کد خبر: 251412
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۰۹:۴۷:۰۰
| |

روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیمان INF را به سازمان ملل تقدیم کرد

سخنگوی هیات نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: مسکو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) در پی اقدام واشنگتن برای به تعلیق درآوردن تعهدات‌اش تحت این پیمان، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد.

روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیمان INF را به سازمان ملل تقدیم کرد
کد خبر: 251412
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۰۹:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اوایل دسامبر سال جاری میلادی گفت: واشنگتن تعهدات‌اش نسبت به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را برای یک بازه زمانی 60 روزه به حالت تعلیق در می‌آورد تا این‌که روسیه مجددا از این توافق به طور کامل پیروی و تبعیت کند.

این در حالی است که مسکو بارها اعلام کرده مفاد این پیمان را نقض نکرده است و آمریکا برای خروج از این پیمان در حال ایجاد یک بهانه است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال 1987 میلادی میان جماهیر شوروی و آمریکا امضاء شد. این توافق طرفین را ملزم می‌سازد تا تمامی موشک‌های بالستیک و کروز هسته‌ای خود را با بردی بین 500 تا 5500 کیلومتر که از زمین پرتاب می‌شوند، نابود سازند.

فئودور استرژیژوفسکی، سخنگوی هیات نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل گفت: واشنگتن اوایل دهه 2000 پس از خروج از پیمان موشک‌های ضد بالستیک تصمیم به خارج شدن از این معاهده را گرفته بود.

این دیپلمات هرگونه بررسی یک جانبه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در قلمروی روسیه را رد کرده و تاکید داشت که با این حال مسکو برای مذاکرات منطقی با طرف آمریکایی آماده است.

آمریکا و روسیه هر دو یکدیگر را به نقض این توافق متهم کرده‌اند. به گفته واشنگتن مسکو باید توسعه سیستم موشکی "9M 729" را متوقف کرده و یا این سلاح را اصلاح کند چرا که نقض مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است.

اما روسیه این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که سیستم‌های سپر دفاع موشکی آگیس که توسط آمریکا در اروپا مستقر شده، تهدیدی برای این توافق‌نامه است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها