مدیرکل نساجی وزارت صنعت:

مشکلی در تامین پوشاک شب عید وجود ندارد

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن رد شایعات وجود بحران در تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنایع، تاکید کرد: هیچ مشکلی در تامین پوشاک شب عید وجود ندارد.

مشکلی در تامین پوشاک شب عید وجود ندارد
کد خبر: 248783
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| افسانه محرابی امروز (یکشنبه) در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران در جمع خبرنگاران، گفت: هر چند گلایه هایی از سوی تولیدکنندگان در خصوص تامین مواد اولیه وجود دارد، اما همه تلاش و سعی وزارتخانه آن است تا مشکلی برای تامین پوشاک شب عید نداشته باشیم.


وی عمده مشکلات اصلی و صنعتگران این حوزه را تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه برشمرد.


این مقام مسئول همچنین بخش دیگری از مشکلات را ترخیص منابع ارزی بیان کرد و گفت: هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت به تایید ثبت سفارش ها می‌پردازد، اما تولیدکنندگان در تامین منابع ارزی دچار مشکل می‌شوند.


محرابی تاکید کرد: در این زمینه به دنبال اتخاذ راهکار ویژه ای هستیم.

گردش مالی 14 میلیارد دلاری صنعت پوشاک


مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل بالایی در صنعت پوشاک برخوردار است و گردش مالی آن سالیانه 14 میلیارد دلار برآورد می‌شود.


وی نیاز سالیانه پوشاک کشور را 520 هزار تن اعلام کرد و گفت: این صنعت از اشتغال بالا، سرمایه بری کم و ارزش افزوده خوبی برخوردار است که می‌تواند در شرایط تحریم، کمک حال تولید و اشتغال باشد.


وی گفت: واحدهای تولیدکننده پوشاک کشور به این باور رسیده اند که می توانند کمبود پوشاک را تامین کنند و چنین رویکردی را امسال در نمایشگاه حاضر نظاره گریم.


محرابی خاطرنشان ساخت: اگر سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و همچنین منابع ارزی مورد نیاز آنها برای تامین مواد اولیه تامین شود، وضعیت خوبی را در این صنعت شاهد خواهیم بود.


به گفته وی، در هفت ماهه امسال صادرات پوشاک و صنایع نساجی 40 درصد از نظر وزنی رشد داشته که از آن جمله رشد 177 درصدی صادرات نخ و رشد 36 درصدی صادرات پوشاک بوده است.

قاچاق پوشاک


محرابی همچنین به موضوع قاچاق پوشاک به داخل کشور اشاره کرد و افزود: با بالا رفتن نرخ ارز اگر قاچاقی هم به داخل کشور انجام شود با قیمت های بالا خواهد بود، مگر اینکه کالاهای بی کیفیت یا با کیفیت پایین وارد شود که قیمت های پایین تری خواهند داشت.


وی یادآورشد: برآورد وزارت صنعت 210 هزار تن ظرفیت خالی و کمبود پوشاک است که با کمک انجمن ها و تشکل ها در پی اجرایی کردن برنامه ای هستیم که بتوان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی این کمبود را جبران کرد.


محرابی ادامه داد: یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای تکمیل این ظرفیت خالی در نظر گرفته شده و امید می‌رود برنامه در نظر گرفته شده تا پایان هفته نهایی شود. براین اساس منابعی از صندوق توسعه ملی برای پر کردن این ظرفیت های خالی اختصاص می یابد.

تامین مواد اولیه


وی در پاسخ به ایرنا در خصوص تامین مواد اولیه داخلی و افزایش قیمت‌ها نیز گفت: بالا رفتن قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی طبیعی است که منجر به افزایش هزینه کارخانجات شده، اما تاکنون حداکثر 20 درصد افزایش قیمت پوشاک را شاهد بودیم.


مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ادامه داد: به فکر کسری مواد اولیه و تامین آنها هستیم و ثبت سفارش هایی که به داخل کشور می‌آید با اولویت پوشاک در نظر گرفته می شود.


محرابی همچنین اظهار داشت: یکی از مشکلات کنونی تولیدکنندگان، نقدی شدن پرداخت ها برای تامین مواد اولیه است که در گذشته به صورت مدت دار بوده؛ این موضوع هر چند در ابتدا سخت به نظر می رسد اما به نفع همه از جمله تولیدکنندگان و بازرگانان است زیرا تکلیف آنها را مشخص می کند.

برنامه راهبردی پوشاک


این مسئول وزارت صنعت همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درخصوص برنامه راهبردی پوشاک، خاطرنشان ساخت: بخشی از برنامه های آن در حال انجام است و تشکل ها به ویژه انجمن صنایع نساجی ایران در حال همکاری در این زمینه هستند.


وی تاکید کرد: همه تصمیم گیری ها در سیاست‌های کلان نساجی کشور با اخذ نظر از بخش خصوصی انجام می شود.


به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی و ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران امروز (یکشنبه) در مراسمی با حضور رییس اتاق بازرگانی تهران و مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.


در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران 141 شرکت داخلی و 80 شرکت خارجی از 9 کشور ایتالیا، سوئیس، رومانی، بلژیک، تایوان، فرانسه، ترکیه، آلمان، چین و اتریش جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه کرده اند.


همچنین در ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران 60 شرکت و واحد تولیدی، جدیدترین طرح ها و تولیدات برگرفته از فرهنگ ایرانی- اسلامی را مطرح و معرفی کرده اند.


این نمایشگاه ها از امروز (یکشنبه) تا چهارشنبه (14 آذر) هر روز از ساعت 9 تا 17 دایر است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها