عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

افزایش استقبال مردم از لوازم آرایشی بهداشتی داخلی/ ارز را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم/ مجبور به افزایش قیمت هستیم

عضو اتاق بازرگانی گفت: در سامانه نیما مشکل ارز مقصد را داشتیم و مجبور بودیم در بیشتر اوقات هزینه تبدیل ارز را بدهیم. بانک‌ها نیز بابت حواله هفت درصد کارمزد می‌گرفتند پس آن قیمتی که در سامانه نیما وجود دارد واقعی نیست و خیلی بیشتر از آن برای واردکننده تمام می‌شود.

افزایش استقبال مردم از لوازم آرایشی بهداشتی داخلی/ ارز را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم/ مجبور به افزایش قیمت هستیم
کد خبر: 249782
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا کیانی (عضو اتاق بازرگانی ایران) درخصوص مصوبه دولت مبنی بر واردات مواد اولیه بدون ثبت سفارش در مناطق آزاد گفت: این قانون 15 سال است که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اجرا می‌شود و به طور کلی یکی از مهمترین امتیازات مناطق آزاد بود اما با تک‌نرخی شدن ارز از اردیبهشت ماه اعلام کردند که برای واردات مواد اولیه ثبت سفارش لازم است.

وی ادامه داد: البته این موضوع یک امتیاز مثبت برای تولیدکنندگان بود زیرا می‌توانستند ارز خود را از نیما تهیه کنند اما در ماه‌های اخیر با طولانی شدن روند تخصیص ارز و در نوبت ماندن، خطر تعطیلی خط تولید گریبانگیر این واحدها شد. حالا با اجرای این قانون امیدواریم محموله‌هایی که در گمرکات مختلف کشور برای این مناطق وجود دارد هر چه زودتر ترخیص شود.

عضو اتاق بازرگانی گفت: ابهامی که الان وجود دارد این است که الان ما بایستی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم حال در صورت داشتن صادرات باید ارز حاصل از آن را دوباره به سامانه برگردانیم. در مورد بازار داخل با توجه به اینکه ما ارز آزاد تهیه می‌کنیم قیمت تمام شده ما بالاتر خواهد رفت و مجبور به افزایش قیمت هستیم آن هم در شرایطی که تعزیرات اجازه افزایش قیمت منطقی را به ما نمی‌دهد به طور حتم به مشکل برخواهیم خورد.

کیانی اظهار داشت: مواد اولیه ما مخصوصا مواد پلیمری از ابتدای سال تاکنون 300 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که به ما اجازه افزایش 15 درصد دادند از طرف دیگر با بالا رفتن قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی مردم به سمت تولیدات داخلی با کیفیت روی آورده‌اند و بازار ما در داخل رونق خوبی گرفته‌است اما با این وضعیت قیمت‌ها تولید توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: با وجود افزایش درخواست 50 درصدی فقط در بازار داخل به دلیل تعدد بخشنامه‌های ارزی و معطل ماندن در نوبت سامانه نیما و طولانی شدن روند واردات مواد اولیه ، 25 درصد تولید ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

کیانی تصریح کرد: در سامانه نیما نیز مشکل ارز مقصد را داشتیم و مجبور بودیم در بیشتر اوقات هزینه تبدیل ارز را بدهیم از طرف دیگر بانک‌ها نیز بابت حواله هفت درصد کارمزد می‌گرفتند پس آن قیمتی که در سامانه نیما وجود دارد واقعی نیست و خیلی بیشتر از آن برای وارد کننده تمام می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها