیل هزینه‌های مضاعف برای واردکننده برای جبران این هزینه‌ها واردکنندگان تمامی این هزینه‌ها را از مصرف‌کنندگان در کف بازار دریافت می‌کنند. پس برای کاهش قیمت‌ها و تنظیم بازار یکی از راه‌های موجود سرعت بخشیدن در ترخیص کالاهای انبارشده در گمرکات کشور است.

کولبران لاستیک را به خارج از مرزها قاچاق می‌کنند

همان جور که می‌دانید قیمت لاستیک و قطعات کامیون افزایش چشمگیری داشته است. اتاق اصناف برای حل این مشکل چه برنامه‌ای داشته و آیا جلساتی با وزارت صمت داشته است یا خیر؟

درستی: متأسفانه درزمانی که شاهد التهاب و افزایش قیمت در بازار دلار بودیم در امر قاچاق هم شاهد تغییر تحولاتی بود به‌گونه‌ای که کولبران اقدام به قاچاق لاستیک به خارج از کشور می‌کنند. لاستیکی که با ارز دولتی خریداری‌شده و یا در داخل با تخصیص یارانه تولید می‌شود به خارج از کشور قاچاق شده و ارز حاصل از قاچاق آن به داخل کشور برگردانده می‌شود. در کنار قاچاق لاستیک به خارج از کشور و کمبود در داخل متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که عده‌ای با بی‌انصافی اقدام به دپو و احتکار این محصول هم می‌کنند که خود این از عوامل گرانی لاستیک در کشور شده است.

برای رفع موانع صادرات اتاق اصناف با چه مشکلاتی مواجه هست؟

درستی: ازجمله مواردی که ما همیشه افسوس خورده‌ایم و در آن مقصر هم هستیم موضوع چاپ و بسته‌بندی کالای صادراتی است. متأسفانه صنعت بسته در داخل کشور خیلی ضعیف است. با توجه به اینکه زعفران ایران بهترین زعفران دنیاست اما متأسفانه شاهدیم با صادرات به‌صورت فله‌ای زعفران به کشوری در اروپا (اسپانیا) این محصول ایرانی را با بسته‌بندی‌های شکیل به همه جای دنیا صادر می‌کنند.

باوجود دارا بودن 8 هزار و 300 اتحادیه و 324 اتاق اصناف در داخل کشور وظیفه اتاق اصناف است که با برنامه‌ریزی خط و مشی را تعیین کند چراکه بخش سنتی و فکر سنتی جوابگو نیست.

دولت باید کوچک شود

اصناف برای عبور کشور از اقتصاد نفتی به‌خصوص عملیاتی کردن پروژه ملی اقتصاد مقاومتی چه برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

درستی: اقتصاد مقاومتی تعریف دارد. کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید ملی بخشی از تعریف اقتصاد مقاومتی است. وقتی ما به‌عنوان تولیدکننده باید وام بالای 20 درصد دریافت کنیم قادر به تولید نخواهیم بود. این در حالی است که در کشور همسایه ترکیه تولیدکنندگان وام 3 درصد می‌گیرند. حتی شاهدیم در کشورهای اروپایی برای ایجاد اشتغال وام بدون بهره پرداخت می‌شود. اتاق اصناف به‌عنوان بخش خصوصی بدون کمک دولت اقدام به ایجاد اشتغال کرده است. باید برای بخش تولید باید برنامه‌ریزی دقیق داشت. باید از ابلاغ بخشنامه‌های پی‌درپی جلوگیری کرد وقتی امروزه از سمت نهاد یا وزارتخانه‌ای به‌صورت روزانه بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود نشان از رانت در این نهادها دارد.

برای اینکه تولید در کشور رونق بگیرد و در بحث اقتصاد مقاومتی موفق عمل کنیم باید چند کار را انجام داد. ازجمله آن‌ها تأمین انرژی، درست کردن معافیت مالیاتی، جلوگیری از ورود کالای قاچاق و آماده‌سازی بستر مناسب برای تولید و دخالت نکردن دولت در بخش خصوصی نام برد. دولت باید زیرساخت‌های مناسب را برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان آماده کنند.

اگر دولت اجازه کار بدهد و در امور بخش خصوصی دخالت نکند شاهد خواهیم بود که بخش خصوصی در هرکجا که ورود کرده موفق بوده است.

کدام صنایع دولتی‌ است که اتاق اصناف ترجیح می‌دهد خصوصی بشوند؟

درستی: به نظر من فرقی ندارد. در هرکجا که صنعتی وجود دارد و دولتی است بگذارید برای بخش خصوصی اهمیت دارد. اگر واقعاً بیایند و طبق اصل 44 که مقام معظم رهبری فرمودند بخش‌های صنعتی دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنند مسلماً اوضاع اقتصادی کشور بهتر از این خواهد شد.

دولت نباید فربه و بزرگ شود دولت‌های باید کوچک‌تر بشوند اگر دولت هر چه قدر کوچک‌تر بشوند مشکل جامعه حل خواهد شد. دولت باید تاجری خود را کنار گذاشته و کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و برای سهولت در انجام کار زیرساخت مناسب، زیر بتا و آموزش‌های مناسب را برای بخش خصوصی فراهم کند و در کنار انجام این کارها نظارت خود را هم بر بخش خصوصی داشته باشد.

ثبت سفارش خودرو را آزاد کنید/خودروساز یا رقابت کند یا کنار بکشد

آیا در اتاق اصناف صنوفی داریم که با خودرو سرکار داشته باشند؟

درستی: بله. اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و لوازم‌یدکی خودرو

آقای درستی این‌جور که من استنباط کردم دست دولت در جیب صنایع بزرگ است. مهم‌ترین آن‌ها هم صنعت خودرو است، آیا اتاق اصناف جلسه‌ای با خودروسازان و یا وزارت صمت برای خصوصی‌سازی کردن این صنایع داشته است یا خیر؟

درستی: اگر ما به صنعت خودرو ورود کنیم باید مقایسه‌ای داشته بازمان گذشته که پیکان به خارج از کشور صادر می‌شد. این بدان معنی است که در آن زمان صنعت خودروی کشور حرفی برای گفتن داشت اما امروزه باید دید که چرا این روند بلعکس شده است. اتاق اصناف با خودروسازان جلسه‌ای پیرامون خصوصی کردن صنعت خودرو داشته اما در شرایط فعلی امکانات برای این امر محقق نیست.

ما در جامعه با معضل نقدینگی مواجه هستیم پولی معادل 1400 هزارتا 1600 هزار میلیارد تومان که متأسفانه با شرایط فعلی اقتصاد وارد بازار دلالی و ارز و خودرو شده است.

از دلایل ضربه خوردن و موفق نبودن در کنترل بازار نقدینگی در کشور این بوده که در دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه اگر تصمیمی برای اقتصاد گرفته‌شده کارشناسی نبوده است. امروزه دلیلی وجود ندارد که خانه‌دار و مصرف‌کننده اقدام به خرید دلار و سکه می‌کنند. بحث خرید ارز مربوط تاجران و واردکنندگان و صادرکنندگان می‌باشد.

جناب آقای درستی سؤال من از اتاق اصناف این است، من سفری داشتم به کشور عراق و مشاهده کردم یک ماشین آمریکایی با بالاترین سطح ایمنی و کیفیت و امکانات رفاهی را می‌شد با 30 میلیون تومان ایران خرید، در همان ایام در کشور خودمان یکی از محصولات خودروسازان وطنی را با 30 میلیون مردم می‌خریدند که دارای پایین‌ترین کیفیت و پایین‌ترین سطح ایمنی و آپشن های لازم برای یک خودرو بود. آیا وقت آن نرسیده که اتاق به‌عنوان متولی صنوف و بخش خصوصی در کشور اهتمامش این باشد تا خودروسازان را وادار کند یا فکری به حال صنعت خودروی کشور بکنند یا به بخش خصوصی اجازه بدهند وارد این قضیه بشود؟

درستی: بنا نبود وارد بحث خودرو شویم اما اولین گام برای بهبود شرایط خودروی کشور آزاد کردن ثبت سفارش خودرو است. در زمان وزارت آقای نعمت زاده ثبت سفارش خودرو به شرکت‌های خاص منحصر شد. درگذشته که ثبت سفارش آزاد بود هر کس که تمایل داشت می‌توانست به‌راحتی خودروی موردنیاز خود را وارد کند که این امر باعث شده بود جلوی بازار رانتی گرفته شود.

اگر ثبت سفارش خودرو آزاد و رقابت سلامت شود و امکانات لازم و به‌حق به خودروساز داخلی داده شود به شما قول خواهم داد با حجم ورود خودروی وارداتی به کشور قیمت خودرو در داخل دست‌خوش تحول بزرگی خواهد شد و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. با این شرایط برای خودروساز داخلی بازار رقابتی در تولید خودرویی باکیفیت بالا و کاهش قیمت خودرو ایجاد خواهد شد که در صورت عدم توان رقابت مجبور به واگذاری به بخش خصوصی یا جمع‌کردن خط تولید می‌شود.

اگر این اتفاق افتاد چندین آیتم در این موضوع دخیل خواهند شد. اول اینکه قیمت قطعات به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد و هزینه خدمات هم فروکش می‌کند. با پایین آمدن این قیمت‌ها هزینه کرایه‌ها هم متعاقباً پایین خواهد آمد و مغازه‌دارها با مشاهده این افت قیمت‌ها و پایین بودن هزینه‌ای خودرو و کرایه‌ای مطمئنا قیمت کالاهای خود را کاهش می‌دهند. چراکه خیلی از مشاغل و افزایش قیمت‌ها به قیمت خودرو وابسته است.

وزیران دستورالعمل و یا بخشنامه‌های یک روزه صادر نکنند

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد اتاق اصناف ایران از چه چیزی رنج می‌برد؟

درستی: باید دید رنج اتاق را به چه چیزی می‌توان تعبیر کرد. دولت‌مردان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که در مورد کارهایی که مربوط به بخش خصوصی است و قرار بر جلسه و تصمیم‌گیری دارند حتماً بخش خصوصی هم حضورداشته باشد و از صدور بخشنامه‌های یک‌شبه و دستورالعمل‌های غیر کارشناسی جدا بپرهیزند. مسئولین به صحبت‌های مدیران اصناف گوش دهند و حرف آن‌ها را بشنوند.

وقتی در جلسات مربوط به اصناف از مسئولین و مدیران صنوف مختلف دعوت نکند و آن‌ها را به جلسه راه نمی‌دهند اتفاقی که می‌افتد این است که هر تصمیمی که گرفته شود یک تصمیم دولتی و به درد بخش خصوصی نمی‌خورد.

چه اندازه بین اتاق اصناف و دولت تعامل وجود دارد؟

درستی: داشتن تعامل خوب است اما این تعامل نباید مختص فرد باشد تعامل باید با ساختار و تشکیلات جلو برود. مسئولین اتاق اصناف تعاملی خوبی با دولت داشتند ولی افسوس که همه این‌ها سوخته شد و نتوانستند از آن‌ها استفاده کنند. به‌جرئت می‌توان گفت که در این دولت اصناف شرایط بسیار خوبی داشتند ولی نتوانستند استفاده کنند.

مسئولین دولتی صحبت‌های مدیران بخش خصوصی را بشنوند

آقای روحانی دردانشگاه تهران گفتند که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند از همین رو همه باید در حل این مشکلات به دولت کمک کنند. به نظر شما اتاق اصناف چه نقشی می‌تواند در مسیر کمک به دولت داشته باشد؟

درستی: باید گفت که آقای روحانی قطعاً درست می‌گویید که بخش خصوصی هم باید کمک دولت بیایید و مطمئنا هم قبلاً این ایده راداشته‌اید. ولی بارها عنوان کرده‌ایم که دولت تاجر خوبی نیست اما باید این موضوع را در نظر داشت که تمامی ابزار در دست دولت است. وقتی یکی از وزیران شما و یا معاون یک وزیر نمی‌خواهد حتی یکی از مسئولین اتاق اصناف را ببیند و حرفش که حرف اصناف و مردم است را بشنود؛ پس شما چگونه می‌خواهید از بخش‌های دیگر مخصوصاً بخش خصوصی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کمک بگیرید.

دولت اعلام کرد که برای تأمین کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی به این کالاها اختصاص می‌دهد، به نظر شما آیا نگرانی از تأمین این کالاها داشته باشیم یا خیر؟

درستی: امیدواریم که در این بخش با کمبود مواجه نشویم. من سؤال شما رو بر مبنی دیگری می‌برم جلوتر و امیدوارم در این بخش واقعاً تأمین کنند. دولت باید در بخش‌های آزادسازی و برنامه‌ریزی داشته باشد. و اگر این آزادسازی رخ داد باید حقوق کارگران هم افزایش پیدا کند. خدمات اجتماعی و رفاهی کارگران موردتوجه قرار بگیرد. وقتی آزادسازی صورت بگیرد درآمد دولت بالا می‌رود و در همین راستا هم باید به فکر کارگران و اقشار ضعیف جامعه هم باشد. گفته می‌شد نرخ که ارز بالا رفت یکی از دلایل آن این بود که خود دولت دست به این اقدام زده است تا بودجه را بالا ببرد و صندوق دولت از این بابت پر شود، اما من می‌گویم این تصور اشتباه است چون وقتی کالای یارانه‌ای داد آن را به‌صورت قاچاق به خارج از مرزها بردند که این یعنی خالی شدن خزانه دولت و ضرر دولت که با کمبود کالا هم مواجه می‌شود.

باید دستفروشان را شناسنامه‌دار کرد

آقای درستی مسئله‌ای خیلی مهم است و باید به آن پرداخته شود مقوله دست‌فروشان و یا وانت‌بارهایی هستند که در سطح شهر اقدام به فروش یک سری اقلام می‌کنند. به نظر شما آیا این پدیده یک معضل است؟ اگر هست برای رفع این مشکل چه‌کار باید کرد؟ و از طرفی با علم به این موضوع که اغلب این دست‌فروشان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند برای حمایت از آن‌ها چه باید کرد؟

درستی: این پدیده تنها به بدنه اصناف معطوف نمی‌شود. وقتی شخصی بیکار می‌شود برای امرار و معاش اقدام به دست‌فروشی می‌کند پس باید از چند جهت به این موضوع رسیدگی کرد. لازم به ذکر است که ما با پدیده دست‌فروشی 100 درصد مخالف هستیم. امروزه متأسفانه در هرکجای شهر تهران نگاه کنیم با پدیده دست‌فروشی مواجه می‌شویم که هم زیبنده شهر و هم زیبنده شهروند نیست. این مقوله باعث خواهد شد تا مشاغل زیادی را تحت و شعاع خود قرار دهد به‌عنوان‌مثال کشاورزی که این پدیده را ببیند ممکن است او را به هوای سود مالی بیشتر و شهر نیشی به سمت دست‌فروشی سوق دهد. وقتی شخصی اقدام به دست‌فروشی می‌کند نه مالیات پرداخت می‌کند نه بیمه می‌شود و نه فردای روزی که کالای خود را فروخت پاسخگوی کسی نخواهد بود.

اما از طرفی دیگر یک مغازه‌دار که هم اجاره مغازه و مالیات و عوارض و حق بیمه کار به همراه حقوق کارگر خود را پرداخت می‌کند از بابت این دست‌فروشی دچار آسیب و ضرر خواهد شد به‌نحوی‌که بعدها در پرداخت حقوق کارگر خود ناتوان خواهد ماند و یک شخص به بیکاران این جامعه اضافه می‌شود. باید اصناف و شهرداری برای ساماندهی این اشخاص با برگزاری جلسات کارشناسی و برنامه‌ریزی مشخصی اقدامات لازم و برنامه‌ریزی‌شده‌ای انجام بدهند. باید برای فعالیت‌های این اشخاص جای مشخصی تعیین شود و تمامی آن‌ها را شناسنامه‌دار کنند تا اگر تخلفی از سمت آن‌ها صورت گرفت بتوان پیگیری کرد. امیدواریم روزی برسد که صادرات نفت را کنار بگذاریم و بتوانیم از گردشگری و توریست و صادرات کسب درآمد کرد.

جوانان هنرمندی داریم که در بعضی از جاهای شهر و پارک‌ها اقدام به تولید صنایع‌دستی و فروش آن‌ها به توریست‌ها و گردشگرها می‌کنند. این یعنی فعالیتی که هم جذب توریست می‌کند و هم کمک به اقتصاد کشور، برای کمک به این دست‌فروشان هنرمند اتاق اصناف چه اقداماتی انجام داده است؟

درستی: همان‌طور که اشاره کرید این افراد هنرمند هستند و باید ساماندهی شوند. می‌طلبد که شهرداری منطقه با بخش خصوصی جلسه‌ای برگزار کند در خصوص حمایت و ساماندهی این اشخاص به توافق برسند. چرا خود این نوعی اشتغال و هنر است که باید از آن حمایت‌های لازم به عمل آید.

همه تاجران محتکر نیستند/ کالای تاجر نباید یک شبه وارد بازار شود

در مقطعی شاهد کمبود پوشک بچه در بازار بودیم. چه قدر این کمبود را ناشی از مسائل اقتصادی و چقدر هم ناشی از جو روانی بازار می‌دانید؟ و اتاق اصناف چه برنامه‌ریزی در تأمین این کالا در بازار کرده است؟

درستی؟ پوشک بچه تنها یک مورد بود که موردتوجه قرار گرفت. درزمانی که قیمت ارز بالا می‌رفت و تحت تأثیر بعد روانی این افزایش قیمت شاهد آشفتگی و افزایش قیمت در همه اقلام بودیم. این مدل رفتارها در میان کسبه و بازاریان موردپسند و مقبول ما نیست و این‌جور حرکت‌ها کارشناسی و منطقی نیستند. اگر کالایی موجود باشد و آن را وارد بازار کنیم دیگرکسی اقدام به احتکار آن کالا نخواهد کرد. به این موضوع هم باید اشاره کرد که یک تاجر نمی‌تواند جنس خود را به‌یک‌باره در بازار توزیع کند تجار باید اجناس خود را به مدت 3 ماه در انبار داشته باشد و کم‌کم آن را به بازار تزریق کنند و این نگاهداشت جنس در انباز الزاماً به معنی احتکار نیست. ما در یک مقطع شاهد کم بود پوشک بودیم که با صدور بخشنامه‌ای از همه اتحادیه‌ها و صنوف خواستیم که کالاهای خود را در بازار عرضه کنند. در بحث احتکار پوشک بچه یک مغازه‌دار با یک انبار کوچک نمی‌توان محتکر دانست، کسانی احتکار کردند که واردکننده و یا تولیدکننده بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها