کد خبر: 251390
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۰۹:۱۷:۰۰
| |

کارشناسان اروپایی برای تکثیر یوزپلنگ به ایران آمدند

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی ضمن اشاره به حضور کارشناسان خارجی به منظور تهیه نقشه‌ راه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی گفت: حضور کارشناسان خارجی کمک می‌کند تا بدانیم احتمال بارداری دلبر (یوزپلنگ ماده پارک پردیسان) از طریق لقاح مصنوعی چقدر است و تا چه حد می‌توان روی این موضوع متمرکز شد.

کارشناسان اروپایی برای تکثیر یوزپلنگ به ایران آمدند
کد خبر: 251390
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علی شمس اظهارکرد: در نتیجه شرایط نامساعد وضع جمعیتی یوزها طی چند سال اخیر، تمرکز و تلاش دولت و انجمن‌ها به سمتی سوق پیدا کرده است که روی تک تک یوزها سرمایه‌گذاری کنیم. برای این منظور هم لاجرم باید وارد جریان تکثیر در اسارت یوز شویم تا بتوانیم ضمن افزایش جمعیت یوزهای در اسارت در بلندمدت این گونه را به طبیعت معرفی کنیم.

تیم‌های خارجی برای تکثیر یوز به ایران می‌آیند


وی با بیان اینکه انجمن یوزپلنگ ایرانی در زمینه پروژه تکثیر در اسارت یوز به عنوان تسهیل‌گر با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کند، اظهار کرد: رایزنی‌های اولیه برای حضور تیم‌های بین‌المللی به منظور مشارکت در پروژه تکثیر در اسارت یوز در ایران انجام شده است. نماینده یکی از تیم‌ها به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست در ماه جاری، در ایران حضور می‌یابد. کار تسهیل‌گری حضور این فرد را انجمن یوز انجام داده است.


این عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی در مورد زمینه همکاری کارشناسان خارجی در حوزه یوزپلنگ آسیایی، گفت: قرار است تهیه نقشه‌ راه تکثیر و پرورش یوز آسیایی در اسارت همچنین امکان‌سنجی تکثیر با کمک یکی از موسسات آفریقای جنوبی انجام شود. افزون بر این در قالب همین نقشه‌ راه، سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد پروژه‌های کوچکی مثل لقاح مصنوعی و تکثیر در اسارت «دلبر» و «کوشکی» (یوزپلنگ‌های پارک پردیسان) را به کمک متخصصان خارجی پیگیری کند.

پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ، از کوشکی و دلبر آغاز می‌شود


شمس با تاکید بر اینکه هدف کلی این است که بتوانیم یوزپلنگ آسیایی را در اسارت تکثیر و به زیستگاه‌های طبیعی معرفی کنیم،اظهارکرد: پروژه تکثیر در اسارت یوز از پردیسان و از طریق سه قلاده یوزی که در مرکز نگهداری حیات وحش این پارک وجود دارد، شروع می‌شود که قرار شده برای این کار از ظرفیت بین‌المللی هم استفاده شود.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی تاکید کرد: تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست و متخصصان حیات وحش برای سال 2019 این است که لقاح مصنوعی را از طریق «کوشکی» و «دلبر» انجام دهد و بتوانیم اولین توله‌ها را در پردیسان داشته باشیم و بعد وارد جریان‌های گسترده‌تر مثل معرفی مجدد گونه به زیستگاه شویم.

شمس در پایان در پاسخ به این پرسش که تا چه حد احتمال موفقیت طرح لقاح مصنوعی برای باردار شدن «دلبر» وجود دارد، گفت: پاسخ دقیق این سوال پس از بررسی و تلاش کارشناسان بین‌المللی مشخص می‌شود ولی با توجه به داده‌های کنونی و نظر برخی دامپزشکان داخلی احتمال موفقیت پایین‌ است. حضور کارشناسان خارجی کمک می‌کند تا بهتر بدانیم احتمال بارداری دلبر از طریق لقاح مصنوعی چقدر است و تا چه حد می‌توان روی این موضوع متمرکز شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها