کد خبر: 248176
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

بازار داغ شاهدان دروغین!

معضل شاهدان دروغین مسئله‌ای است که اخیرا بیشتر از قبل در اطراف دادگاه‌ها با آن رو به رو هستیم.

بازار داغ شاهدان دروغین!
کد خبر: 248176
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| شاید شما هم گذرتان به دادگاه های خانواده و شورای حل اختلاف افتاده باشد و یا حتی از مقابل چنین ساختمانهایی عبور کرده باشید؛ در این صورت احتمالا با شاهدان دروغین مواجه شده اید. محل کار آنان مشخص نیست، ولی با کمی جستجو و پرسش می توانید آن ها را در کوچه های منتهی به هر دادگاه پیدا کنید.

با صدایی که به سختی به گوش می رسد، می گوید: «شاهد نمیخوای؟ شاهد 200 تومان.» هر کدام نرخ خودشان را دارند و می توانید حتی بر سر قیمت با آن ها چانه هم بزنید. تعداد این افراد در اطراف هر دادگاه و شورای حل اختلاف کم نیست؛ هر چند که به وضوح نمی توانید آن ها را پیدا کنید و تشخیص دهید.

همانطور که گفته شد، محل کارشان کوچه و پس کوچه های نزدیک به هر دادگاه است و معمولا ظهر به بعد بازار کارشان داغ می شود؛ برای آن ها هیچ فرقی نمی کند که برای چه چیزی شهادت می دهند؛ انحصار ورثه، مهریه، نفقه، طلاق یا حتی قتل ! تنها چیز متفاوت در این میان، نرخشان است که بستگی به اهمیت پرونده دارد؛ آن ها تنها پول خود را می گیرند و برای چند دقیقه به دروغ شهادت می دهند.

مجازات اسلامی شهادت دروغ


طبق ماده 650 قانون مجازات اسلامی هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

با وجود اینکه مجازات برای این شاهدان در نظر گرفته شده، اما این افراد آنقدر کار خود را دقیق و تمیز انجام می دهند که دروغ آن ها قابل تشخیص نیست. این افراد با این ادعا که «ما قسم نمی خوریم تنها شهادت می دهیم» در دادگاه حضور پیدا می کنند.

هنگامیکه بخواهید با یکی از آن ها برای شهادت دروغین به توافق برسید، در خلوت ترین مکان با شما قرار می گذارد تا موضوع پرونده را با او در جریان بگذارید. سپس در مورد نرخ پرونده با شما به توافق می رسد؛ هرچه پرونده حیاتی تر و دردسرساز تر باشد، نرخش بیشتر است.

روز دادگاه همراه صاحب پرونده در دادگاه حاضر می شود و آنقدر کار خود را بلد است که کمتر کسی شک می کند که او به دروغ دارد شهادت می دهد؛ نه رنگی از صورت او می پرد و نه ترسی در نگاه او مشهود است.

تایید وجود معضل شاهدان دروغین از زبان یک مسئول قضایی


حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در خصوص این مسئله می گوید: «اصل مطلب درست است. فردی یک شخصی را آورده و می‌گوید که شاهد بنده است و نمی‌توان تشخیص داد که او دروغ می‌گوید.»

محسنی اژه ای عنوان کرد: «کشف شاهدان دروغین کار آسانی نیست؛ ماموران حفاظت قوه قضائیه افراد سودجو را از اطراف دادگاه ها متواری کرده اند و تعداد محدودی را نیز دستگیر کرده اند.»

اما سوالی که در اینجا پیش می آید، این است که تشخیص ندادن این افراد و دستگیری تعداد محدودی از آن ها تنها راه حل برای مقابله با این معضل است؟

طبق ماده 177 قانون مجازات اسلامی شاهدی شرعی است که دارای شرایطی چون بلوغ، عقل، ایمان، عدالت، طهارت مولد، ذی نقع نبودن در موضوع، نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها، عدم اشتغال به تکدی و ولگرد نبودن باشد؛ این شرایط باید توسط قاضی پرونده مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم وجود یکی از این شرایط، اظهارات او در نزد دادگاه پذیرفته نمی شود.

در حالیکه دروغ بودن این شواهد نزد قاضی مشخص شود، فرد شهادت دهنده مجرم محسوب شده و جرم او عمد است؛ همچنین شهادت دروغین او موجب بطلان حکم است و هر حکمی که بر این اساس صادر شود، بلااثر است.

با وجود اینکه وکلا و قضات از بازار داغ شاهدان دروغین خبر دارند، اما متاسفانه روز به روز تعداد آن ها بیشتر می شود؛ امیدواریم مسئولان مربوطه به عنوان یک معضل اجتماعی به این موضوع نگاه کرده و برای مقابله با آن راه چاره ای اساسی بیابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها