مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران عنوان کرد:

ضرورت توقف ساخت و سازها و چرای بی‌رویه دام در پارک ملی لار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه چالش‌های متعددی در پارک ملی لار وجود دارد، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در این منطقه موضوع ساخت و ساز و چرای بی رویه دام است.

ضرورت توقف ساخت و سازها و چرای بی‌رویه دام در پارک ملی لار
کد خبر: 249752
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۶ ۱۵:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه افتتاح پاسگاه محیط بانی کمر دشت در پارک ملی لار با اشاره به اینکه بر اساس تقسیم‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت، مقررات خاصی بر پارک ملی حاکم است، اظهار کرد: ما در کشور بیش از 20 پارک ملی داریم که ذخیره گاه‌هایی هستند که ضمن استفاده اصولی این نسل، باید برای آیندگان حفظ شوند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در این مناطق کفیل قانونی همه دستگاه‌ها است و هیچ گونه حق واگذاری ندارد. بهره‌برداری در این مناطق نیز باید اصولی و پایدار باشد تا بتوانیم این امانت الهی را به نسل‌های بعد تحویل دهیم .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه پنج پاسگاه محیط بانی در استان تهران از ابتدای سال تاکنون افتتاح شده است، تصریح کرد: پارک ملی لار اکوسیستمی است که در بین دو استان مازندران و تهران قرار گرفته که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران است.

کلانتری با اشاره به اینکه منزلت پارک ملی لار در رده پارک ملی گلستان و پارک ملی دریاچه ارومیه است، بیان کرد: وجود چشم اندازهای زیبا و کم نظیر از قله دماوند، تامین آب شرب کلان شهر تهران که یکی از بهترین آب‌های باکیفیت است، همچنین وجود مجموعه چشمه‌ها و رودهایی که حدود 340 میلیون مترمکعب آب را می‌تواند جمع آوری کند از جمله ویژگی‌های حائز اهمیت این منطقه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 170 میلیون متر مکعب آب از منطقه پارک ملی لار به تهران منتقل می‌شود و از طریق وزارت نیرو طرح‌هایی برای انتقال بیشتر آب برای مصرف شرب کلان شهر تهران در حال پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه چالش‌های متعددی در پارک ملی لار وجود دارد، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در این منطقه موضوع ساخت و سازها است و اگر جلوی آن گرفته نشود و برخورد صورت نگیرد این منطقه نیز مانند بسیاری از مناطق دیگر دچار تخریب‌های غیرقابل جبران می‌شود.

وی افزود: موضوع دیگر تملک و توسعه اراضی کشاورزی در منطقه است که این موضوع نیز باید به طور جدی توسط محیط زیست و دستگاه‌های متولی پیگیری شود.

کلانتری با اشاره به اینکه یکی دیگر از مهمترین چالش‌ها در پارک ملی لار چرای بی رویه دام است، گفت: موضوع تخلفات شکار و صید در پارک ملی لار حائز اهمیت است، چرا که این منطقه زیستگاه یکی از بهترین گونه ماهی قزل آلای خال قرمز بوده و از سال 1336 رودخانه لار حفاظت شده است و این نشان از با ارزش بودن این پارک ملی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با بیان اینکه شغل محیط بانی کار سختی است و محیط بانان عاشق این کار و دوستدار طبیعت هستند، افزود: این پاسگاه‌ها به همت همکاران ما در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در کوتاه‌ترین زمان احداث شده و امیدواریم بتوانیم از این امکانات به بهترین شکل در جهت حفاظت از محیط زیست منطقه بهره ببریم.

همچنین محسن شریعتی -رئیس حوزه قضایی لواسانات- نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات محیط زیست استان تهران در پارک ملی لار گفت: با توجه به اهمیت محیط زیست امکاناتی که در اختیار آن‌ها است اعم از نیروی انسانی و تجهیزات بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه پارک ملی لار که حدود 70 هزار هکتار مساحت دارد وجود این تعداد پاسگاه محیط بانی قابل توجیه نیست، اظهار کرد: وجود چنین پاسگاه‌هایی در این منطقه بسیار ضروری است و باید بیشتر از این تعداد پاسگاه محیط بانی و محیط بان جهت حفاظت از منطقه موجود احداث و به‌کار گرفته شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی محیط زیست استان تهران، تا پایان امسال شمار پاسگاه‌های محیط بانی در استان تهران به عدد 34 افزایش خواهد یافت، همچنین محیط بانی کمردشت با 160 متر مربع زیر بنا، در دو طبقه و از محل اعتبارات استانی احداث شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها