دادستان کل کشور:

کشور ثروتمندی هستیم؛ وضعیت اقتصادی ما باید خیلی بهتر از این باشد

دادستان کل کشور با بیان اینکه بیشتر قصور، تقصیر یا ضعف در مدیریت داخلی است که کشور ما امروز از لحاظ اقتصادی به این وضع رسیده است، گفت: ما یک کشور توانمند، ثروتمند، دارای پتانسیل‌های بسیار فراوان و ظرفیت‌های بسیار زیاد هستیم و باید وضعیت اقتصادی ما خیلی بهتر از این باشد.

کشور ثروتمندی هستیم؛ وضعیت اقتصادی ما باید خیلی بهتر از این باشد
کد خبر: 248016
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ۱۱:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم گرامیداشت هفته بسیج که در اتاق اصناف تهران برگزار شد، نقش اصناف در پیروزی انقلاب را بی بدیل توصیف کرد و گفت: در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در حوزه علمیه قم، همیشه یک چشممان به بازار و بازاریان در تهران و قم بود و وقتی که در یک حادثه و مسئله‌ای بازار حضور جدی پیدا می‌کرد، موج بزرگی را در کل کشور به وجود می‌آورد.

دادستان کل کشور افزود: نقش اصناف هم به اعتبار اینکه نبض اقتصاد در دست بازار بود و هم به اعتبار یک شاخه قوی از حضور توده مردم، موثر بود و بعد از پیروزی انقلاب هم نقش اصناف و بازاریان و کسانی که نبض اقتصاد کشور را در دست دارند، در تداوم استمرار انقلاب قابل توجه بوده و هست.

منتظری با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) در باب تجارت، تصریح کرد: کشور ما امروز با مسایلی مواجه است که یکی از مهمترین آنان اقتصاد کشور به شما می‌رود و مسئله اقتصاد و مدیریت ثروت و کشور در هر دوره و زمانی و خصوصا در شرایطی که در آن قرار داریم، مهم است.

دادستان کل کشور با تببین چند شاخص در رابطه با بسیج اصناف، آشنایی با معارف و شناخت راه اقتصاد را به عنوان اولین نکته مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: امیر المومنین علی (ع) خطاب به تجار می‌فرماید که قبل از اینکه بخواهید وارد عرصه تجارت شوید راه تجارت را بیاموزید لذا ضرورت دارد اتاق اصناف همواره به این موضوع توجه کرده و ناشر این فرهنگ علوی باشد.

وی بر توسعه و گسترش دوره های آموزشی فقه تجارت از سوی اتاق اصناف تاکید و دومین و سومین شاخص اصناف بسیجی را تلاش برای رعایت حلال و حرام در درآمد و ترغیب افراد به استفاده از مالشان و جهاد به مال برای تقویت دین عنوان کرد و گفت: بسیج اصناف باید راه و طرحی ارائه دهد تا فشاری که امروز به قشر مستضعف جامعه وارد می‌شود، کاهش پیدا کند.

منتظری یکی دیگر از شاخصه‌ها را مبارزه با تعدی به بیت المال و حقوق عامه دانست و تصریح کرد: باید برای مبارزه با این موضوع یک اراده جدی وجود داشته باشد و اگر وظیفه نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه خودمان زنده بداریم و حفظ حقوق عامه به مطالبه عمومی تبدیل شود، بسیاری از مشکلات این حوزه کاهش پیدا می‌کند.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه تفکر غربی در اقتصاد ما را به جایی نمی‌رساند، ادامه داد: باید چارچوب‌های اقتصاد اسلامی را در مسایل خودمان پیاده کنیم.

دادستان کل کشور در بخشی از اظهاراتش به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: امروز در حوزه اقتصاد مشکلات فراوانی داریم. یکی از مشکلات بستگی به تصمیمات خارج از کشور دارد که بخش اندکی مربوط به آنجا می‌شود. البته بنده نمی‌خواهم درصد تعیین کنم؛ ولیکن اگر بخواهیم یک ترازوی دو کفه‌ای را در نظر بگیریم آن کفه‌ای که به تصمیمات و توطئه‌های خارج از کشور برمی‌گردد و کفه‌ای که تصمیمات داخل کشور در آن قرار دارد؛ قطعا تصمیمات داخلی کشور ما در رابطه با مسائل اقتصادی کفه سنگین‌تری را شامل می‌شود.

منتظری یادآور شد: بیشتر قصور، تقصیر یا ضعف در مدیریت داخلی است که کشور ما امروز از لحاظ اقتصادی به این وضع رسیده است. ما یک کشور توانمند، ثروتمند، دارای پتانسیل‌های بسیار فراوان و ظرفیت‌های بسیار زیاد هستیم و باید وضعیت اقتصادی ما خیلی بهتر از این باشد و کشوری فقیر نیستیم و معادن و افکار و اندیشه‌های بسیار زیادی داریم و با این ظرفیت‌ها، این وضعیت و شرایط اقتصادی امروز نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ما به مدیریت داخلی بر می‌گردد، افزود: مدیران اقتصادی ما بسیجی نیستند؛ اگر بسیجی فکر، عمل و حرکت و برنامه‌ریزی می‌کردند امروز وضعیت اقتصادی کشور ما این چنین نبود. در بخش‌های مختلف اشکال و آسیب‌های جدی داریم؛ همه وضعیت ارز ما بستگی به خارج ندارد بخشی از وضعیت ارزی که در این ماه‌های اخیر حاکم شد به مدیریت و تصمیمات داخلی برمی‌گردد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها