ایرج حریرچی:

زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه زایمان طبیعی رایگان است گفت: اما هزینه‌های جانبی برای نوزادانی که نیاز به خدماتNICU نیاز داشته باشد رایگان نمی‌باشد

زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است
کد خبر: 249015
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۱۴:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه فرهنگی در مردم ایجاد شده که سعی می‌کنند برای تولد فرزندان‌شان به تهران یا شهرهای بزرگ بیایند تا شناسنامه فرزندشان تهرانی باشد، گفت: این در حالیست که این موضوع مشکلاتی را در سیستم بهداشت و درمان ایجاد و هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از نشست خبری این هفته خود در پاسخ به سوالی درباره تورم حوزه سلامت در سال 97 گفت: امسال اولین سالی است که در هشت ماه نخست سال، تورم حوزه سلامت به طرز معنی‌داری از تورم عمومی جامعه کمتر بوده است که این موضوع اثر خود را در تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه نشان داده است و نتیجه سیاستگذاری وزارت بهداشت و همکاری جامعه پزشکی و مراکز ارائه کننده خدمت بوده است. این نتیجه حاصل سیاست‌هایی بوده که در چگونگی تعیین تعرفه و خدمات اتفاق افتاده است.

توطئه‌های آمریکایی‌ها در حوزه دارو را نقش بر آب کردیم

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد سفیر سوئیس مبنی بر ایجاد مسیرهای مالی جدید برای انجام مبادلات در حوزه سلامت، گفت: برخی از دوستان خارجی چنین مطالبی را اعلام کرده‌اند. صریحا می‌گویم که خیلی از کشورها علاقه دارند که خطوط ارتباطی در این حوزه ایجاد شود، اما از طریق رسمی هنوز خطی ایجاد نشده است. این به دلیل دروغگویی و دشمنی آمریکایی‌هاست که به ظاهر می‌گویند دارو مشمول تحریم نیست، اما جالب است که طرف‌ آمریکایی به یکی از کشورها اعلام کرده که شما می‌توانید به ایران دارو دهید اما باید تضمین کنید که این دارو در اختیار افرادی که تحریم شده‌اند قرار نمی‌گیرد. اینها دشمنی خودشان را اعمال می‌کنند، اما صریحا اعلام می‌کنم که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اکثر توطئه‌هایشان را نقش بر آب کرده‌ایم؛ به طوریکه میزان کمبود مواد اولیه دارویی به شرایط معمول که کمتر از یک درصد اقلام دارویی موجود است، بازگشته است.

وزارت بهداشت برای معلولان چه می‌کند؟

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای معلولان، گفت: وزارت بهداشت اقدامات متعددی در حوزه کمک به معلولان انجام می‌دهد. بخشی از این اقدامات متمرکز بر پیشگیری از بروز معلولیت است. به عنوان مثال وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در حوزه غربالگری و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی اقدام کرده‌اند. قسمتی از کار هم به درمان معلولین مربوط می‌شود که آن را انجام می‌دهیم. اقداماتی حمایتی از معلولین نیز بر عهده سازمان بهزیستی است.

تاکید بر رایگان بودن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره دریافت هزینه بابت زایمان طبیعی در بیمه روستاییان گفت: تاکید می‌کنم که زایمان طبیعی رایگان است، اما ممکن است بیماری به بیمارستان دولتی بیاید و بعد نوزادش به خدماتNICU نیاز داشته باشد. بنابراین ممکن است هزینه‌های جانبی برای فرد ایجاد شود، اما اگر فرد هزینه‌ای برای زایمان طبیعی داد، حتما به سامانه 190 وزارت بهداشت اطلاع دهد و ما آن را پیگیری کنیم.

اصرار به گرفتن شناسنامه تهرانی و هزینه‌ای که بهداشت و درمان می‌پردازد

حریرچی با اشاره به مراجعه برخی خانواده‌ها به تهران و شهرهای بزرگ برای انجام زایمان و تولد نوزادشان، گفت: فرهنگی در مردم ایجاد شده که سعی می‌کنند برای تولد فرزندان‌شان به تهران یا شهرهای بزرگ بیایند تا شناسنامه فرزندشان تهرانی باشد. این در حالیست که این موضوع مشکلاتی را در سیستم بهداشت و درمان ایجاد می‌کند. در حال حاضر ما در شهرهای اطراف تهران و در کل کشور 30 هزار تخت جدید ایجاد کرده که اکثر آنها در شهرستان‌ها و شهرهای اطراف شهرهای بزرگ هستند. حال وقتی مردم به تهران مراجعه می‌کنند، تراکم بیمارستان‌های تهران زیاد می‌شود. از طرفی برخی افراد به بیمارستان دولتی می‌روند و برخی هم بیمارستان خصوصی را انتخاب می‌کنند، اما در نهایت ما گرفتار می‌شویم؛ چرا که افراد به تهران می‌آیند، در بیمارستان خصوصی سزارین می‌شوند و هزینه زیادی را پرداخت می‌کنند. حال اگر خدای نکرده بچه به بستری در NICU نیاز داشته باشد برای هر شب باید چندین میلیون هزینه کنند. در اینجا با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما چه کنیم و نمی‌شود ما را در بیمارستان دولتی پذیرش کنید؟

وی ادامه داد: ما تعداد زیادی تخت NICU در شهرستان‌ها ایجاد کردیم. بنابراین مردم خودشان باید رعایت کنند. در سال گذشته یک میلیون و 487 هزار زایمان طبیعی داشته‌ایم و از نظر کاهش میزان عوارض نیز آمارمان بسیار درخشان است. از طرفی متخصصین بسیار خوبی در شهرستان‌ها داریم. بخشی از این مشکل هم به دلیل اعتمادسازی کاذب است. 50درصد متخصصین در تهرانند و وقتی مردم هم برای اقدامات درمانی‌شان به تهران بیایند این موضوع تشدید می‌شود.

حریرچی همچنین گفت: 90 درصد بیمارستان‌های تازه تاسیس ما از 75 درصد بیمارستان‌های خصوصی در تهران از نظر امکانات، تجهیزات و هتلینگ بهتر هستند. همچنین کیفیت درمان در بیمارستان‌های دولتی به طور متوسط از بیمارستان‌های خصوصی بالاتر است و بهترین امکانات را در شهرستان‌ها داریم.

وی درباره رفتن برخی سلبریتی‌ها به خارج از کشور برای انجام زایمان یا سایر درمان‌ها، گفت: ما بهترین درمان‌ها را در کشور داریم. البته در موارد استثناء ممکن است درمان خاصی را در ایران نداشته باشیم که آن را در شورای عالی پزشکی تصویب می‌کنیم و خودمان امکانات می‌دهیم تا فرد به خارج از کشور رود. البته برخی هم خودشان می‌خواهند برای درمان به خارج از کشور روند. حال یک دسته از آنها تحت تاثیر کلاهبرداری‌ها قرار می‌گیرند. مثلا در برخی کشورهای جنوب آسیا درمان‌هایی را تبلیغ می‌کنند که کلاهبرداری است و هزینه‌های چند ده هزار دلاری بابت این درمان‌ها می‌پردازند. دسته‌ای هم به خارج از کشور می‌روند، اما درمان متوسطی برایشان انجام می‌شود. تعدادی هم می‌خواهند فرزندشان را در خارج از کشور به دنیا آورند تا اقامت بگیرند که این یک مشکل فرهنگی است.

سوئیت‌های 40 متری برای زایمان‌های طبیعی و بدون درد

وی افزود: ما در طرح تحول سلامت هدفگیری خوبی را برای زایمان طبیعی انجام دادیم و اعلام کردیم که باید به مادران ایرانی احترام گذاشت. در غیر اینصورت نتیجه‌اش این می‌شود که یکی از بدترین آمارهای سزارین را در دنیا به خودمان اختصاص می‌دهیم. بر این اساس 2000 اتاق تک نفره زایمان که سوئیت‌های 35 تا 40 متری هستند برای زایمان طبیعی اختصاص دادیم و در بسیاری از آنها امکان زایمان در آب و زایمان بدون درد را تعبیه کردیم که در همان اتاق انجام می‌شود. از طرفی برای تشویق متخصصین تعرفه زایمان طبیعی را بیش از سزارین اعلام کردیم.

فقر تهران در زمینه زایمان طبیعی

وی با بیان اینکه تهران بر خلاف ظاهرش در این حوزه فقیر و دچار مشکل است، گفت: در سال گذشته 520 هزار نفر از مادران باردار تحت آموزش‌های وزارت بهداشت برای زایمان طبیعی قرار گرفتند. در حال حاضر در ایران 49.6 درصد زایمان‌ها سزارین و 50.4 درصد زایمان‌ها طبیعی است. این در حالیست که آمار مطلوب سزارین 10 الی 15 درصد است.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره نحوه حمایت وزارت بهداشت از شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: ما از ایده‌های این

شرکت‌ها حمایت می‌کنیم و گاهی به آنها وام داده و گاهی هم برایشان محلی در نظر می‌گیریم. باید توجه کرد که در سال گذشته وزارت بهداشت معادل 2000 میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش بنیان بازار ایجاد کرد و محصولات‌شان را خریداری کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها