کد خبر: 250370
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو

سید محمد خاتمی به مناسبت 16 آذر روز دانشجو پیامی صادر کرد.

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو
کد خبر: 250370
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید محمد خاتمی به مناسبت 16آذر پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

*شانزده آذر را باید در متن حرکت ملت ایران که از 2 قرن پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد دید و فهمید و تحلیل کرد نه به عنوان حادثه ای جدا و بی ارتباط با دیگر حوادث و رویداد هایی که در این دوران بوده است.

*شانزده آذر از سوی دیگر نسبیتی دارد با دانشگاه و دانشجو و نیز نقشی که دانشگاه به ویژه دانشجوی متعهد که قلب تپنده ملت است در این فرایند دارد.

*و بالاخره شانزده آذر با آمریکا و سیاست های توسعه طلبانه و دخالت جویانش در کشور مناسبت دارد و این نسبت با روی کار آمدن باند ماجراجو و خطرناک نه تنها برای ما که برای جهان حساسیت پیدا کرده است

*(ملت) امریست متحدث و متعلق به دوره جدید تاریخ بشری ولی مردم و کشور عزیز ایران از ده ها قرن پیش وجود داشته است قبض و بسط سرنوشت ملت و کشور ما به خصوص در دوران اخیر سبب فراز و فرود فراوان در تاریخ شده است و آن را بارور تر و پر ژرفا تر کرده است و در همه حال ایران، ایران بوده است و ایرانی ایرانی. و چه بخواهیم و چه نخواهیم به عنوان ملت ده ها سال است که در تاریخ حضور خود را در تاریخ اعلام کرده.

*قوم های مختلف با گویش ها ، منش ها، انگاره ها و انگیزه های متفاوت اما دارای سرزمین های مشترک و منافع مشترک در صورت ملّت یگانه شده ایم و رنگین کمان زیبایی به نام ملت ایران در تاریخ خودنمایی کرده و می کند.

*این ملت در فرایند رشد تاریخی خود به اجماع خواستار رهایی از استبداد وابستگی به اجانب و عقب ماندگی و بی عدالتی بوده و هست. و از یاد نبریم که مایه فرهنگ ایرانی ، دینی است و اسلام عزیز این مایه را درخشان تر و دلپذیر تر کرده است و در چهارده قرن اخیر بیشترین تاثیر و نفوذ را در متن جامعه ما داشته است.

*و حتی آنان که به آیینی دیگری غیر از اسلام دلبستگی داشته است از اسلام به عنوان مایه فرهنگ متاثر بوده اند . به خصوص که به لحاظ فرهنگی و نه ضرورتا سیاسی اسلام آنگونه که در ایران رواج داشته است هیچگاه در صدد نفی گرایش های دیگر نبوده و نوعی همزیستی مسالمت آمیز را توصیه کرده است.

*در مشروطیت ملت به رسمیت شناخته شد و انقلاب باشکوه اسلامی نیز که پیشنهادش جمهوری اسلامی بود نظام نوپا را بر پایه خواست و اراده ملت استوار کرد و علل قاعده اگر جمهوریست باید همه اجزا این ملت را شهروندانی به حساب آورد که از حقوق و نیز مسئولیت های شهروندی برخوردار اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها