کد خبر: 248096
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ۱۵:۲۹:۰۰
| |

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان:

ایران سهم کمی در توریسم سلامت افغانستان دارد

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سهم اندک ایران در توریسم سلامت افغانستان گفت: بیشتر بیماران افغانستانی برای ادامه درمان به هند،‌ پاکستان و ترکیه سفر می‌کنند.

ایران سهم کمی در توریسم سلامت افغانستان دارد
کد خبر: 248096
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ۱۵:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| وحید مجروح (رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان) با اشاره به ارائه خدمات سلامت به آوارگان داخلی افغانستانی گفت: حدود 17 هزار نفر از بی‌جاشدگان داخلی که به دلیل ناامنی و خشکسالی‌ در برخی ولایت‌ها به این وضعیت دچار شده‌اند، در شهر هرات و حومه آن مستقر شده‌اند و وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان برای ارائه خدمات به آنها ظرفیت شفاخانه‌ها را افزایش داده است.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد تیم‌های سلامت سیار نیازهای سلامت این تجمعات انسانی در کوتاه مدت رسیدگی شده و دولت نیز در سطح کلان تلاشگری دارد تا زمینه اسکان و برگشت این آوارگان داخلی را به محل‌های مسکونی ابتدایی‌شان مساعد سازد. همچنین کمپ‌هایی در نزدیکی مراکز درمانی دولتی ایجاد شده‌اند که وزارت صحت عامه نیز ظرفیت‌ آنها را پذیرش بیماران افزایش داده است.

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز هم مراکز درمانی دولتی افغانستان با وجود دستاوردهای خوبی که در این حوزه داشتند، به دلایل مختلف قادر به ارائه خدمات فوق‌تخصصی به بیماران نیستند، خاطرنشان کرد: این امر سبب شده بسیاری از مردم کشور افغانستان برای دریافت خدمات فوق‌تخصصی در بخش سلامت به دیگر کشورها از جمله هند، پاکستان، ایران و ترکیه سفر کنند. آن چیزی که بسیار اهمیت دارد، این است که ما با جمهوری اسلامی ایران مشترکات دینی، لسانی،‌ جغرافیایی و ... بسیاری داریم، اما تعداد بیمارانی که از افغانستان به هند و پاکستان می‌روند، قطعا با تعداد بیمارانی که به ایران می‌آیند، قابل مقایسه نیست.

مجروح ادامه داد: حضور کم بیماران افغانستانی در ایران نیاز به تامل و تحقیق و تفحص بیشتری دارد، چراکه از سوی افغانستان این علاقه وجود دارد تا فرصت مارکت حدود 300 الی 400 میلیون دلاری توریسم سلامت را با دوستان ایرانی خود به اشتراک بگذارد، اما توصیه ما این است که اگر ایران می‌خواهد، از این سود بهره ببرد باید در این خصوص حرفه‌ای‌تر و پویاتر عمل کنند تا بتوانند از این فرصت ایجاد شده بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: باور ما این است، تا زمانی که دوستان ایرانی در بحث توریسم سلامت بهره لازم را از مارکت افغانستان نبرند، نمی‌توانند در بخش احیای حضورشان در مارکت دارو در افغانستان دستاوردهای خوبی داشته باشند.

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی برخی مشکلات از سوی افغانستان در این حوزه گفت: بیمارستان‌‌های ایرانی و نهادهای عرضه خدمات خصوصی در ایران هنوز قادر نیستند که با راهبرد کاربردی تبلیغاتی ظرفیت‌های منابع انسانی بخش طبی و ظرفیت‌های تکنیکی را به صورت درست به بیماران افغانستانی معرفی کنند و این امر باعث شده تا ما نسبت به ظرفیت‌های موجود در ایران اطلاعات کافی نداشته باشیم.

مجروح خاطرنشان کرد: بیماران افغانستانی وقتی می‌خواهند برای درمان به خارج از کشور بروند، بیشتر به هند،‌ پاکستان و ترکیه می‌اندیشند و نیاز است که با راهبرد تبلیغاتی موثر و زمان‌بندی شده وزارت بهداشت و درمان ایران و بخش خصوصی فعال در این زمینه اطلاعات لازم را در خصوص ارائه خدمات در اختیار مردم افغانستان قرار دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای این همکاری‌ گفت: از نظر اقتصادی بهره بسیار مناسبی از ظرفیت مارکت توریسم افغانستان می‌برند که در حدود 300 الی 400 میلیون دلار است. همچنین از این طریق می‌توان به تعدادی از بیماران افغان که نیاز به خدمات دارند، کمک کرده و به عنوان همزبان،‌ هم‌دین و همسایه ادای دین کنند. همچنین از این طریق زمینه آموزش تعدادی از کادر وزارت صحت عامه دولت افغانستان فراهم می‌شود که در دراز مدت می‌تواند موثر واقع شود.

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حضور پزشکان ایرانی در کشور افغانستان گفت: حضور پزشکان ایرانی در کشور افغانستان فرصت بسیار خوبی را هم از نظر فعالیت اقتصادی برای این پزشکان فراهم می‌سازد و هم فرصت کمک به بیماران را مهیا می‌سازد. همچنین راهبرد موثری برای معرفی سیستم سلامت و ظرفیت پزشکان ایرانی برای بیماران افغانستانی است.

مجروح خاطرنشان کرد:‌ معتقدم با استفاده از فرصت‌های گفتگو با طرفین ایرانی بالاخره به یک نتیجه موثر خواهیم رسید .استفاده بیماران افغانستانی از فرصت‌های درمانی ایران از لحاظ اقتصادی به نفع بیماران افغانستان است و در کنار آن دوستان ایرانی باید به این باور برسند که در قسمت راهبرد تبلیغاتی خود در کشور افغانستان به شکل اساسی بازنگری کنند و با اتخاذ استراتژی موثرتر برای حضور خود در مارکت توریسم سلامت افغانستان اقدامات جدی‌تر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره علت عدم ریشه‌کنی فلج اطفال در این کشور گفت: مسئله شیوع فلج‌اطفال در دو کشور افغانستان و پاکستان همچنان باقی‌مانده است، اما آمار نشان می‌دهد که تلاش‌های ما در این زمینه رو به سمت مثبت است، البته ناامنی در کشور ما یک چالش بزرگ است.

همچنین عدم دسترسی به کودکان یک چالش دیگر است.با توجه به راهبردی که در این خصوص در نظر گرفته‌ایم انتظار داریم تا پایان سال آینده مشکلات در این زمینه در کشور افغانستان برطرف شود.

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کشورهای همسایه به ویژه کشور جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خوبی با ما داشته است و تجاربی که ایران در این زمینه دارد می‌تواند برای ما قابل استفاده باشد.

مجروح همچنین درخصوص ارائه خدمات رایگان به زنان بی‌سرپرست در افغانستان گفت: این موضوع قرار است در یک پروژه جدید که همسر رییس‌جمهور در دست گرفته، در کنار دیگر ظرفیت‌های موجود عرضه خدمات سلامت ارائه شود و زنان امتیاز برتر داشته باشند این موضوع بیشتر معطوف به ظرفیت‌های درمانی در مراکز دولتی افغانستان است. در صورتی که بیماران نیاز به خدمات خارج از کشور داشته باشند براساس تفاهم‌نامه‌ای که با کشور ترکیه در این خصوص داریم می‌توانیم سالانه 250 بیمار را به ترکیه اعزام کرده تا در آنجا به صورت رایگان درمان می‌شوند.

وی همچنین در خصوص ساخت بیمارستان توسط عربستان در کشور افغانستان گفت: عربستان قرار است با سرمایه‌گذاری در حدود 70 میلیون دلار بیمارستان فوق‌تخصصی و ده پلی‌کلینیک در کشور افغانستان بسازد و برنامه آن در یک گزارش تهیه و گفتگوها در این زمینه نیز به مرحله نهایی رسیده است.

رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حدود 10 سال قبل ساختمان بیمارستانی را در شهر کابل احداث کرد، در نشستی که اخیرا با مسئولان هلال احمر در ایران داشتیم قرار شد تا شروع سال آینده این بیمارستان فعالیت خود را آغاز کند و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

مجروح در پایان گفت: یکی از نهادهایی که توانسته در قسمت توریسم سلامت و ایجاد روابط بین مراکز و نهادهای فعال در این زمینه نقش موثر داشته باشد، مرکز گردشگری سلامت با محوریت ایران است. این رویکرد به غیر از اینکه توانسته در کوتاه مدت مراکز درمانی و شخصیت‌های پزشکی را به یکدیگر وصل کند، نقش موثری در تقویت برادری و اخوت در میان کشورهای اسلامی داشته است. تقویت نهادهایی از این دست می‌تواند هم از بعد اقتصادی و هم در بعد فرهنگی نقش موثری داشته باشد و می‌تواند در برادری میان دو ملت تاثیرگذار باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها