کد خبر: 250187
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ۲۰:۰۰:۰۰
| |

مهرجویی؛ از فیلمساز مولف تا جایی که امروز ایستاده است

مهرجویی از جمله کارگردانانی است که همواره به تحلیل و نقد جامعه، روشنفکران و طبقات اجتماعی در ایران پرداخته و همواره شخصیتها و داستانهایش موجی جدید را در جان بی‌رمق جامعه سینمایی بوجود آورده است. او فیلمسازی است که اگر چه برای مدت کوتاهی جلای وطن کرد اما اعتقاد به حضور و ادامه زندگی در ایران دارد. خودش می گوید: «ما اساساً قومی هستیم که سخت به وطن خود چسبیده‌ایم و از مهاجرت و تغییر منزل و رفتن به ممالک اغیار و اقامت‌کردن در غربت هراس داریم… ما بیشتر دوست داریم در جایی بیتوته کنیم که خاطره داشته باشیم. «خاطره»؛ این رکن بزرگی در روان آدمی است.»

حجم ویدیو: 8.47M | مدت زمان ویدیو: 00:02:44 دانلود ویدیو
کد خبر: 250187
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ۲۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| داریوش مهرجویی فیلمسازی است که آثار درخشان کارنامه‌اش همچنان در یاد و خاطر ما ماندگار است. فیلم ساز مولفی که از ساخت آخرین فیلم سینمایی‌اش 5 سال می‌گذرد و باید منتظر بود و دید که در آخرین اثرش چه اندازه می‌تواند انتظارات طرفدارانش را برآورده کند؟


او با ساخت فیلم گاو برگرفته از داستان ساعدی در نیم قرن پیش به روشنفکران ومسخ ایرانیان اشاره داشت تا نگاه‌ها را به خود و ایران جلب کند . با اجاره نشین ها پس از انقلاب، وضعیت موجود کشور را به چالش کشید و با هامون به تردیدهای جامعه روشنفکری در امید به آینده پرداخت. او از معدود سینماگرانی است که علاوه بر سینما به نوشتن رمان و نیز ترجمه هم می‌پردازد.


براساس نتایج یک نظرسنجی در سال 1383، او با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین شخصیت هامون در فیلمی به همین نام از فیلم سینمای، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است. در نظرسنجی دیگری در سال 1381 مهرجویی، پس از بهرام بیضایی، برترین کارگردان همه تاریخ سینمای ایران شناخته شده‌است.


به غیر اثر ماندگار و تاریخ ساز او یعنی فیلم گاو از دیگر فیلم‌های قابل توجه مهرجویی می‌توان به دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، هامون، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، مهمان مامان و سنتوری اشاره کرد.


مهرجویی از جمله کارگردانانی است که همواره به تحلیل ونقد جامعه، روشنفکران و طبقات اجتماعی در ایران پرداخته وهمواره شخصیتها و داستانهایش موجی جدید را در جان بی رمق جامعه سینمایی بوجود آورده است. او فیلمسازی است که اگر چه برای مدت کوتاهی جلای وطن کرد اما اعتقاد به حضور و ادامه زندگی در ایران دارد. خودش می گوید: «ما اساساً قومی هستیم که سخت به وطن خود چسبیده‌ایم و از مهاجرت و تغییر منزل و رفتن به ممالک اغیار و اقامت‌کردن در غربت هراس داریم… ما بیشتر دوست داریم در جایی بیتوته کنیم که خاطره داشته باشیم. «خاطره»؛ این رکن بزرگی در روان آدمی است.»


مهرجویی هر چند آثار بزرگی چون اجاره‌نشین‌ها،‌ گاو و هامون را در کارنامه خود دارد اما فیلم‌های آخرش انتقادهای زیادی را به همراه داشت، انتظارها از خالق هامون بیش از آن است که او با فیلم‌های آخرش بتواند برآورده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها