کد خبر: 251547
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۴:۲۶:۰۰
| |

در جریان بررسی ماده یک لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اختلافی با مجلس شورای اسلامی

مجمع تشخیص به نفع هیات عالی نظارت رای داد

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص با اشاره به بررسی ماده یک لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گفت: مجلس شورای اسلامی در ماده یک باید از نظر خود برگردد. ماده یک درباره‌ منشاء جرم است که در لایحه دولت هم نبوده و مجلس بعدا آن را اضافه کرده بود.

مجمع تشخیص به نفع هیات عالی نظارت رای داد
کد خبر: 251547
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۴:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی امروز یکی از دستورهای مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. این لایحه اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود و پس از آن در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بررسی شد اما مورد قبول نمایندگان مجلس قرار نگرفت.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ براساس این گزارش در نشست امروز ماده یک لایحه مذکور که مغایرت آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی هیأت عالی نظارت اعلام و توسط شورای نگهبان به مجلس ارجاع شده بود پس از اصرار مجلس به منظور تعیین مصلحت مطرح شد.

پس از ارائه دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و وازرتخانه‌های اقتصاد، نفت و بهداشت، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات مخالف و موافق خود را بیان کردند و درنهایت با رأی بیش از دو سوم اعضا، نظر هیأت عالی نظارت تصویب و مقرر شد تا مصوبه مجلس درباره این بند اصلاح شود.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری امروز خود درباره بررسی این ماده واحده توضیح داد که براساس قانون، شورای نگهبان در نامه‌ای مغایرت‌ها را با قانون اساسی اعلام می‌کند. تاکنون این طور بوده که مجلس با هیات عالی نظارت ارتباط می‌گرفته و موارد مغایر را اصلاح می‌کردند و ما هم به شورای نگهبان اعلام می‌کردیم که این موارد اصلاح شده است.

او در ادامه عنوان کرد: اما برای اولین بار مجلس شورای اسلامی ایرادات مجمع را قبول نکرد. از باب مصلحت وقتی مجلس مغایرت‌ها را نمی‌پذیرد می‌تواند مصوبه‌های خود را به مجمع تشخیص ارائه کند.

رضایی در این باره توضیح داد: برای اولین بار است که مجلس شورای اسلامی مغایرت‌های هیات عالی نظارت را نپذیرفت. ما در برنامه ششم پنج ایراد گرفته بودیم که در جلسات مشترک با مجلس، 4 مورد آن اصلاح شد و یک مورد آن را هم ما از مجلس پذیرفتیم. در بودجه امسال هم همینطور بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره ادامه داد: از آنجایی که برای اولین بار بود که مجلس اصرار می‌کرد ما وظیفه داشتیم که براساس مصلحت ایرادات هیات عالی نظارت را از بعد مصلحت در صحن مجمع بررسی کنیم.

رضایی با توضیح این موضوع که امروز این بحث را آغاز کردیم و ماده یک قانون پولشویی باید اصلاح شود، گفت: مجلس شورای اسلامی در ماده یک باید از نظر خود برگردد. ماده یک درباره‌ی منشاء جرم است که در لایحه دولت هم نبوده و مجلس بعدا آن را اضافه کرده بود.

رضایی با تاکید بر این موضوع که مصوبه‌ بررسی شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه‌ اصلاح قانون پولشویی در کشور بوده بیان کرد: این قانون داخلی است و به قانون مبارزه با پولشویی که در خارج طرح شده ربطی ندارد.

او تاکید کرد: قانون مبارزه با پولشویی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود نه به CFT و نه به پالرمو ربطی ندارد.

او درباره زمان بررسی لایحه اصلاح پولشویی گفت که بررسی این لایحعه از امروز (شنبه 24 آذر) آغاز شده و احتمالا یک یا دو جلسه دیگر مجمع را به خود اختصاص می‌دهد.

رضایی درباره این لایحه توضیح داد: ‌این قانون حدود 10 سال است که تصویب و اجرایی شده است. تلاش خوبی هم از سوی دولت و مجلس در راستای اجرایی شدن این قانون صورت گرفته و تا امروز جمهوری اسلامی ایران از قانون مبارزه با پولشویی برخوردار بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این که عده‌ای گفته‌اند در جمهوری اسلامی ایران قانون مبارزه با پولشویی وجود ندارد، خلاف است. جمهوری اسلامی این قانون را داشته و بر اساس آن هم دولت و هم قوه‌قضاییه این قانون را اجرایی می‌کردند. گزارش‌هایی در این رابطه به آنها می‌رسیده که جلوی برخی از آنها را گرفته‌اند، برخی هم متوجه شدند که چیزی نبوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها