کد خبر: 250574
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۲ ۱۰:۳۷:۰۰
| |

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

هیچ «پیش‌شرطی» برای گفت‌وگوی ملی قابل قبول نیست/ شاید جمنا برای انتخابات آینده تغییر کند

رییس کمیته اطلاع‌رسانه خانه احزاب در مورد گفت‌وگوی ملی گفت: مدلی که برای گفت‌وگو پیشنهاد کردیم دلالت بر این داشت که هیچ پیش‌شرطی قابل قبول نیست ولی باید چارچوب مشخص باشد. اینکه موضوع ، اهداف، طرفین مذاکره، زمان گفت‌وگو و حتی مکان و ناظران و قاضیان و نمایندگان گفت‌وگو در صورت تداوم اختلافات تعریف شود.

هیچ «پیش‌شرطی» برای گفت‌وگوی ملی قابل قبول نیست/ شاید جمنا برای انتخابات آینده تغییر کند
کد خبر: 250574
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۲ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین کنعانی‌مقدم با اشاره به فعالیت چراغ‌خاموش احزاب و جریان‌های سیاسی برای انتخابات 98، در پاسخ به این پرسش که فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان چه زمانی شکل علنی به خود خواهد‌ گرفت، گفت: قاعده این است که بعد از انتخابات گذشته یک آسیب‌شناسی در خصوص مباحث انتخاباتی در جریان اصولگرایی در حال بررسی است و تا زمانی که به نتیجه نرسد، ورود به انتخابات چه از نظر انتخاباتی و غیره وقعی ندارد. لذا اصولگرایان فعلا به صورت چراغ‌خاموش حرکت می‌کنند. البته جلسات برگزار می‌شود و هماهنگی‌ها وجود دارد ولی همچنان مباحث حول محور ساختارهاست.

رییس کمیته اطلاع‌رسانه خانه احزاب همچنین در پاسخ به این پرسش که شورای وحدت چه دستورالعمل و رویکردی را در دستور کار خود دارد، به اعتمادآنلاین چنین توضیح داد: پیشنهاد ما این بود که 2 گفت‌وگو یکی گفت‌وگوی ملی و دیگری گفت‌وگوی درون جناحی در کشور شکل بگیرد. هدف از گفت‌وگوی ملی، مذاکره و گفت‌وگو بین جریان‌ها و جناح‌ها باید شکل بگیرد و از طریق آن جناح‌ها اختلافات خود را به حداقل و اشتراکات خود را به حداکثر برسانند و در همین راستا نیز مشکلات مردم را حل کنند و نه آنکه بحث گفت‌وگو به انتخابات و تقسیم قدرت ختم شود.

دبیرکل حزب سبز ایران ادامه داد: فراموش نکنیم تا زمانی که محور و مبنای گفت‌وگوها تقسیم قدرت باشد، مطالبات مردم در حاشیه قرار می‌گیرد. مساله دوم گفتمان درون جناحی است که باید همه جریان‌ها مسائل و مشکلات خودشان را حل و فصل کرده و سعی کنند تا اختلافات درونی‌شان باعث نشود که جناح‌های مختلف سیاسی را از هم دور کند و مهمتر آنکه باید مانع از شکل‌گیری گرایش‌های تندرو و افراطی در داخل جناح‌ها و جریان‌ها شد. این موضوع مورد توجه ماست و از طرف دیگر گفت‌وگوی ملی و داخلی مطرح است که عمدتا این مسائل حول محور رسیدن به وحدت و انسجام ملی دنبال می‌شود. باید جریان اصولگرایی از بحث تعدد لیست‌ها خارج شود و در انتخابات متحد و منسجم شرکت کند.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان تاکنون در چارچوب گفت‌وگوی ملی دیدار و مذاکره‌ای با اصلاح‌طلبان و یا اعتدالیون برگزار کرده‌اند، گفت: در خانه احزاب زمینه این دیدارها وجود دارد و همه جناح‌ها تقریبا حاضر هستند و در جلسه‌ای که در وزارت کشور به خاطر حوادث دی‌ماه شکل گرفته بود، ما پیشنهاد تشکیل شورای گفت‌وگو را مطرح کردیم که تعدادی هم مشخص شدند ولی هنوز موضوع به صورت جدی به پای میز مذاکره نرسیده است.

وی همچنین در واکنش به پیشنهاد برخی اصولگرایان مبنی بر تعیین پیش‌شرط‌هایی برای گفت‌وگوی ملی، تصریح کرد: مدلی که برای گفت‌وگو پیشنهاد کردیم دلالت بر این داشت که هیچ پیش‌شرطی قابل قبول نیست ولی باید چارچوب مشخص باشد. اینکه موضوع ، اهداف، طرفین مذاکره ، زمان گفت‌وگو و حتی مکان و ناظران و قاضیان و نمایندگان گفت‌وگو در صورت تداوم اختلافات تعریف شود.

کنعانی‌مقدم در پایان نیز نسبت به سرنوشت جمنا برای انتخابات آینده، اعلام کرد: این مساله در حال بررسی و بحث است و باید دید که در دوره آینده با تابلو جمنا یا تابلو دیگری اصولگرایان وارد انتخابات شوند ولی درباره جزییات آن اطلاع دقیقی ندارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها