نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

اجرای SPV به اعتبار اروپا گره خورده است

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها هم می‌دانند که مسئله برجام و ساز و کار مالی با اعتبار و حیثیت آنها گره خورده است.

اجرای SPV به اعتبار اروپا گره خورده است
کد خبر: 251234
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۳ ۱۲:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص زمان تعیین شده برای اجرایی کردن ساز و کار مالی ویژه از سوی اروپا و اینکه تا چه اندازه می توان به این مکانیسم امیدوار بود، بیان کرد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که ساز و کار مالی که اروپا در نظر دارد تا جهت ادامه همکاری های خود با ایران عملیاتی کند باید از جنبه تبلیغاتی به سمت عملیاتی شدن برود و البته امروز شاهد هستیم که لزوم اجرایی شدن آن را اروپایی ها هم درک کردند چراکه در غیر این صورت به آبروی اروپا لطمه وارد می شود.

وی گفت: اروپایی‌ها هم می‌دانند که مسئله برجام و ساز و کار مالی با اعتبار و حیثیت آنها گره خورده و لذا این بار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شخصاً اعلام کرده که مکانیسم مالی موسوم به spv تا پایان سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد و بنابراین به نظر می‌آید که این بار اروپایی ها در انجام این مساله جدی هستند.

شفیعی ادامه داد: سیاست خارجی مطلوب آن است که تک بُعدی نباشد بلکه همه سویی باشد، یعنی بتوان با مناطق مختلف جهان ارتباطات لازم و مناسب را برای تامین منافع ملی برقرار کرد. ممکن است برخی کشورها وزن بیشتری داشته باشند اما نباید همه تخم مرغ ها را در سبد یک کشور یا یک منطقه از جهان گذاشت.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: به فرض اینکه برجام و سازوکار مالی اروپا نتیجه مثبتی بدهد و آنچه که مدنظر ایران است تامین شود، در آن شرایط هم اشتباه محض این است که صرفاً با تمرکز بر ارتباط بیشتر با اروپایی ها سیاست خارجی خود را پیش ببریم.

شفیعی افزود: ببینید قاعده این است که اگر کشورهای غربی بدانند که ایران با کشورهایی همچون روسیه، چین و روسیه و چین روابط گرمی دارد، قطعا در ارتباط با ایران امتیازهای بیشتری به ما می دهند تا بدین ترتیب نظر ایران را به سوی خود بیشتر جلب کرده باشند و این نکته هم در قبال روسیه و چین صادق است و اگر آنها بدانند که ما روابط خوبی با غرب داریم آنها هم در تعاملات خود به ما امتیازات بیشتری می دهند.

وی تصریح کرد: این ما هستیم که باید روابط خود را با کشورها و مناطق مختلف جهان به خوبی تنظیم کنیم تا بتوانیم از ارتباطات با آنها نهایت استفاده را در راستای تامین منافع ملی کشور داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین سیاست خارجی ما چه در این دولت و چه در هر دولت دیگری، تک بُعدی باشد اشتباه محض است، بلکه باید سیاست خارجی همه سویی را داشته باشیم تا از منافع ارتباط با سایر مناطق جهان بهره‌مند شویم و شرق و غرب را همزمان مد نظر داشته باشیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها