محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید مجلس:

می‌خواهند با طرح استیضاح ظریف، CFT را تحت‌الشعاع قرار دهند/ نمی‌توانیم رایج بودن پولشویی در کشور را انکار کنیم

تابش نوشت: نمی‌توانیم رایج بودن پدیده پولشویی در کشور را انکار کنیم. همانطور که نمی‌توان وجود پدیده پولشویی در دنیا را منکر شد. اصولا و اساسا یکی از دلایل بررسی و تصویب لوایحی برای مقابله با پولشویی وجود این پدیده شوم و ناصواب در کشور است.

می‌خواهند با طرح استیضاح ظریف، CFT را تحت‌الشعاع قرار دهند/ نمی‌توانیم رایج بودن پولشویی در کشور را انکار کنیم
کد خبر: 247546
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید مجلس در یادداشتی نوشت: اظهارات چند روز پیش وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص پولشویی موجب به راه افتادن هجمه ها و حملاتی علیه وی شده است. ظاهرا ادعای آنهایی که این هجمه ها و حملات را راه انداخته اند این است که پولشویی در کشور وجود ندارد. این در حالی است که نمی توانیم رایج بودن پدیده پولشویی در کشور را انکار کنیم. همانطور که نمی توان وجود پدیده پولشویی در دنیا را منکر شد.

اصولا و اساسا یکی از دلایل بررسی و تصویب لوایحی برای مقابله با پولشویی وجود این پدیده شوم و ناصواب در کشور است. در واقع اگر در کشورمان با این پدیده مواجه نبودیم و عقیده‌ای به این موضوع نداشتیم، بررسی و تصویب این دست از لوایح هم لازم نبود.

اما این موضوع که عده‌ای سعی دارند سخنان وزیر امور خارجه در مورد وجود پولشویی در کشور را در کانون توجه قرار دهند و اینطور القا کنند که ظریف باید در این رابطه پاسخگو باشد، از چند منظر قابل بررسی است. به نظر می‌رسد یکی از اهدافی که این افراد در سر دارند، تحت الشعاع قرار دادن موضوع لایحه CFT و سایر لوایح مرتبط با FATF است. به عبارتی عده‌ای به دنبال منحرف کردن افکار عمومی مردم از موضوعی هستند که ظریف مطرح کرده و به دنبال آن هستند که این لوایح را فاقد اهمیت جلوه دهند.

این در حالی است که اگر به سخنان وزیر امور خارجه توجه کنیم، متوجه می‌شویم که وی هیچ شخص یا نهادی را متهم به پولشویی نکرده است. اما اذعان ظریف به وجود پولشویی در کشور، سازمان‌ها و ارگان‌های متولی را موظف می‌کند که اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. در واقع این وظیفه متولیان امر است که با پدیده پولشویی مقابله کنند و برخوردهای لازم را با آنهایی که فعالیت‌هایی در این رابطه دارند، صورت دهند.

این در شرایطی است که به جای وزیر امور خارجه آنهایی که نتوانستند جلوی اختلاس‌های کلان و هنگفت را بگیرند، باید پاسخگو باشند. همچنین افراد و گروه‌هایی که مخالفت دارند با تصویب لوایحی که متضمن امنیت پایدار کشور است، باید جوابگو باشند. بنابراین در این شرایط هجمه به وزیر امور خارجه به نوعی فرار به جلو است؛ به عبارت دیگر عده‌ای که در شکل گیری این پدیده‌ها و وقایع کوتاهی کرده‌اند می‌خواهند شانه خالی کنند و فرد دیگری را جلو بیندازند.

اما برای اینکه این هجمه‌ها و حمله‌ها علیه ظریف کمرنگ شود و از بین برود باید بخش‌های مرتبط از جمله بانک مرکزی و وزارت اطلاعات و همچنین قوه قضاییه با اطلاعاتی که در اختیار دارند، مدارک، مستندات و استدلال‌های خود را ارائه دهند. در واقع باید این نهادها درباره صحبتی که ظریف مطرح کرده، شفاف‌سازی کنند؛ صحبت‌هایی که فقط قله یک پدیده را نمایان کرده و بقیه آن هنوز پیدا نیست.

اما این روزها تعداد محدودی از نمایندگان مجلس به دنبال سوال از ظریف هستند. البته سوال از وزرا حق نمایندگان مجلس است، اما هجمه و حمله به وزیر امور خارجه کار صحیح و درستی نیست. نباید فراموش کنیم ظریف نقش بسیار کلیدی در پیشبرد دیپلماسی خارجی دارد و یک شخصیت محبوب ملی است که نباید مورد هجمه و حمله قرار بگیرد.

در واقع باید از وزیر امور خارجه که نفر اول کشورمان در عرصه دیپلماسی است، حمایت کنیم نه اینکه با تحت فشار قرار دادن و حمله به او، وجهه بین‌المللی چنین شخصیتی را خدشه‌دار کنیم. چرا که چنین اقداماتی در نهایت به زیان کشورمان است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها