وزیر آموزش و پرورش:

سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه با شیب ملایم رو به افزایش است

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت با شیب ملایم رو به افزایش است، عنوان کرد: نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش دچار اختلال جدی است تا برطرف نشود همواره با کمبود بودجه روبروییم

سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه با شیب ملایم رو به افزایش است
کد خبر: 249970
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۱۶:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سید محمد بطحایی عصر امروز در نشست با تشکل‌ها و فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به صحبت‌های دانشجو معلمان گفت: من از صحبت‌های شما انرژی مثبت گرفتم و از طرف دیگر نگران شدم. این نیرو چه تحولی در آموزش و پرورش رقم خواهد زد و حنای ما را کمرنگ خواهد کرد. وجود فضای باز در بین دانشجویان یک ضرورت اجتناب‌‌‌ناپدیر به ویژه در دانشگاهی است که قرار است معلم تربیت کند.

وی ادامه داد: من خبر دارم تلاش‌های در این زمینه صورت گرفته اما انتطار دارم در چهارچوب بیشتری این فضا در خانواده فرهنگیان افزایش پیدا کند. معلمی که نگران مسایل حراست، گزینش و ..‌ آزاداندیشی‌اش شکل نخواهد گرفت.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه شما بخشی از جامعه فرهیخته آموزش و پرورش هستید و عضوی از خانواده بزرگ تعلیم و تربیت شدهاید، اظهار داشت: اولین توقع از شما این است که باید با کتاب و تحلیل مانوس باشید و تجزیه و تحلیل‌‌‌هایتان باید حاصل از تحقیق و منبع باشد. معلمان باید مطالباتشان را با مطالعه بیشتری مطرح کنند.

بطحایی افزود: یکی از دانشجویان اشاره کرد، معلم تمام وقت انحراف از سند تحول است. من از شما انتظار دارم وقتی خبرهای ناقصی را از این دست می‌خوانید حتما باید موشکافانه مسئله را برای خودتان روشن کنید. معلمان ساعاتی را به عنوان حق‌‌‌التدریس یا بعضا اضافه تدریس دریافت می‌کنند. ما برای حق‌‌‌التدریسی که مشمول کسورات نمی‌شود یعنی در بازنشستگی تاثیر ندارد با تلاش فراوان در جلسات مختلف استدلال آوردیم که خواستیم آن شش ساعت که جز حق‌‌التدریس بوده است، از حالا به بعد در حکمش قید شود یعنی اگر 9 ماه حکم داشت از حالا به بعد 12 ماه حکم داشته باشد. یک مزیت است که اضافه‌کار کارمند در حکمش حساب شود. همچنین در آخر هم گفتیم این امر اختیاری است.

وی با بیان اینکه درست نیست که شما می‌گویید آموزش و پرورش کسر بودجه را از آزمون استخدامی در می‌آورد‌، تصریح کرد: اصلا چنین چیزی امکان ندارد زیرا اعتباری که از محل حق ثبت نام آزمون استخدامی به دست می‌‌‌‌آید قطره ناچیزی در قبال تمام هزینه‌های آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت با شیب ملایم رو به افزایش است البته در نظام بودجه‌‌‌ریزی آموزش و پرورش دچار اختلالاتی است که تا حل نشود نمی‌توان کاری کرد. نظام بودجه‌‌‌ریزی براساس برنامه مصوب کشور صورت می‌‌‌گیرد و پایه و اساس نیز هر ساله با کسری بسته می‌‌شود بنابراین بودجه عمومی با کسری مواجه می‌‌شود.

بطحایی با تاکید بر اینکه سند تحول چشم‌‌‌انداز و نقشه‌‌‌‌راه حرکت آموزش و پرورش به سمت رشد و تعالی است، خاطرنشان کرد: سند تحول در سال 90 به تصویب رسید و طی سال‌‌‌ها فراز و نشیب بسیاری داشت. البته نمی‌‌‌خواهم بگویم سندی بی‌‌‌عیب آست اما به عنوان سندی استراتژیک یکی از ممتازترین ‌است و کلی‌‌گویی و حرف‌‌‌‌هایی آسمانی نزده است.

وی ادامه داد: همه ما به این موضوع توجه داریم که هیچ تحولی اتفاق نمی‌‌افتد تا زمانی که نیروی انسانی شایسته داشته باشیم و در زیر نظام تامین نیروی انسانی نیاز به برنامه‌‌‌ای داریم که انگیزه و علاقه نیرو را ارتقا دهد و همچنین به توانمندی‌‌های آن بیفزاید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کسری 45 درصد از حقوق دانشجو - معلمان ابراز داشت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، قانونگذار اعلام کرده تا بخشی از بیتوته و هزینه‌‌‌‌های دانشجویان از حقوق آنها باشد که امیدوارم بتوانیم از این طریق منابع را افزایش دهیم. کشور به عاقبت بخیری نمی‌‌رسد مگر اینکه جامعه با نشاط و انقلابی باشد و مدارس نباید خمود و با کسالت باشند.

بطحایی افزود: باید مدارس برنامه‌‌‌هایی را که نیازهای دانش آموزان را هدف می‌‌‌گیرد، مورد توجه قرار دهد. اگر معلمی با عشق انتخاب شده باشد مسیر و انتخاب حتما به نتیجه می‌رسد، مسیر آموزش و پرورش مسیری رو به جلو است و با آموزش و پرورش 40 سال پیش فرق کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها